Sjonkel Rolf Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 Jeg så i et annet innlegg du skrev at dattera di snakker lite, og at helsesøster var bekymret. Kan jeg spør hvor mye dattera di snakker? Jeg har selv en gutt som sier lite, vi skal snart på to-års kontrollen (Men han er over to,da) På sats-skjemaet var det 15 ord jeg kunne krysse av. (Men en del av de ville nok bare vi skjønt) Men han har god språkforståelse, men sier svært lite i løpet av dagen, selv om det er 15-20 ord han har sagt, sier han vanligvis ikke mer enn kanskje ti ord i løpet av dagen. Hvis hun ville sende henne til ØNH, hva var det de i så fall skulle sjekke der?
Gjest Skrevet 24. juni 2007 #2 Skrevet 24. juni 2007 jeg er her vettu hun sier jo mamma,pappa,se der, mat, ha det og en noen andre ting som jeg ikke husker i farta men babler jo selvsagt veldig mye og gjør seg forstått De skal sjekke om hørselen hennes er 100 % for hun har hatt en del ørebetennelser siden hun var liten + at vi har vært bekymret for hørselen lenge. Muligens de opererer inn dren slik at hun får høre litt bedre helsesøster som var bekymret har jeg ikke lenger (vi har flyttet) og var ikke pga hørselen men pga motorisk utvikling hun jeg har nå mener at språket kommer til å forbedre seg når hun er 2 år ++ men barnehagen vil allikevel ha henne til ØNH og ha logoped innblandet. ble du noe klokere? hvis du er bekymret for språkutviklingen sånn grovt sett så ta det opp med barnehagen. lurer du på noe mer,ta kontakt på PM!
Sjonkel Rolf Skrevet 24. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2007 Takk for svar. Jeg kan ikke sende pm, for har ikke profil... Min går ikke i barnehagen, da, men han skal begynne nå til høsten. Jeg er egentlig ikke bekymret, jeg tror nok det kommer fort når det bare kommer, men kunne godt tenke meg at han snart ville begynne å snakke;) Jeg tror nok han er litt perfeksjonist, for ord han ikke klarer å si ordentlig, sier han vanligvis bare en gang, så vil han ikke si det mer når han skjønner han ikke klarer å si det ordentlig etter hans "standard". Men er redd for at helsesøster vil bli bekymret, er en del andre som er det, og da hender det det smitter over på meg også. Min var tidlig ute fysisk, og har lest flere plasser at de da ofte er senere ute med språket, og i hans tilfelle stemmer jo det. Men jeg har faktisk opplevd flere ganger at voksne folk har blitt sure og irritert på han fordi han ikke har svart (Etter deres standard) når de har spurt han om noe! Han har faktisk svart så godt han kan, med de lydene han pleier bruke. Men det skjønner ikke de, og i stedet for får han nesten kjeft fordi de voksne er så korttenkte at de ikke tenker tanken at kanskje han ikke svarer, ikke fordi han ikke vil, men fordi han ikke kan... Det sårer et mammahjerte utrolig, får nesten tårer i øynene bare av å tenke på de situasjonene. Og det er etter slike episoder at jeg virkelig skulle ønske han snart begynte å snakke... Logoped, hadde det i så fall vært for uttalen sin del? Eller for å få barnet til å bli mer "Muntlig"
Gjest Skrevet 24. juni 2007 #4 Skrevet 24. juni 2007 ah,ok men det går nok bra skal du se. mange som er bekymret her også og det har jeg også vært så ville fått de til å gå videre med det også selv om det egentlig var jeg som nevnte det med hørselen til barnehagen. tror hun tar det bare veldig med ro jeg men er nok ikke rolig inni meg før jeg får bekreftet de tingene jeg lurer på logopeden blir vel innblandet mer for uttalen sin del for hun er superflink til å bable og flink til å peke på de tingene hun vil ha f.eks. det at voksne har blitt sure er urettferdig for barnets del.. huff,blir lei meg for hans vegne :/ snakk med barnehagen om dette til høsten,så finner dere ut av hva dere kan gjøre videre. lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå