Gå til innhold

TV-titting for 2-åring...hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er kjempeglad i TV/barnetv og å se film på DVD. Føler at det blir litt mye til tider.

Ser litt hver morgen før barnehagen...og hver helgemorgen fra 06:45 til 09 ca. står barnetv/film på. Og så er det da barneTV kl. 18:00 de dagene vi er hjemme akkurat da.

Er dette for mye for en 2-åring?

Hun er oppvakt, livlig, sosial ellers. Men vil ikke overstimulere med TV. Syns det er masete at den står på selv. Kanskje jeg må ta 'kampen' om TV'en så fort som mulig. Hun har en skuff med barne-DVD-er allerede, henter fram filmen hun vil se etc. Hm...

Hva gjør dere andre med barn på den alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på,ikke bare 2 åringer...men allealdre

Skrevet

Vi har ei jente på 2. Hun liker også barneTV, men vil helst se sammen med oss voksne. Hun ser barneTV ca 4-5 ganger i uka og det er det. Foreløpig lar vi henne ikke sitte alene og se. Noen ganger ser hun en DVD, men det er sjeldnere enn en gang i uka.

Nå om sommeren er vi såpass lite inne at det begrenser TV tittingen mye.

Skrevet

Vår liker det veeeeldig godt, men prøver å begrense det litt. Han ser gjerne en hel dvd (postman pat, teletubbies ol) etter bhg når han er sliten og mor lager middag. Eller litt når vi er ferdig med middag. Men vår ser ikke barnetv da... Tv står heller ikke på på morgenen, verken i helga eller uka. Jeg husker rett og slett ikke på det og så lenge han ikke spør så setter jeg heller ikke på noe...

Litt rotete skrevet dette her, men jeg lar han se tv mindre enn 1 time om dagen. Men enkelte dager glemmer han at dvd er moro så da blir den ingen tvtitting.

Vi lar ikke tv stå på før han har lagt seg, synes det er så forstyrrende...

Skrevet

Vår ser barnetv kl.18.00 om vi er hjemme, og stort sett på morgenen i helgene. Bare Nrk. Er veldig imot å la de se tv på morgenen før barnehage og skole, de trenger ro sammen med foreldre og tv er både passifiserende men samtidig til tider overstimulerende. De skal jo vøre borte fra oss hele dagen, så jeg vil bruke denne tiden på frokost og kos sammen. Jobber i skolen og ser at de som har sett på tv før de kommer ofte ikke er i skolemodus med har tankene på disse håpløse tv3seriene...spar heller titting til en regnværsdag...ellers synes jeg det holder med 40min på kvelden!

Skrevet

Snuppa vår ser på tv en halvtime om morran før hun går i barnehagen mens mor rydder kjøkken og drikker kaffe. Også ser hun stort sett en halvtime på kvelden (barnetv). Resten av dagen gjør vi andre ting, og hun er mye ute og leker! :o)

Synes det funker ganske så utmerket... :o)

Og vi kommer nok ikke til å la henne se MER på tv de neste par årene. Når hun blir større kommer hun nok til å få se en tegnefilm dann og vann som varer i halvannen time, men så lenge tror jeg ikke snuppa hadde hatt ro i rumpa til å sitte rolig å se på nå! :o)

Skrevet

Det eneste jeg ville kutta var det før barnehage/skole. Det er blitt forska på det og viser at barna blir mer ukonsentrert av å starte dagen med tv.

Skrevet

Nå er det vel ikke så mye å konsentrere seg om i barnehagen ennå da, hehe... Hun blir levert ca halv ti, ti, så vi har en ganske rolig morgen hjemme. Spiser alltid frokost ved kjøkkenbordet først. Teletubbies og Baby Einstein er ganske uskyldige og rolige DVD-er, ikke noe pang, kræsj og voldsomme greier.. :o)

Hun kommer nok ikke til å se på tv om morran når hun begynner på skolen akkurat... :o)

Skrevet

Nei, ikke sant. Det blir jo selvsagt ikke det samme. Tenkte bare jeg skulle si i fra. Noen vaner tar man jo også med seg videre. Bare til ettertanke, altså.

Skrevet

gud det er godt å lese at det ikke bare er oss som har en 2 åring som er tv-interessert. Takk:)

Skrevet

Joda, og takk for det... :o)

Jeg synes det er viktig å ha et bevisst forhold til hva barna gjør og også tenke litt på (som du sier) gode vaner fremover. Skole begynner jo også tidligere enn barnehage, så sånn sett blir det vel ganske naturlig at det faller bort. Ja, ja... den kampen får vi ta når den tid kommer.. Hehe... Vi får heller fokusere på andre positive ting vi gjør på morran.

Jeg er også egentlig mer opptatt av HVA ungene ser på. Jeg vil at hun skal se på ting som gir litt mening, enten koselige filmer eller ting hun kan lære litt av... :o) Her kommer ALDRI Jetix og Cartoon Network til å stå på!!! Hvis ungene mine spør etter dem, så har vi dem rett og slett ikke.. Hehe... Og ikke kommer vi til å søke dem inn på tv-en heller! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...