Gå til innhold

Kvalitetstid er et negativt ord.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det burde ikke gå så langt at man må sette av tid til barna. Man burde alltid ha tid! Det er nesten sånn at ungene må be om audiens hos foreldrene. Det er helt forferdelig at barn skal stues inn i barnehage klokka 7 hver morgen og ikke være hjemme før klokka 17. Så i seng klokka 19. 5 dager i uka. 2 timer audiens med foreldrene og søsken.... I helgene skal man ha kvalitetstid i slalombakken, i badeland, på fjellturer og båtturer. Aldri skal de små få være hjemme og leke og bare være til. Er det rart at barna blir utagerende og får psykiske problemer allerede før de begynner på skolen?

Men jeg har inntrykk av at trenden snur. Flere mødre reduserer stillingene sine og begynner å få øynene opp for hva som virkelig betyr noe og gir livet mening. Materielle goder står ikke øverst på listen lengre, men heller mer tid til familien. Man sulter ikke om man går ned noen tusenlapper i lønn.

Jeg har fått meg en solid tankevekker og jeg akter å snu på flisa og bli litt mer oppofrende og litt mindre egosentrert.

Så det så.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig!

De aller fleste har mulighet til å redusere stillingen, ha en skiftjobb eller gå hjemme i en periode. Enten det er pappaen eller mammaen.

Skrevet

jepp. helt enig. jeg vil heller leve på lite penger og masse tid til sønnen min en motsatt.

derfor tar jeg 1 års studie på 2 år sånn at jeg har tid til han i tillegg.

jeg lurer på om pappaen her har tenkt og jobbe noe mindre jeg..

Skrevet

Jeg vet ikke om det er en positiv omstilling at flere og flere mødre reduserer stillingene sine. Hvor blir det av fedrene? Hva er galt med å ha en 75% stilling hver?

Skrevet

Amen Lillejonas! Det er alltid kvinnene som må ofre seg, aldri mannen. Kjenner ETT par hvor det er mannen som har redusert stilling og gjett om han får ros for det! Får til stadighet høre hvor flink pappa og samboer han er. Selv har jeg ikke hørt et spøtt om det samme selv om jeg skal jobbe redusert. Det er liksom forventet.

Skrevet

Faen.. irriterende, men jeg er faktisk enig med Piri...hmmm tror jeg melder meg ut av dib hvis dette fortsetter:-)

Skrevet

Mannen min får når som helst lov til å redusere stillinga si!

Skrevet

Jepp, blir uvel når jeg hører ordet, for makan til tull skal du lete lenge etter!

JA TIL KVANTITET=)

Skrevet

Jeg er så enig!

Barn blir så til de grader overstimulerte nå til dags. Barn med stressreaksjoner sees over alt. Ikke nok med faktorene som du nevner, men barna skal jo helst inn i organiserte aktiviteter fra 3 års alderen også. Balett mandag, ballspill onsdag og sang og rytmer fredag. Når skal barna få være for selg selv? Lære å trives i eget selskap, og ha tid til å kjeeede seg litt?

Jobber selv fleksibelt skift, og leverer datteren i barnehagen når jeg vil. Ikke noe stress om "kvalitetstid" her. Dropper barnehagen for bare å være hjemme såvel som å dra til badeland. Vil jeg levere henne til lunsj en dag kl. 11.30 så gjør jeg det. Føler dog et (lite) press spes. fra barnehageansatte om å følge konformen fra 8-16 hver dag.

Fra samfunnet får jeg anklager om å ikke være feministisk nok. Ved å oppdra (forhåpentligvis) velfungerende og harmoniske barn svikter jeg mine medsøstre. Og tenk på pensjonspoengene jeg taper! Ved å gjøre det jeg mener er best for barnet mitt, gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste. For tenk, ikke eier jeg hus og bil, og ikke får jeg klateret i karrierestigen før etter fylte 40. Men hvem skal styre skuta når fremtiden vil lide av stressrelaterte lidelser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...