Gå til innhold

Hjelp, det er noe galt med jenta mi :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kjenner jo sitt eget barn best og her er det ei jente som har ekstreme smerter som kommer og går.

Hun har vært febersyk og forkjølet etter MMR vaksinen for 14 dager siden men er nå så og si fin av det. Hun har sutret en del men ikke på langt nær slik som nå.

Det som er rart er at hun er totalt hysterisk og skriker i smerter hver eneste dag etter formiddagsluren sin, og hun gråter i nærmere 1 time.

Vil ikke hå trøst, klorer seg i ansiktet, slår seg på munnen og er ikke til å kjenne igjen. Resten av dagen er hun ok men nok litt mer sutrete enn vanlig. Om natten har hun sovet bra men grått litt i søvne.

I dag etter luren var det helt ekstremt, vi ble redde og dro til legevakten.

De sjekket ører, hals, mage og det de kan sjekke og fant ingenting.

Blodprøvene var ok, men, hun hadde veldig veldig hovne gommer på begge sider nede. Så de mente det var tannvondt.

Men kan det virkelig gi såååå ekstreme smerter? Og er det normalt at de får det på samme tidspunkt hver dag? Hun blir jo helt gal til ca samme tid hver dag!

Håper noen har noen synspunkter for jeg blir helt matt og livredd av det her :-(

Hun er 15 mnd men jeg spør dere her også siden det ikke er så lenge siden deres barn fikk tenner, jeg er ganske fortvila :-( :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg veldig redd for å si noe feil, for dette høres jo ikke bra ut. Men da du skrev "hovne gummer" tenkte jeg med en gang "aha, vondt i munnen p.g.a. tannfrembrudd". Nå har jeg ingen erfaring sånn sett, for gutten min var helt upåvirket av at den ene tannen etter den andre spratt fram, men kanskje noen andre her inne har barn som har vært skikkelig plaget med tennene sine?

Skrevet

Jeksler er forj... vondt. Fikk en relativt snill visdomstann selv for ikke lenge siden og det var forferdelig i mnd-vis! Det var aua aua kan ikke jobbe selv om jeg må vondt.

Et par tanker... Siden det går sammen med luren, tenk på å heve sengeenden med telefonkataloger eller leksika under sengebeina. Frottehåndkle som laken unngår at hun sklir for mye. Da får hun ikke hevelse i vevet når hun ligger. (Som når du ville lagt en hoven ankel høyt, pga skade, ikke sant?)

En annen er vanlige smertestillende. Hva har helsestasjonen sagt om det? Helt greit å gi det iblant, vel? Vi fikk ihvertfall "lov" av vår barnelege..

Skrevet

Barn reagerer så forskjellig på tannfrembrudd, noen har veldig vondt mens andre ikke. Følg med i munnen, for du kjenner når den første lille spisse biten av tannen kommer ut, og da er det verste over.

Du må jo kunne gi paracet så lenge hun tåler det, og ikke vent for lenge med å oppsøke lege igjen. Spesielt siden du er engstelig, da er det godt å få sjekket en gang til.

Skrevet

Vet ikke hva det kan være men jeg kjenner igjen det du skriver om at hun er hysterisk etter luren sin. Sån er gutten min vær gang han er syk eller har vært syk. Han våkner etter sin dagslur og er totalt hysterisk. Han gråter og skriker, klorer og slår og vil ikke ha trøst. Det eneste som hjelper er å legge ham i sengen på rommet sitt sån at han kan får gråte og roe seg selv. Etter noen få minutter går jeg inn til han og da vil han som regel komme opp og jeg får "kontakt" med ham igjen men han forsetter ofte å gråte en lang stund.

Jeg vet ikke hva det kommer av men det er alltid sån da han er syk eller noen få dager etterpå.

Skrevet

Prøv å smøre med dentinox med det samme hun begynner. Det er ganske effektivt og om hun roer seg, vil dere jo skjønne hva det er. Eg har både fjerna visdomstann, og rotfylt ei anna. Brukte barnas dentinox, og det var saker! Og om barna har det like vondt som eg hadde, skjønner eg virkelig at enkelte blir sjuke av å få tenner....

Skrevet

Si meg, bruker jenta smokk eller tommel? Viss det er tilfelle med henne kan det også gi mere vondt i gommene! Det høres sikker rart ut men det er noe jeg har første håndserfaring med! Jeg brukte totten da jeg var lita og ennda i dag kan jeg huske hvor vondt det gjorde viss jeg hadde suttet mye på den når nye tenner kom frem! Dette var de "voksne-tennene", men kan tenke meg at det samme hjelder for de første tennene! Bare en tanke!

Men uansett sånn kan dere ikke gå å spekulere så jeg ville ha kontaktet lege igjenn! I alle fall viss dette fortsetter! Lykke til!

Skrevet

..Vi opplevde at hun fikk "tannvondtene" til ca samme tidspunkt hver dag, ja.. Holdt på en stund, så kom det fram en tann og det slutta... -til neste tann :o) -Men har aldri opplevd så extremt vondt som du beskriver det der...

DET har vi derimot m øreverk... ante ikke at det var noe i veien m ørene i det hele tatt, og skjønte ikke hvorfor hun holdt på sånn. Tok henne jo til legen hver gang hun var syk, ingen betydelig crp og de kikka jo i øra.. I løpet av det ÅRET så sa de det så litt rødt ut TO ganger, men "ikke noe å bry seg om", vi forlangte rekvisisjon til øre/nese/hals og oppdaget væske i mellomøret, men det så visst ut til å være på bedringens vei, sa han... Jenta var fremdeles plaga, ble syk igjen -legen sa det så bare "litt" irritert ut, og så sprakk trommehinna... LITT irritert, liksom... - grønn gugge ut-av-øra-irritert!!! Så hun hadde kjempevondt kjempelenge (kom og gikk litt) uten at vi visste hva det var:o(((

Det kan gjøre ganske vondt å ligge da(pga trykket).. -siden det er i forbindelse m luren hennes så er det kanskje verdt å ta en litt mer "nøye" sjekk av øra? -Det kan foressten verke nedover i kjeven også, siden hun tar seg til munnen...

-Men siden hun har hovne gummer så er det sikkert tenner:o)

Skrevet

Stakkars lita. Synes du bør lytte på magefølelsen din og ikke gi deg. En tur til øre-nes-hals spesialist vil i alle få slutt på tvilen din. Be om rekvisisjon til privat klinikk, så får du komme fortere inn. Eller be om å få revisisjonen i hånden så du kan ta kontakt direkte.

Skrevet

Her var det sånn da hjørnetennene kom. Da var hun ca 13 mnd. Det tok en hel måned før alle 4 var ute, og hun våknet til samme tid hver eneste natt, av og til flere ganger pr natt, til tross for dentinox og hevet sengeende. Ga henne flytende paracet de hardeste nettene, så hun fikk sove igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...