OnlyMe Skrevet 22. juni 2007 #1 Skrevet 22. juni 2007 Hva er det egentlig de gjør? MÅ alle som føder ha det, eller er det for de som skal ha ks bare? Vondt? hvem setter det? Ikke lest noe særlig om det, annet enn hva som blir nevnt her inne, og ble litt weeee.... Høres ikke ut som noe jeg gjerne vil ha :s
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 22. juni 2007 #2 Skrevet 22. juni 2007 Hei! Dette er noe de i utgangspunktet setter inn ved ks. Dette da man blir lammet helt fra livet og ned, og ikke lenger har kontroll over blæra. Ved fødsel settes det vanligvis ikke. Men det kan settes hvis mor har problemer med å late vannet.
Gjest Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 De setter et tynt rør opp i urinblæren for å tømme (ved engangskateterisering) og/eller ta unna urin. Røret kobles til en pose som samler opp urinen. Røret holdes på plass ved at man fyller en bitteliten ballong på tuppen av kateteret. De kan smøre litt bedøvelsesmiddel på røret før de setter det inn. Hos damer skal det som regel ikke gjøre vondt, men det kan være litt ubehagelig for noen å sette det inn. Jordmor kan sette det. Det samme gjør sykepleiere og leger. De som tar keisersnitt får lagt inn kateter fordi de blir så bedøvd fra livet og ned, at de ikke lenger har kontoll over urinen. Vet ikke om de setter kateter ved epiduralanestesi. Det kommer vel an på hvor sterk bedøvelsen er. Kanskje noen som har tatt keisersnitt eller har fått epidural, kan fortelle deg det. Det er ikke nødvendig med kateterisering ved en vanlig fødsel, med mindre det er noe helt spesielt.
2gullklumper Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 Jeg hadde keisersnitt, og fikk da kateter.Vil si at det var direkte ubehagelig i begynnelsen, men ikke vondt. Men med det samme de satt spinalbedøvelsen kjente jeg ikke noe lenger. Heller ikke når barnet var ute. Merket det når de tok det ut morgenen etterpå, men ikke direkte ubehagelig da. Helt greit med andre ord, ikke noe å gru seg for.
Gjest Skrevet 22. juni 2007 #5 Skrevet 22. juni 2007 Jm skulle sette kateter på meg-for jeg hadde full åpning og babyen kom ikke ut,så hun mente at blæra presset på foran. Men i det hun skulle sette kateter,så kom ei enorm press-ri og jeg klarte å trykke ut babyen før hu satte det. (ble nok skremt,hihi...) Ps,hu skulle sette kateteret midt i en ri-for da var jeg for opptatt med den at jeg ikke kjente noe,men dette skulle ikke være vondt heller da sa hun.
Arwen* Skrevet 22. juni 2007 #6 Skrevet 22. juni 2007 Når jeg fikk epidural blei jeg i tilegg satt kateter på. Gjorde selvsagt ikke vondt, siden jeg var godt bedøvd. "Komisk nok" blei gubben satt til å hjelpe til med dette. (!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå