stinky-monkey Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 I morgen er siste dag på jobb før jeg tar ferie :-) Da har jeg ferie i 2 uker!! Skal bli så vanvittig deilig med ferie! Men jeg kan banne på at de to ukene kommer til å gå sinnsykt fort :-( Et spm. Er alle nødt å ta ut 5 uker ferie hvert år? Eller kan man velge det selv? Jeg skal bare ha 2 uker i sommer. Hadde tenkt å reise vekk i jula, og ville spare 3 uker til det. Men nå ser det ut til at den turen blir utsatt til neste sommer. Må jeg likevel ta 3 uker til i ferie før året er omme?
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 Ønsker deg først og fremst god, og helt sikkert velfortjent ferie! Søk arbeidsgiveren din om å få overføre ferien! Noen steder får man bare overført et visst antall dager, andre steder får man overført "så mye man vil", tror jeg.
stinky-monkey Skrevet 23. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2007 Så da kan jeg overføre de siste 3 ukene til neste år, og få 8 uker fri? Er det mulig da? Så hvis noen velger å hoppe over ferien et år så kan de overføre 5 uker til året etter å få fri i 10 uker? Tror jeg får høre med sjefen ja :-) Det er ikke det at jeg absolutt vil ha de siste 3 ukene fri. For da får jeg ikke betalt for 3 uker, og da blir det ganske trangt økonomisk. Jeg bare lurer på om jeg MÅ ta 5 uker fri. For alt jeg vil ha er 2 :-) ...om du skjønner ;-)
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 Er det sånn at du ikke har tjent deg opp rett til full ferie? Har du vært i 100 % stilling og har full opptjening, så må du nok ta full ferie, ellers så jobber du rett og slett gratis for arbeidsgiver, du får ikke betalt, nei. I alle fall ikke under "vanlige" forhold, får du en annen stilling eller noe i den retning i de tre ukene, så er saken en annen, tror jeg. Men dette har jeg langt fra full peil på, altså, vet bare at gubben her i huset nesten alltid overfører noe ferie fra år til år, og som a l d r i blir tatt ut...... Grrrrrr....
stinky-monkey Skrevet 23. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2007 Jeg kunne ta 5 uker ferie hvis jeg ville. For lønningskontoret trakk meg i lønn for 5 uker. Men siden jeg bare ville ha 2 uker, så fikk jeg etterbetalt for de 3 ukene jeg ikke skulle ha fri. Så dvs at jeg har lov å ta 5 uker hvis jeg vil. Men om jeg må ta de fem i løpet av året, det vet jeg ikke. Da sjefen min skrev søknad til lønningskontoret om å få utbetalt lønn for de 3 ukene de hadde trekt meg, så skrev hun at jeg bare ville ta 2 uker ferie i sommer pga lite opptjente feriepenger grunnet permisjon i fjor. Anyway.. skal høre med sjefen om dette! Takk for svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå