Mine 3 småtroll! Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Hva betyr det å være rhesus negativ og gravid? Er det noe spesielt man må passe på?
Arwen* Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 Nei. Men du får en sprøyte etter fødsel, som gjør sånn at du ikke danner antistoffer mot et eventuelt neste barn.
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #3 Skrevet 23. juni 2007 i tillegg må du på en ekstra kontroll i uke 36, du skal få en sånn henvisning for kontrollen. Da tar man en blodprøve. Ikke noe farlig, spesielt ikke med 1.barn
3 skatter ute:) Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 kommer ann på blodtypen til barnets far også det, hvis han også er rhesus negativ trenger man ikke samme oppfølging, for da er barnet også negativt, dermed dannes det ikke antistoffer. det med antistoffer kan tre inn ved 2. svangerskap og utover om far er positiv og mor negativ, men når man vet om det får man automatisk en sprøyte. så det er ikke noe man skal tenke på selv.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. juni 2007 #5 Skrevet 23. juni 2007 I første svangerskap er det veldig sjeldent noen som helst komplikasjoner med dette. Det som kan være farlig med å være rhesus negativ selv og bære på et rhesus positivt barn er hvis noe av babyens blod kommer over i vår egen blodbane. Dette vil (hvis det i det hele tatt skjer) som oftest skje i forbindelse med fødsel der det er en del blødninger. Dersom en rhesus negativ får rhesus+-blod i seg vil kroppen begynne å produsere antistoffer mot RhD-antigenet. Dette kan(!!) bli et problem ved et evt nytt svangerskap fordi antigenene er så små at de går "igjennom" morkaken og over i babyens blodbane. Antistoffene vil da binde seg til Rhd-antigenet i babyens blod og ødelegge disse. Dette kan igjen føre til blodmangel. Dette er en sjelden tilstand, og dersom moren ikka har antistoffer i blodet vil det aldri bli noe problem;) Det tas vel en ekstra blodprøve i uke 32 og uke 36 for å undersøke om moren har antistoff mot Rhd. Etter fødsel vil barnet få sjekket blodtypen sin, og dersom barnet er rhesus positivt vil du få en sprøyte innen 72 timer etter fødsel. Det er forresten ingenting spesielt du skal (eller kan) passe på, for dette er det kun kroppen din som styrer
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 23. juni 2007 #6 Skrevet 23. juni 2007 Stinepinekline forklarte det jo veldig nøye her.. :0) Er selv rehsus -, mens mannen min er +. Alle de tre barna våre er rhesus +. Når barnet undersøkes etter fødsel, og blodtypen viser seg å være rhesus +, da vil du som nevnt få en sprøyte som minimerer sjansen for at et eventuelt senere foster med rhesus + skal støtes vekk. Rehsus - mødre, med rhesus + pappaer, får oppfølging gjennom svangerskapet. Har aldri bekymret meg, det går bare godt:0)
ramløsa- nok en gang Skrevet 23. juni 2007 #7 Skrevet 23. juni 2007 Hei Saken er godt forklart, ikke bekymr deg. Selv fikk jeg brev fra legen som bare konstanterte at jeg var RH- og ble veldig usikker siden det ikke stod noe om hva det innebar. Synes de har en litt videre opplysningsplikt
Aylinah Skrevet 23. juni 2007 #8 Skrevet 23. juni 2007 Jeg har kun vært hos jm fra starten av svangerskapet,men her forrige uke tok jeg en time hos legen også ) Der fikk jeg beskjed om at jeg skulle inn til nye time hos dem 20juli og ta blodprøver ) Jeg har ikke tenkt noe på det i det hele tatt,så var litt intr å lese her nå )
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #9 Skrevet 23. juni 2007 Det er vel egentlig ganske få som er rhesus negativ. De fleste er rhesus positiv. Jeg er i hvert fall rhesus positiv. Jeg har sluppet å ha noe problemer med dette.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 23. juni 2007 #10 Skrevet 23. juni 2007 Jeg er rhesus negqtiv, sambo positiv. Med min mor var det ingen problem, ettersom pappa også har rhesus positiv. Men jeg bekymrer meg ikke for det nei, får god oppfølging ang det:) Er 1.gans nå, så har jo ingenting å se denne gangene uansett. Vi er heldige som bor i Norge i 2007, det aller aller meste går veldig bra:)
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 23. juni 2007 #11 Skrevet 23. juni 2007 Wow, snakker om skrivefeil ja.. Bær over meg:)
Arwen* Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Akkurat ja..da er kanskje ikke jeg så godt fulgt opp da?? Jeg er R- og far er R+. Jeg har fått sprøyte etter hver av mine fødsler, men jeg har ikke tatt ekstra blodprøver i svangerskapet, og det har heller ikke vært snakk om det nå. Så det burde jeg altså ha fått?
