Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har ei tulle på 3 mnd som til nå har hatt regelmessig avføring. Men nå har det gått snart 14 dager siden sist, hun er like blid og fornøyd som før, men jeg begynner å bli litt bekymra. Er det noen som har erfaring med slikt, og som kan berolige meg?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hun mm eller mme?

Skrevet

Dette står her på Din baby!

"Råd mot forstoppelse

Barn som får morsmelk har ikke "treg mage" selv om det går mange dager. Morsmelksernærte barn kan ha avføring ved hvert bleieskift eller hver 14. dag. Barnet kan virke litt utilpass. Når barnet så får avføring, kommer det mye og barnet blir fornøyd igjen.

Barn som får morsmelkerstatning er mer plaget av obstipasjon. Har barnet ditt slike plager, kan du prøve å skifte merke, og se om det går bedre.

Dersom ikke det hjelper, kan du prøve å tilsette en teskje maltekstrakt i melken pr. dag. Juster mengden ettersom avføringen til barnet blir løs eller hard. Når du finner passende mengde gir du denne daglig til barnet.

Et annet alternativ er sviskesaft. Du kan koke saften selv av svisker eller bruke ferdiglaget saft.

Et annet råd mot treg mage er å måle temperaturen i endetarmen eller åta en myk salve på lillefingertuppen og trykke mot endetarmsåpningen. Det virker stimulerende på tarmbevegelsene, og gjør at avføring lettere kommer. Ellers er det fremmende om du krøker barnets bein opp mot magen når barnet selv prøver å trykke."

Skrevet

Hadde noen sånne perioder med lillegutt:)

Men når det kom, så kom det og:)

PRøv med malt... Det hjalp oss....Men dette er normalt hvis h_n får kun mm.

Skrevet

Jo, også det med tempen i rompa....DET fikk fart på avtrekkern får Våres del:) Men vær forbredt:)

Skrevet

Med mm kan det gå 14 dager før hxn får avføring. Med mme må du blande litt malt i melken hvis hxn har ikke bæsjet i 14 dager.

Skrevet

Gutten min gikk over tre uker uten avføring da han nærmet seg seks mnd. Jeg skulle begynne med grøt, men turte ikke før han hadde hatt avføring. Det var noen lange dager, men da den endelig kom var det ikke spesielt mye! Babyer som bare får morsmelk kan ikke få forstoppelse fikk jeg beskjed om. Du har nok en god melk og en baby som nytter seg godt av det den får!

Skrevet

Tusen takk for gode og beroligende svar :) Hun får bare mm og jeg har jo hørt at det kan ta litt tid, men en blir så flink til å bekymre seg når en får småttiser i huset :) Kjekt at det finnes sånne sider og hyggelige mennesker som kan dele sine erfaringer med en når bekymringene kommer sigende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...