Gå til innhold

Hvorfor har ikke alle barselavdelinger bind til samtlige nybakte mødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå leser jeg at ikke alle sykehus har bind til samtlige nybakte mødre. Det syns jeg faen meg er elendig service! Bind er da ikke så kostbart, så det burde da være en selvfølge i et moderne i-land at det er bind å få på barselavdelingen. Skatter og avgifter øker og øker, men fyfaen hvor smålige mange er! Den gangen jeg ble født, i 1975, måtte mora mi ha med seg bind selv. Så ho fikk ikke bind gratis på barselavdelingen, men det var den gangen for over 30 år siden. Nå i det 21. århundre burde det være en selvfølge at sykehusene yter så pass god service til nybakte mødre: at bind får man de få dagene man ligger på barsel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig jeg.

Fødte på Aker sist, der fikk vi bind og bleier og klær (for de som ville) under hele barseloppholdet.

Det kan vi jo bare glemme på Ullevål har jeg skjønt.

Skrevet

Hva?!!! Ullevål sykehus skal jo være et moderne og fint sykehus, og så skal man ikke få bind og bleier der! Helt forkastelig. Får man virkelig ikke bleier til de nyfødte heller? Forlanger de at alle mødrene skal ta med seg en helt bleiepakke til babyen sin på sykehuset når de skal føde? Fyfaen, så dårlig service!!!

Skrevet

Så på et innlegg på nyhetene om at de var så dårlig standard på norske fengsler her i går. Kom til å tenke på mitt forige sykehusopphold på kvinneklinikken i Bergen- og standarden der var ikke noe bedre. Og jeg har ikke gjort noe gale for å være nødt til å være der en gang. De hadde riktignok bind tigjengelig, men dørkarmene er noen steder råttne, og jeg fikk ikke saklig informasjon før jeg ble lagt i narkose.

Skrevet

det er jo heelt sløkket..

Finnes det en oversikt over hvilke sykehus man må ta dette med på?

Skrevet

En pakke bind eller to, eller bleier koster ikke mye for hver enkelt av oss. Det blir imidlertid en stor utgift på et sykhus som kanskje har 2000 fødsler i året. Slik budsjettene blir lagt opp i helseNorge nå, så må de nok tenke på en del slike ting. Men det er jo viktig at en får beskjed på forhånd, da, så en husker det.

Skrevet

Enig med nicco - det er ikke store utgiften for hver og en av oss!

Noe av problemet har jo også vært at mange av de fødende stjeler med seg både bind og bleier hjem fra sykehuset.... Dette var faktisk en større utgiftspost enn det som ble brukt under selve oppholdet....

Nei, HelseNorges budsjetter er så stramme at jeg synes ikke vi skal skrike opp om en pakke bind.....

Skrevet

Jeg har full forståelse for at dette er en stor utgift i det lange løp for helsenorge....men det er også frustrerendes for de som har født å ikke hvite sitt behov av type bind/bleie etter en fødsel i forhold til hvor store blødninger de vil ha...og nei, dette er ingen stor utgift for oss som enkelt personer...MEN, vi betaler relativt mye skatt her i landet sammenlignet md våres naboland...noe burde vi få igjen for dette....slippe å måtte huske på 4 forskjellige pakker bind/bleier til 3 dagers sykehusopphold....er ofte nok å huske på seg selv når ting står på som værst for mange.

Skrevet

"noe burde vi få igjen for dette". Kjenner jeg blir litt provosert. Du har fått og vil få masse gratis fremover....gratis oppfølging når du går gravid, gratis fødsel(ja, i de fleste land må folk eller forsikringen betale mange tusen), du får gratis helsestasjon og lege til barnet er 12 år, gratis tannlege til 18 år......stort sett gratis medisiner til barnet...sponset barnehageplass fra staten, gratis skole ......ja, jeg vil vel påstå at du får en del igjen for skattepengene, da.

Har selv jobbet på fødeavdeling, og de er utrolig hva folk rasker med seg av babydyner og utslitte skjorter. Men noen synes kanskje de skal ha litt ekstra igjen for oppholdet.....

Skrevet

Unnskyld, mulig jeg provoserer en masse folk her nå. Men hva er egentlig problemet om man må ta med seg en pakke bind til seg selv og evt noen bleier når man drar på føden? Det er da bare å legge i bagen sammen med alt det andre man pakker ned før fødselen.

jeg er selvsagt ikke mor og aldri vært på føden så kanskje jeg ikke forstår dette.....

Skrevet

jeg skjønner heller ikke helt problemet.. en pakke bind tar ikke så innmari mye plass i bagen og koster kanskje 25 kr? som et uavhengig menneske som er vant til å klare meg selv ville jeg tatt det som en selvfølge å kjøpe mine egne bind.

Skrevet

Det er smålig som faen uansett, at det ikke er en selvfølge at alle får bind og bleier på barselavdelinger. Det burde jaggø meg ikke være noe mer hokus pokus å spandere bind og bleier på pasienter enn å spandere mat på pasienter på sykehus. De som er friske etter fødsel, blir ikke på sykehuset mer enn 2-5 dager uansett, så jeg kan ikke tenke meg at bind og bleier er noen enorm utgift på fødeklinikker!

Skrevet

Enig i at sykehusene har nok utgifter, men bleier og bind burde vært gratis. Dessuten blir man shippet over til pasienthotellet så fort man er oppegåemde nok, og der må man etter hva jeg har forstått betale for all mat man skal ha utenom middag. trenger man lissom bare et måltid om dagen??skal gubben ligge der også, må han betale like mye som på et greit ordentlig hotell. Dessuten koster en middag for ham 125 kr. Skal ha al'a carte meny for den prisen!! Hvis man kjører litt kontroll på sykehuset, klarer man å unngå at folk stjeler med seg masse. Bare legge et visst antall bleier og bind der. Og at man må be om å få flere dersom man går tom. På Oslo legevakt et det gratis bleier på barneavdelingen faktisk. Nei, det hotellet på Ullevål kommer jeg til å forlate så fort jeg overhodet kan. Har hørt at ammehjelpen du får der også er helt verdiløs, så kan ikke si jeg ser frem til et opphold der.

Skrevet

Skal vel overleve å legge ut for en pakke bind og bleier ekstra, men synest det var en rar ting å spare på da...

Når det er sagt er vi vel ganske så kravstore her i landet. Vi mottar veldig mye for skattepengene våre og mange er mer opptatt av hva de kan kreve fra staten enn hva de selv kan bidra med til samfunnets beste. Påstander om at vi betaler så mye mer skatt enn i våre naboland er vel heller ikke så godt dokumenterte. (ulike statistikker på dette)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...