Gå til innhold

Lever vi i et "diagnose-samfunn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ungene litt urolige så har de AD/HD, er man litt nedfor i perioder så er man bipolar...osv

Er det sånn at alle skal settes i en eller annen bås? Lurer bare jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit å ha noe å skylde på. En diagnose er grei å ha. Jeg har mange.

Skrevet

.......den eneste kjipe bivirkningen av vår diagnose-kåtskap er at den lett blir en selvoppfyllende profeti....

Skrevet

Tull. Atskillig mer problematisk at forsikringsselskapene har innsynsrett i diagnosehistorikken din.

Skrevet

....sånn ca at man ikke har krav på livsforsikring til en noramal pris eller i det hele tatt dersom man har vært registrert depressiv en eller annen gang....fordi man kan være suicidal og ergo er det resten av livet...

jepp helt enig!!!!

Skrevet

h...men uansett..er det ikke slik at ved selvmord så betales det ikke ut forsikring??? Synes å ha lest/hørt det et sted. Og i så fall.hvilken betydning har det da?

Skrevet

........tror det regnes som generell risiko....på lik linje som adhd etc at men er mere utsatt for ulykker og det meste dersom man har psyk historie.....destruktiv/risiko- adferd.....

Skrevet

Til dels enig med deg at vi lever i et diagnose-samfunn. Men det er ikke helsesektoren jeg ser absolutt må få satt diagnose på alt og alle.

Selv fikk jeg meg et støkk da en lærer på skolen til mitt ene barn satte diagnosen ad/hd på barnet. Vel, barnet er langt fra ad/hd, men litt fysisk aktiv. Ellers ingenting som kan sammenlignes med de som virkelig har diagnosen. Læreren har i ettertid fått personalsak av denne saken, pga sin innblanding i medisinke saker (ikke bare hos oss).

Det som er synd når det blitt satt diagnoser i hytt og pine, er at man tar fokuset fra de som virkelig har problemer. Enten det er psykiske lidelser eller f.eks. ad/hd. Ressursene brukes ikke på de som virkelig trenger dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...