Gå til innhold

En_av_hver et spm til deg :-) (ooops, ble litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så inne på innlegget om katten som var blitt påkjørt at du er politi :-)

Fikk bare lyst til å spørre deg om noe..

Lille nyttårsaften i 2005/2006 hadde jeg vært i byen, og kom kjørende utover mot Hvaler i sju tiden på kvelden. Det var såpeglatt ute, og jeg syntes jeg skimtet noe som beveget seg i veikanten, så jeg bremset litt ned...

Plutselig hoppet det dyret ut i veien, rett foran bilen min(!), det var en hund(collie). Jeg klarte akkurat å ikke kjøre over den. Stopper bilen midt i 70-sonen, og prøver å plystre på bikkja, som var vettskremt.. Og den står bare helt stille midt i veien. Så ser jeg det komme en bil før svingen i motsatt kjøreretning, jeg fikk helt panikk, var sikker på at den bilen kom til å drepe bikkja, så jeg varsler med lysa om at han skal bremse, og han klarte akkurat å stoppe i tide, hunden stod fremdeles urørt..

Men var livredd for folk. Kusinen min går ut av bilen(jeg måtte kjøre og snu, pga kø bak meg..), og da fikk hun tak i den. Vi fikk den inn i bilen min, og tenkte at vi må prøve å finne eieren..

Kjørte tilbake og ned i et boligfelt ikke så langt fra der vi fant bikkja, men ingen klarte å svare oss på hvem som kunne eie hunden..

Så da ringte jeg politiet, (pappa og jeg hadde levert en hund der før), og spurte hva jeg skulle gjøre..

Men der ble jeg møtt av en sur tone, som overhode ikke var interessert i å hjelpe oss.. Han mente på at jeg fikk slippe bikkja løs igjen, og la han finne veien hjem selv :-/

svarte tilbake at det var uaktuelt, da jeg nettopp hadde reddet han fra å bli meid ned av flere biler! Men han gadd ikke å hjelpe meg..

Så mitt spm til deg er; Er det ikke politiet som skal ta inn hundene, om man finner en på gata, eller landeveis??

Den gangen jeg og pappa var ute og gikk tur, og en bikkje slo følge med oss på turen(og forøvrig nektet å forlate oss igjen, hehe), så kjørte vi til politiet og leverte hunden, da satt de den i "arresten"..

Hmmm, ser nå at jeg snart har skrevet en hel novelle til deg, hehe... Så da kan jeg jo fortelle enda på visa også kanskje :-)

Etter å ha kjørt innom hytter, hus og eldresenter i håp om å finne spor etter eieren, så bestemmer jeg meg for å ta med hunden hjem, og levere den til falken dagen etter. Mamma hadde bikkje, så jeg kjørte hjemom henne for å låne litt hundefór.

Da sier hun at hun kan ringe kusinen sin, som tilfeldigvis bor på spjærøy, der vi fant hunden.. Nok en tilfeldighet, så viser det seg at naboen hennes har en collie hund, og jeg får nr hans.. Ringer og spør om han savner en hund, og det gjør han :-D

Kjører tilbake og leverer hunden(som ble veldig glad for å se eieren sin :-))

Han forklarer meg da at hunden er livredd raketter, og antakelig er det noen som har skutt opp raketter, og bikkja gikk i sjokk.. Derfor han ikke flyttet seg av veien...

Så han takket meg så mye, og tok med seg hunden inn i huset :P...

Så er det politiet eller falken som har ansvaret for hunder som reker gatelangs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Hei.

Hadde jobbet natt til i går og ble nødt til å ta tidlig kvelden he, he.

Det er politiet som har ansvaret for å be Falken (eller Viking som vi bruker her) å hente hunden. Må jo bare beklage den sure tonen du ble møtt med da du ringte. Helt unødvendig spør du meg:-(

Vi ringer alltid Viking, de henter hunden og setter den i bur som de har ho seg. Der får den mat og stell en liten stund før den kjøres til en kennel. Forvaltningsenheten setter inn annonse i avisa, og de som eier hinde får en frist til å hente den før den blir avlivet (desverre) eller omplassert via Dyrebskyttelsen.

Dette er i hvertfall vanlig praksis hos oss.

Vi får daglig telefoner om funnet/savnede dyr. Det lureste folk gjør er å ringe oss med en gang dyret forsvinner. De som finner det ringer nemlig oss, og da er det en enkel sak å sette de to i kontakt med hverandre:-)

Mange venter for lenge før de ringer og ofte finner noen hunden før noen har savnet den. Så oppfordringen må være at man ringer med en gang:-)

Håper du fikk svar på det du lurte på:-)

Skrevet

Jo, takk for det :-)

Jeg mistet bikkja vår på juaften for 3 år siden. Han skjønte tydeligvis at vi skulle reise bort på middag eller no, for mens jeg gikk på badet for å kle på meg til missagen, så klarte han å åpne verandadøren, og forsvant lydløst ut døra..

Jeg gikk jo fullstendig i vranglås, og nektet å dra hjemmefra før han hadde kommet tilbake..

Så mamma måtte kjøre rundt å lete etter han i en halvtime, mens jeg gikk rundt i ropte.

Han elsket mat, og med all den juleribba som ble laget i alle hus og hjem, så kom ikke han på mne ordre, hehe..

Til slutt måtte vi bare dra, middagen ventet på oss hos søsteren min..

Da ringte jeg 02800, og forklarte de hva som hadde skjedd.. Hunden vi hadde, var ganske stor(110kg), så selvom han var snill som dagen er lang, kan han jo skremme vettet av hvem som helst, hehe..

Politiet var kjempehyggelige mot meg, og de skulle gi beskjed til patruljene i området om å se etter han, og ringe meg om de fikk inn noen tips.. Ringte tilbake til politiet i ni tiden på kvelden, han hadde fremdeles ikke kommet inn :-(

Så da måtte mamma kjøre meg hjem, jeg orket ikke sitte borte å kose meg med maten, når jeg ikke visste hvor hunden var. Kom hjem halv elleve, og der satt han på trappa, med hodet på skakke, og lurte liksom på "hvor iall verden har dere vært, her sitter jeg liksom, utelåst(!)", hehe!

Men takker for svar, kjekt å vite til en annen gang, om man kommer over skadede eller eierløse dyr :-)

Skrevet

her i området (rogaland) har vi sett flere hunder som har gått uten eiere. sambo fanget en hund som blødde ifra potene og var søkkbløt som vandret rundt midt på natten. Vi ringte til politiet men fikk beskjed om å slippe han løs der vi fant han.

Har også løpt 4-5 km etter en border collie som løp langs veien i søgne(kristiansand) men fikk aldri tak i han (han løp FORT!!!).

Syntes man burde ha noen der man kan ringe og sette hunden i kennel eller lignende for er jo synd hvis den blir påkjørt

Skrevet

Fint at politiet var hyggelige mot deg, det er jo egentlig den enkleste ting i verden!!!! Men det er jo min mening; man skal få svar som man spør:-)

Godt at du fikk tilbake hunden din, jeg måtte smuglese nedrest på innlegget ditt før jeg leste det andre for å se hvordan det gikk tjihi:-)

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...