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 23. juni 2007 #13 Skrevet 23. juni 2007 man skal ta blodprøver i uke 32 og 36 ja, Arwen! Jeg tok blodprøve for noen dager siden, regner m den er grei selvom det er andre fødsel...
Arwen* Skrevet 23. juni 2007 #14 Skrevet 23. juni 2007 Prøven må tas hos lege den eller? Og hva skjer om prøven ikke er bra? Er jo jommen kommet til uke 35, jeg da... Er dette noe dere har blitt kalt inn til eller har dere passa på prøvene selv?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. juni 2007 #15 Skrevet 23. juni 2007 Dette ble gjort helt rutinemessig i mitt forrige svangerskap. De passet på at jeg ble satt opp til time hos legen de bestemte ukene, og tok blodprøver av meg der:) Det sto på helsekortet mitt at jeg skulle ha kontrollprøve i uke 32 og 36 altså. Grunnen til at man helst skal ta en antistoff-sjekk i svangerskapet er fordi det er veldig få "symptomer" hvis babyen i magen skulle få anemi. Har man dannet antistoffer tar de ekstra sjekker for å se om antistoffnivået øker tror jeg..? I verste fall må nemlig babyen få blodoverføring mens den enda ligger i mammas mage:) Har man ikke dannet antistoffer er jo saken grei =)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. juni 2007 #16 Skrevet 23. juni 2007 Ja, altså... Jeg ville nok tatt en telefon til legen og krevd en blodprøve hvis jeg var deg, Arwen
Arwen* Skrevet 23. juni 2007 #17 Skrevet 23. juni 2007 Takk for svar! Blir en telefon til legen på mandag ja!
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #18 Skrevet 23. juni 2007 Jeg har ikke så mye kunnskap om dette, men jeg har hørt at det fins barn som har fått hjerneskade pga. foreldrenes blodtype. Hvorfor barnet ble hjerneskadet vet jeg ikke, men jeg mener å ha hørt det. Og at det kunne vært unngått hvis det med blodtypen hadde vært oppdaget tidligere.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. juni 2007 #19 Skrevet 23. juni 2007 Barnet kan ihvertfall få varige mén hvis mor har en spesiell blodplatetype. http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/naitp_n_r_du_danner_antistoff_mot_fosterets_blodplater
3troll blir til 4troll Skrevet 29. juni 2007 #20 Skrevet 29. juni 2007 det at man ikke kan få komplikasjoner dersom far og mor er rhesus negative er tull. Jeg er negativ, og pappaen til sønnen min er negativ, men vi fikk en rhesus positiv sønn sammen. Man kan nemmelig "arve" blodtyper fra andre grener i familien. Familien til min sønns pappa er delt med både positiv og negative, mens min egen familie er kun negative. Sprøyta skal man ha uannsett fars blodtype om man er rhesus negative !!!
fillyfjonka, nr.3 i oktober Skrevet 30. juni 2007 #21 Skrevet 30. juni 2007 Hei. Det er ikke noe spesielt en må passe på. Legen tar blodprøver for å sjekke at ikke antistoffene er for høye (morens kropp danner antistoffer dersom barnet er +). Blir de for høye kan det bli ekstra oppfølging. Det kan også være aktuelt å bytte barnets blod mens det ligger i magen, men jeg vet ikke hvor ofte dette skjer. Nå for tiden er det få komplikasjoner, i og med at en får sprøyte etter fødsel dersom barnet er +. Denne sprøyten stabiliserer antistoffene slik at de ikke skal bli for høye ved eventuelle senere graviditeter. Det er som oftest ikke problemer med barn nr. 1 selv om denne skulle være +. Men før denne sprøytens tid hadde - mødre som fikk + barn nr 2 alt anistoffer i kroppen, og de ble dermed enda kraftigere. Blir antistoffene for høye kan de ta livet av barnet. Mistet en bror i 1990 til tross for denne sprøyten, men vi har visstnok spesiellt høye antistoffer i vår familie. Men det er stort sett ikke noe problem. Jeg er - mannen er + men vi har fått to - hittil. hilsen fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå