Patetica fåkksi Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Vil gjerne höre om forskjellige erfaringer om epidural eller ikke, lystgass eller ikke, noen annen form for smertestillende osv.. Hva anbefaler dere med erfaring? Takk :-)
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 Lystgass var helt gruuuuuuusomt ble jo helt på en snurr så det ga jeg raskt opp mistet full konrtoll. Fikk epidural 2 timer før hun kom ut det var som å komme til himmelen. Så i oktober skal det tas myyyyyyye tidligere.
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #3 Skrevet 23. juni 2007 Anbefaller egentlig mannefødsel....hehe men seriøst, saltvannspapler i ryggen fungerte kjempebra sist, lystgass er kult, men om det hjelper er jeg litt usikker på. Første fødsel hadde jeg epidural, det hadde jeg ikke denne gangen. Tror nesten jeg vil ha epidural 3. gang. Og akupunktur fungerte også bra første gangen.
Zyan Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 Anbefaler pusteteknikk jeg da.. Liten erfaring med smertestillende midler, selv om jeg fikk epidural. Merket ikke forskjell, annet enn at jeg ikke kunne bevege bena som jeg ville..
2005&2010 Skrevet 23. juni 2007 #5 Skrevet 23. juni 2007 Jeg fikk lystgass og akupunktur. Lystgass var det beste jeg fikk =) Fikk tilogmed duppet av litt. Akupunktur syntes jeg var sååå vondt, greit når de satte de inn, men når de vridde på dem, var skikkelig smertefullt, og det hjalp ikke akkurat når jeg hadde rier og. Jo, var også i badekar, var så deilig å sette seg i det varme vannet, kjente da at smertene ikke var såå smertefulle lenger, eneste som var leit med det, var at når kroppen ble vant til det varme vannet, så kom ble det ikke så deilig igjen..
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #6 Skrevet 23. juni 2007 Ikke pudendalblokade, riene stoppet opp, og jeg mistet følelsen i beina. Fosterlyden falt, og det ble bare stress. Skal ikke ha det igjen i alle fall. Lå i badekaret før vi dro på sykehuset, det var fint.
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 23. juni 2007 #7 Skrevet 23. juni 2007 EPIDURAL, EPIDURAL, EPIDURAL!! Spydde og dreit på meg av smerter, helt fram til jeg fikk epidural! Da kune jeg endelig faktisk sove gjennom de siste timene før jeg måtte presse:)
mammaen til G & A Skrevet 23. juni 2007 #8 Skrevet 23. juni 2007 Anbefaler epidural paa det sterkeste=) Hadde epidural ved begge mine foedsler.
mai mammaen til to Skrevet 23. juni 2007 #9 Skrevet 23. juni 2007 jeg fikk to akupantur nåler..men jeg har aldri hatt troen på at det hjelper og det hjalp ikke heller... jeg spurte etter epidural og fikk beskjed om at jeg skulle få det etterhvert men at jeg måtte vente til etter vaktskifte.. men da var det for seint.. hun var allerede ute da.. så siden fødselen min gikk så fort så gikk det helt fint uten å ha noe smertestillende... det beste er når man får legge seg ned å presse.da gjør det ikke så vondt lenger..
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 23. juni 2007 #10 Skrevet 23. juni 2007 Vil anbefalle deg å få badekar, som du kan slappe av i hvis fødselen drøyer, og du mare ha mase rier.. Jeg hadde bare maserier, ingen åpning på 8 timer med rier, men fikk satt meg i badekar - satt 1,5 time, sov mellom riene. Stod opp igjen 5 cm åpning. Like etter kom englene fra anestesi avd og satte epidural. Ikke lenge etter den blei satt hadde jeg full åpning, og ikke lenge etter kom junior.. )
Marolla Skrevet 23. juni 2007 #11 Skrevet 23. juni 2007 Jeg fødte for ei uke siden, og siden det gikk så fort så fikk jeg ikke tid til å vurdere smertestillende. Var egentlig meningen at jeg skulle legge meg i badekaret, men vannet gikk mens mannen min tappet i karet. Prøvde lystgass, men ble ikke komfortabel med den. Dusjen virker bra, men tror at det som virket best var at jeg hadde så fokus på pusting under riene. Så for meg mamma som sa: "pust Maria! pust!", under riene Lykke til med fødselen!
manonym Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Riktig pusteteknikk hjalp enormt!!! Likte ikke lystgass, taklet ikke å puste inni en klam varm ekkel maske... Fikk epidural, og det hjalp godt!!!
