yinyang Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Tør jeg sende gutten på 6 år med fly fra Bergen til Trondheim alene? Noen med erfaring? I tilfelle, hva er best av Norwegian og SAS? Ser de må betale voksenpris pluss 150 kr på norwegian, stemmer det?
suseduse Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 jeg ville ikke gjort det, altfor liten syns jeg... er det ikke aldersgrense på fly for barn som flyr alene og?
Hidjey Skrevet 23. juni 2007 #3 Skrevet 23. juni 2007 Aldersgrensen er 4 tror jeg. Har tatt samme fly som mange "jeg reiser alene" barn, og de har hatt det helt supert. Jeg hadde gjort det, lett.
Stella Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 Vet de blir tatt godt vare på hvertfall;)) Kan ikke si om jeg hadde gjort det selv,men har du ikke noe annet valg så må du kanskje??
Silja FullFres McQueen Skrevet 23. juni 2007 #5 Skrevet 23. juni 2007 Kall meg gjerne hønemor, men jeg hadde ikke gjort det... Da hadde jeg knust mammahjertet mitt tror jeg... Såå liten da, altfor liten til å fly alene mener jeg... Men så har jeg flyskrekk oxo da, tror nok det spiller inn... ;P
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #6 Skrevet 23. juni 2007 Jeg ser ikke problemet i det, på SAS har de hvertfall gode rutiner og er kjempeflinke med barna :-) Så lenge det står noen og tar han i mot, ser jeg ikke problemet i det. Og så lenge han selv ikke har noe i mot det, går det nok fint:)
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #7 Skrevet 23. juni 2007 Hadde jeg gjort uten tvil... Flydd masse alene selv når jeg var yngre, var ikke et problem at all:-) De tar godt vare på han... SAS as well as Norwegian ville jeg tro;-)
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #8 Skrevet 23. juni 2007 husker da jeg reiste helt alene til polen fra norge da jeg var ca 11 år, klarte meg helt fint der:) Nå er han 6 så det må jo nesten du vurdere det selv. spør han om hva han vil? har sett mange barn reise alene som blir godt tatt vare på :-)
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. juni 2007 #9 Skrevet 23. juni 2007 Heller det enn å sende med bussen. Kan vel ikke akkurat gå av på feil "stasjon".. ;o)
yinyang Skrevet 23. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2007 Ok, tusen takk for alle svarene... Det var litt impuls tankegang, om at bestefar skulle ta ham med til Bergen, på besøk til søskenbarna, og så skulle han komme hjem alene. Men etter litt fram og tilbake... Jeg venter ett år, så er jeg mere sikker Men sånn sett er han en blid og snill gutt, og jeg tror nok det hadde gått bra, jeg setter han ofte igjen på IKEA passen (selv om det ikke kan sammenliknes, hehe). Men jaja, hønemor her også, holder ham hjemme jeg
happybirthday Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Flyselskapene opererer med 5 års aldersgrense. Alle flyselskap legger også på et reiser-alene-gebyr på 50 - 150 kr, nettopp fordi det krever ekstra personell som følger barnet fra det blir levert på den ene flyplassen til det blir hentet av på den andre flyplassen. Man må også fylle ut et skjema, hvem som skal kontaktes hvis-så-frem-ifall, hvem som skal hente barnet på flyplassen, navn på barnet, telefonnummer, adresse mm. Alt i alt den tryggeste måten å få fraktet et barn alene på, hvis man ikke kan følge det selv. Det er absolutt ingen andre kommunikasjonsmidler som kan skilte med en slik sikkerhet. Verken båt, buss eller tog har noe formelt ansvar for barnet ditt og du kan derfor aldri være sikker på om barnet går av på riktig holdeplass/stasjon eller om det blir plaget av andre medpassasjerer ol. Men med fly har du betalt for en garanti for at barnet ditt kommer trygt frem. Angående pris, så kan du kjøpe billigbilletter her også for barn som reiser alene. Men man må bare huske på å ta med i beregningen reiser-alene-gebyret i tillegg til pris du får oppgitt. Ulempen med billigbilletter er jo at du ikke får refundert billetten da, dersom barnet plutselig blir sykt rett før avreise. Men dette vil jeg påstå er et minimalt problem. Aldri opplevd å måtte avlyse en eneste flytur pga sykdom. Sambo har særkullsbarn til samvær i alle ferier. Har alltid bestilt billigbillett for ham, og har aldri vært noe problem. Han reiste alene med fly første gangen da han var 5 år. Min eldstemann var 6 år første gang han reiste alene med fly. Klart han var spent, men også litt stolt også, særlig da han hadde gjennomført turen og sett at dette ikke var noe farlig, bare gøy. Senere har han reist alene mange ganger med fly, og ser at han har utviklet en selvstendighet som mange andre barn ikke har hatt når det gjelder det å ta seg frem, ordne opp og ta ansvar på div. reiser. Minstemann skal ta fly alene første gang nå i sommer i en alder av 5,5 år. Dessverre godkjenner ikke flyselskapene storebror på 15 år som reisefølge, så måtte betale reiser-alene-gebyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå