Gå til innhold

Vurderer å sykemelde meg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg totalt utslitt og vekta har til å med gått ned de siste 2-3 ukene...

Jeg har søkt på to faste stillinger på jobben, den ene er faktisk den jeg fyller som vikar. Har hatt denne jobben i 2,5 år og nå har de gitt jobbene til 2 andre eksterne søkere. Føler meg grundig forbigått, og har blitt skikkelig dårlig behandla av ansettelses-utvalget etterpå. De har faktisk ikke noen gode begrunnelser for at de andre er bedre enn meg, og plutselig kunne jeg ikke få en skriftlig begrunnelse, enda jeg muntlig har blitt lovet å få vite fakta.... Har såvidt kontaktet fagforeninga og jeg kommer til å følge opp dette.

Men orker liksom ikke å gi noe mer på jobben. Har fram til detta styret gitt 110% og heller vært et slakt hjemme på kveldstid. Men har jo ingenting igjen for det. Junior har vært helt propell for jeg er så urolig også. Begynner å bli redd for at dette styret skal påvirke knøttet....

Klarte å ødelegge frontspoileren på nybilen i går også, så nå er det toppers :)

Har jo egentlig ikke lyst til å sitte hjemme på 'ræva' for moro skyld, men tror jeg skal pelle meg til legen snarest. Hvor mye skal til for å få en sykemelding egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de lov å forbigå deg? Er ikke det ifølge den nye arbeidsmiljøloven slik, at de må tilby deg som har vikariat de stillingene først!? Det må du ta tak i.

Du har jo bare to måneder til termin, og føler deg utslitt: Nei be om en sykemelding. Bare tull slite deg helt ut på en arbeidsgiver og jobb som ikke setter tilstrekkelig pris på deg!

Skrevet

hejsa for det første har du krav på stillingen hvis du er den mest kompetente og når du har besat den så længe tror jeg du er blevet forbigået fordi du er gravid hvilket jo er ulovligt så,gå videre med det,dette skete osse for meg i mit første svangerskap jeg vikarierede på en stilling som daglig leder der skulle utlyses 1 jan da de så fant ut av jeg var gravid vented de og utlyste den først etter jeg gikk på permisjon.en sleip måte at slippe for at gi meg jobben på hehe.

det lyder helt klart som om en sykemelding er det rette for deg på nåværende tidspunkt,jeg synes ikke sykemeldte gravide er late tvertimod er det babyen der må være det vigtigste,og det er ikke sundt hvis mamma har det dårligt,og vækttap er ikke bra.

jeg tror ikke du vil få problemer med at få en sykemelding heller når du siger det som det er.

held og lykke videre.

Skrevet

bare fortell legen din at du er sliten og trenger å trappe ned.

Skrevet

Sykemeld deg du! INGEN som kommer til å takke deg for at du har slitt ræva av deg den siste mnd før fødsel uansett. Du trenger de kreftene du kan få nå! Dette sier jeg til deg, for det samme fikk jeg beskjed om. Jeg stresset for mye og blodtrykket gikk i været. Angst og hyperventilering fikk jeg også. Alle sa jeg skulle sykmelde meg,men ville ikke fordi jeg var redd for å kjede meg og sånn. Til slutt måtte jeg gi etter, og er sykemeldt resten av sv.skapet.

Det blir nok litt kjedelig, men jeg har godt av det. Det samme burde du gjøre også. Babyen din merker forandringene i kroppen din, derfor den blir urolig. Men det er ikke farlig for babyen, ikke bra for deg å slite deg ut sånn bare.

Du må fortelle legen hvor utslitt du er og at du er bekymret for det. De fleste vil nok forstå det i og med at du er så langt på vei.

Vi har rimelig lik termin, så vi får komme med tips til hverandre så vi ikke kjeder oss ihjel den siste tiden:-D

Skrevet

Ja, du bør snakke med lege og slippe å jobbe nå, helt klart. Er på ingen måte noen apostel for at sykmelding skal overdrives for gravide, men her synes jeg ikke det høres forsvalig ut at du fortsetter på noen måte. En trist historie også, bra du har kontakt med fagforeningen, håper de er flinke der. Høres som andre sier ut som et eksempel på ren diskriminering, fysj!!!

Lykke til videre.

Skrevet

Jeg har det litt som deg. Har jobba som en gal gjennom hele svangerskapet for de har gjentatte ganger sakt "vi klarer oss ike uten deg" Når jeg nå kom VELDIG mye dårligere ut av lønsoppgjøret enn mine kollegaer så gidder jeg ikke mer.

Er 20 % sykemeldt, men det betyr ikke at jeg får gjort noe på fritiden av den grunn. Kommer til å lufte tanken om en større prosent når den skal fornyes. Jeg er potte sur...

Skrevet

Hi, synst det er litt trist, at sykemelding blir brukt til so mykje annet, enn det er tenkt til!

Det er utnytting av systemet å sykemelde seg, fordi en er sint på

arbeidsgiveren!

du får jo tross alt betalt for jobben din! og visst du ikkje få ein takk for innsatsen kan du jo starter med å gi mindre enn 110 %, då blir kannsje mindre stessar!

Skrevet

Herregud siste anonym, er du helt tett i nøtten??

Skrevet

hvorfor, fordi eg synst sykepenger skal være til syke?

Skrevet

Javel ja...så gravide skal slite seg ut åp en arbeidsplass som ikke verdsetter en altså??? En blir sliten av d også skjønner du anonymen.

