Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lille gull er 27mnd, også kjent som "burde begynne å slutte med dagbleier nå"-fasen. Ønsker kommentar på følgende:

På sensommeren/høsten skal vi reise flere laaaange reiser, deriblant en flyreise på 36timer og en biltur fra Tyskland-Bergen.

Blir det ikke da bare tullball å forsøke å få henne tørr nå i sommer da? Å ha en unge som ikke vil ha dagbleie på et internasjonalt fly, og med påfølgende 5x klesskift og tisset ut sete fremstår for meg som et sant mareritt. Eller? Går det fint å ha på bleie bare da?

Eller holder det å bare øve med potta til da?

Formeninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville prøvd å øve med å gå på DO, ikke potte. La henne blir vant til doen med en gang. På flyturen kan det jo bli en gøy greie av å skulle gå på fly-do.

Vi hang et ark på do-døra, klar for klistremerker ved vellykka do-besøk. Kjøp klistremerker etter interressene hennes. Vi kjøpte med motorsykler og gravemaskiner.

Om dere velger å ha bleia på mens dere øver på dogåinga gjør dere som dere vil, men jeg ville kanskje gjort det.

Vi (dvs mor var lei) kutta dagbleia da mini var 2, 5 år. Det gikk over all forventning og han hadde kanskje 4-5 uhell. Nattbleia gikk en mnd senere.

Skrevet

dersom barnet er motivert til å slutte med bleie, så synes jeg at dere skal følge opp. hos oss (jeg vet det er individuelle forskjeller) gikk det veldig raskt fra vi tok av bleia, til hun var helt tørr, og etter at hun var tørr på dagtid i litt over to uker, så ble hun tørr om natta.

vår datter sluttet med bleier, men hun ville ikke tisse ute, og da vi skulle på en lengre kjøretur (30 mil), og vi ikke visste om vi rakk/fant do i tide, så tok vi på bleie. det godtok hun, men hun nektet å tisse og bæsje i den. hun holdt seg helt til vi fant et do. det tok 40 minutter. svaret mitt er ja, til å ha på bleie på flyet. det gikk fint hos oss. jeg må også legge til at vi hadde barnevakt på vesla, og barnevakten tok på henne nattbleie (vesla nekta), selv om hun hadde vært tørr i over 2 mnd (vi glemte å informere om bleieslutt). og nattbleien var knusk tørr neste dag.

ellers er jeg enig med hun over, sats på do. kjøp en doring, som du bruker hjemme i begynnelsen, så går dere sakte over til å ikke bruke ringen.

uansett, så ønsker jeg dere lykke til. det er deilig når de slutter med bleie!

Skrevet

Dersom datteren din er moden for å slutte med bleier, og ikke bare i den "rette alderen for bleieslutt i enkeltes øyne", så syns jeg dere skal forsøke nå. Men det er ingen ting som tilsier at dere ikke kan bruke bleier på henne senere for det. Det er jo mange som faktisk praktiserer en slik metode med uten bleie hjemme og med bleie ute på butikken, lange bil/flyturer osv og det går helt fint det. Barn blir ikke alltid så forvirret av dette som mange tror. De aller fleste barn klarer nemlig å kjenn om de har bleie på seg eller ikke. Og i de tilfellene barna er modne nok, så tisser de ikke i bleia bare fordi de har den på seg, men holder seg så godt de klarer. Skulle uhelle allikevel være ute, ja så er det jo ingen problem for da tar bleien hånd om det som måtte komme. Nei, prøv dere, men gjør en avtale med datteren din om at det kan være situasjoner hvor mamma vil at hun skal ha bleie på seg, da er hun forberedt når de situasjonene oppstår.

Skrevet

Hvorfor ikke la han styre dette selv?

Dersom han viser interesse for toalett og potte så la han få lov. Dersom han har kontroll på kroppen sin skal det gå bra. Det er ikke sikkert han er klar til å forstå kroppen sin, og kanskje han ikke er klar til å slutte med bleier mentalt heller, da synest jeg han skal få fortsette en stund til.

Når det gjelder reisa så synest jeg dere skal ta det som det kommer. Dersom han har et ønske om å reise bleieløs så ta med tisselaken/plast til setet og ekstra skift til gutten, samt ekstra bleier dersom han skulle ombestemme seg og heller vil ha bleie på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...