Gå til innhold

Snart ferie...JIPPI :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen er siste dag på jobb før jeg tar ferie :-)

Da har jeg ferie i 2 uker!!

Skal bli så vanvittig deilig med ferie! Men jeg kan banne på at de to ukene kommer til å gå sinnsykt fort :-(

Et spm.

Er alle nødt å ta ut 5 uker ferie hvert år? Eller kan man velge det selv?

Jeg skal bare ha 2 uker i sommer. Hadde tenkt å reise vekk i jula, og ville spare 3 uker til det. Men nå ser det ut til at den turen blir utsatt til neste sommer. Må jeg likevel ta 3 uker til i ferie før året er omme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsker deg først og fremst god, og helt sikkert velfortjent ferie!

Søk arbeidsgiveren din om å få overføre ferien! Noen steder får man bare overført et visst antall dager, andre steder får man overført "så mye man vil", tror jeg.

Skrevet

Så da kan jeg overføre de siste 3 ukene til neste år, og få 8 uker fri?

Er det mulig da? Så hvis noen velger å hoppe over ferien et år så kan de overføre 5 uker til året etter å få fri i 10 uker?

Tror jeg får høre med sjefen ja :-)

Det er ikke det at jeg absolutt vil ha de siste 3 ukene fri. For da får jeg ikke betalt for 3 uker, og da blir det ganske trangt økonomisk.

Jeg bare lurer på om jeg MÅ ta 5 uker fri. For alt jeg vil ha er 2 :-)

...om du skjønner ;-)

Skrevet

Er det sånn at du ikke har tjent deg opp rett til full ferie? Har du vært i 100 % stilling og har full opptjening, så må du nok ta full ferie, ellers så jobber du rett og slett gratis for arbeidsgiver, du får ikke betalt, nei. I

alle fall ikke under "vanlige" forhold, får du en annen stilling eller noe i den retning i de tre ukene, så er saken en annen, tror jeg.

Men dette har jeg langt fra full peil på, altså, vet bare at gubben her i huset nesten alltid overfører noe ferie fra år til år, og som a l d r i blir tatt ut...... Grrrrrr....

Skrevet

Jeg kunne ta 5 uker ferie hvis jeg ville. For lønningskontoret trakk meg i lønn for 5 uker. Men siden jeg bare ville ha 2 uker, så fikk jeg etterbetalt for de 3 ukene jeg ikke skulle ha fri. Så dvs at jeg har lov å ta 5 uker hvis jeg vil. Men om jeg må ta de fem i løpet av året, det vet jeg ikke. Da sjefen min skrev søknad til lønningskontoret om å få utbetalt lønn for de 3 ukene de hadde trekt meg, så skrev hun at jeg bare ville ta 2 uker ferie i sommer pga lite opptjente feriepenger grunnet permisjon i fjor.

Anyway.. skal høre med sjefen om dette!

Takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...