Skrevet

Sykmeld deg du! Det viktigste nå er å ikke slite seg ut å tenke på babyens og ditt eget beste! Viktig å ha litt overskudd til den lille kommer og!:) Vurderer selv å sykmelde meg selv om jeg bare har en 25 prosent stilling for tiden. Men har vært student med jobb i tillegg og en ettåring hjemme det siste halvået så kjenner at det begynner å ta på kreftene. Har vært slapp og svimmel de siste dagene og alle sier jeg bør sykmelde meg. Men så er det liksom denne stoltheta da...men sant som flere sier at en må tenke på seg selv, og det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut siste månedene før fødselen. Så tror nok jeg oppsøker legen min over helga ja... gjør det du og!:)

Skrevet

det er nesten for dumt å svare på...

skal liksom alle kunne sykemelde seg, fordi ein ikkje føler seg verdisatt

på arbeidsplassen?

er man sliten og utkjørt, so har ein selfølgeleg retten til å bli sykemeld, men å bruke det, fordi ein er sur på arbeidsgiveren, det synst eg er trist

og utnytting av systemet!

Skrevet

Ser du ikke at hun er utslitt av d du da... En skal vel ikke utsette seg for altmulig selv om ikke er syk vel...men greit for meg

at du syns d er TRIST! Kan være deg neste gang..da blir d trist da!

Skrevet

for en idiotisk kommentar fra deg anonym. Det er jo ingen her som sier at hun skal sykemelde seg for at hun ikke føler seg verdsatt som arbeidstaker. Men hun sliter seg ut!! Hun sier jo at hun er utslitt og gått ned 2kg pga dette. Da er det ikke bra!! Når man er høygravid så trenger man den energien man kan få, da nytter det ikke slite seg ut på en arbeidsplass. Husk at også mistrivsel på jobb kan føre til sykdom, bare så du er klar over det. Så tenk litt over hva du sier neste gang!! Ingen som trenger skyldfølelse for at de er sykmeldte, og iallfall ikke fra en dott som deg!!!

Skrevet

Tusen takk for støtten jenter!!!!

Har en samvittighetsfølelse utover normalen, så synes ikke det er lett å gå til det skritt å be om sykemelding. Greit å høre hva dere andre synes.

Mangler litt på utdannelseskravet til stillingen, men det gjorde ihvertfall hun ene som har fått jobben også. I tillegg har jeg jo erfaring fra yrket, noe som de to som er ansatt ikke har. Senest på fredag ble jeg kalt inn for å prate med sjefen, han skulle tydeligvis lette sin egen samvittighet, men det han sa var det dummeste argumentene jeg har hørt. Satte han fast flere ganger. Hadde lovet meg meg selv å holde tårene unna, men var så sliten at jeg ikke klarte det :(

Sommervikarene har kommet til på jobben, men da blir det enda mer opplæring og spørsmål på meg da og heller ingen andre som tar unna det som skal gjøres. Så egentlig mer slitsomt nå enn ellers i året. Dessuten er jeg ikke motivert for å gjøre noe ekstra for en arbeidplass som ikke bryr seg et døyt om meg, bare går rundt å gjør det allikevel og er frustrert.

Ble mye forklaring det her, men er godt å få det ut!

Skrevet

Og til anonym som mener sykemelding ikke skal brukes i hytt og pine:

Må si jeg er enig med deg i at sykemelding ikke skal misbrukes, MEN jeg har faktisk et større ansvar enn ovenfor meg selv nå. Jeg er fysisk og psykisk utslitt av kombinasjonen svangerskap og arbeidsplassen.

Er det kanskje riktig at jeg skal måtte si opp for å få den nødvendige roen rundt meg selv og knøttet?

Skrevet

Hei,

Nå skal jeg fortelle deg at det er helt legitimt å be legen om sykemelding fordi man er trøtt i svangerskapet. Og skal jeg si hvorfor? Fordi det faktisk er en DIAGNOSE som heter "tretthet i svangerskapet".Da jeg slepte meg til legen for noen uker siden og fortalte hvor pumpet jeg var etter jobb, sa han at han kunne sykemelde meg etter ovennevnte diagnose. Dette var kjempedeilig, for da slapp jeg å oppleve at han måtte lyve på meg en diagnose som jeg faktisk ikke hadde ( feks bekkenløsning, depresjon, vond rygg etc).Jeg gikk sykemeldt 50% resten av tiden,- har nå begynt ferie for så å gå rett ut i 3 ukers permisjon før fødselen. Jobbet halv dag, noe som passet meg utmerket. Sov som en liten baby når jeg kom hjem klokken 12.00.Men ble utkvilt på ettermiddagen.Lykke til, og stå på!

Skrevet

Takk!

Godt å høre at tretthet faktisk er diagnose god nok, for den diagnosen er det i hvertfall ingen som kan så noen tvil om! Det er bare å ta en kikk på meg, så ser man det!

Skrevet

"Er ikke det ifølge den nye arbeidsmiljøloven slik, at de må tilby deg som har vikariat de stillingene først!?"

Nix, i en offentlig utlyst stilling stiller alle søkere likt.

Den erfaringen du har tilegnet deg gjennom vikariatet stiller på lik linje som med tilsvarende erfaring gjennom tilsvarende jobber de andre søkerne måtte ha.

Det vil si at dersom en annen søker har mer utdannelse eller arbeidserfaring så er den søkeren best kvalifisert. Man har ikke fortrinnsrett for om man har hatt et vikariat. (da hadde det jo ikke vært noen vits i å lyse ut stillingen dersom vikaren ville ha jobben).

Nei, arbeidsgiver vil såklart ha den best kvalifiserte.

NB dette er på generelt grunnlag, jeg vet såklart ingenting om hvem som var best kvalifisert i dette konkrete eksempelet. Og dersom HI var best kvalifisert og forbigått pga graviditet er det definitivt et brudd på arbeidsmiljøloven!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...