Gå til innhold

Noen erfarene Akvarium-folk her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte skal man bytte ut ALT vannet i akvariumet??

Har jo ofte(eh... vel..) skiftet omtrent halvparten av vannet, når jeg gjør rent der, men synes ikke jeg får det ordentlig rent nå...

Lyst til å fjerne/bytte grusen og få inn nytt... Men må jeg da vente ei uke med å ha fisk i igjen...???

Takker for hjelp... :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal IKKE/ALDRI ta ut alt vannet.

Vannet må inneholde en viss mengde bakterier:)

Tapper du alt må du vente til nitritrunden er over, og det kan ta opp til 3 uker, slipper du fiskene oppi imens den er på topp tar du mest sannsynlig livet av flesteparten.

Skrevet

3 uker???

Fikk jo beskjed da vi kjøpte det at det måtte gå 1 uke fra vi fylte det, til vi putta fisk i...

men kan vi ta litt av vannet + fiskene i ei bøtte el.lignede, så vi får bytta grusen i bunnen??

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg å bytte grus? Det er jo ikke bra for fiskene at det blir for sterilt hos de. Er det fullt av grønnalger du ikke får vekk går det jo ann å bare bytte ut topplaget. Men jeg har enda tilgode å se fisk leve et sterilt liv ute i naturen.

Det må være bakterier der for å bryte ned avfallstoffene.

Skrevet

vi har flere ganger byttet alt vannet og outtet fisket rett oppi igjen. de er alle fortsatt i live og formerer seg som bare det. ;) er ferskvannsfisk da...on det er noen forskjell? det samles jo masse dritt i bunnen, og det er jo umulig å bli kvitt uten å fjerne alt vannet og vaske grusen.

Skrevet

hehe..samma har jeg gjort!

vi har et stort akvarie, og vi skifter vannet ca annenhver måned!

bra dere sa ifra at vannet ikke skal skiftes.. da har jeg en unnskyldning til å ikke gjøre det..hihi:o)

forresten.. da jeg kjøpte fisker til mitt akvarie fikk jeg bare beskjed om å legge fiskene oppi akvarie mens de enda var inni posene sine... det var pga vannet skulle nå samme temperatur så de ikke skulle gå i sjokk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...