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 23. juni 2007 #13 Skrevet 23. juni 2007 Fikk ikkje til å puste med nr 1 og badekaret var eit vanlig kar som eg ikkje fikk stå på knea i og eg fikk bare klaus av å sitta der. Så når det var 5cm skulle eg ha epidural.......men det rakk me aldri for 1 time etter var det nesten full opning så eg fikk petidin..............bestemte meg der og da at det skulle eg ikkje ha neste gong!! Med nr 2 så fikk me siuten på sjukehuset og der var det hjørne kar og da bestemte eg meg for at eg skulle oppi der!! Hadde bestemt meg for at eg ikkje skulle ha noko, dvs hvis det drog ut i både 10 og 12 timar så kom eg til å vurdere epidural..........men me var på fødestua i 1 1/2 time så var tulla ute!! Så eg vil anbeale varmt vann og ikkje tenke på noko anna enn å puste inn nesa og ut munnen, inn nesa og ut munnen!! Funka supert!!! Jordmora som tok oss i mot sa at detta kom til å ta såååååå lang tid!! hehe trur ikkje det nei tenkte eg..........og fikk rett!!!!!YES
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #14 Skrevet 23. juni 2007 Jeg anbefaler spinal. Det er nesten som epidural, bare du får en sprøyte i ryggen som virker i ca 3 timer tror jeg det var. Jeg var for langt i fødselen for epidural, derfor fikk jeg sprøyte istede. Da hadde jeg ingen smerter lenger.
så var vi 4 Skrevet 23. juni 2007 #15 Skrevet 23. juni 2007 Anbefaler deg til å ikke planlegge for mye Jeg prøvde sterile saltvannspapler, akupunktur, varmt vann, varme poser, lystgass og epidural. Kun epiduralen var noe å skryte av. Og det vondeste med hele fødselen, og den eneste gangen jeg gråt og ropte på mammaen min (hihi) var når jeg fikk saltvannspapler. GRUUUUUUUUUSOMT!!!
katlinka Skrevet 23. juni 2007 #16 Skrevet 23. juni 2007 Jeg fikk disse smertestillende under min fødsel: Badekar: Stort og romslig, men fikk bare klaustrofobi av å være oppi der; kunne liksom ikke gjøre av meg noen steder når riene kom. Varme risposer: Veldig godt og lindrende å ha på korsrygg og mage. Måtte få dem til å varme opp posene gang på gang. Lystgass: Tull og tøys, ble litt fnisete i begynnelsen, men ble etterhvert bare ør, kvalm og tørr i munnen av den. Akupunktur: Fikk nåler i korsrygg og på fotbladene. Disse gjorde vondt og måtte bare fjernes. Fikk også en nål midt oppå hodet; denne merket jeg godt effekten av, ble veldig rolig og avslappet. Anbefales selv om den ikke har en smertelindrende effekt som sådan, men den kan jo bidra til roligere og kontrollert pust som igjen kan virke smertestillende
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #17 Skrevet 23. juni 2007 Anbefaler å ikke ha noe smertestillende. Du klarer deg fint uten =) Hadde epidural med første og ingenting med andre, og det var mye bedre uten!
olla Skrevet 23. juni 2007 #18 Skrevet 23. juni 2007 Lenge leve lystgass!!! Det er enten eller, noen elsker det, andre hater det. Det er egentlig bare til å prøve!
suseduse Skrevet 23. juni 2007 #19 Skrevet 23. juni 2007 jeg anbefaler å gå mye, ta masse bad/dusj og petidinsprøyte!
3b@rnsmor-30* Skrevet 23. juni 2007 #20 Skrevet 23. juni 2007 hadde kun lystgass begge gangene jeg.. funka helt greit for meg. men har fått beskjed om at jeg har lette og greie fødsler.
It's all about me Skrevet 23. juni 2007 #21 Skrevet 23. juni 2007 Akupunktur - fungerte ikke, kjente bare stikking og nålene var i veien. Badekar - ble bare søvnig av det, sista rest av humør forsvant og det samme gjorde overskuddet. Epidural - Sikkert greit hvis den hadde gitt noe effekt. Det eneste den gjorde hos meg var å flytte på smertene litt. Nei narkose var tingen, bare synd jeg gikk glipp av så mye.......
nick39 Skrevet 23. juni 2007 #22 Skrevet 23. juni 2007 Hjelp......spør du om det her inn, du må regne med å få en del ekle fødehistorier. Jeg selv ga beskjed til jordmor. Hva hun syntes var best og hva hun anbefalte. Så med første jenta fikk jeg lystgass, noe jeg ikke klarte. Ble kvalm og svimmel og mistet "kontrollen på riene". Jeg prøvde også badekaret, men det var ikke noe for meg. Så jeg sto for det meste. Helt til jordmor anbefalte meg å ligge for å ikke ble for sliten. Nr 2. Fikk jeg lystgass, som jeg brukte mere en den førstefødte. og Jordmor anbefalte epural, men lille jenta kom som et skudd da hun bestemte seg for å komme ut. Så de rakk ikke å sette den :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå