Espoir Skrevet 22. juni 2007 #1 Skrevet 22. juni 2007 Jeg lurer på om dere tror dette er en forsvarlig forbikjøring? En tunnell er 519 meter. Tre biler følger hverandre. Den bakerste begynner å kjøre forbi når den akkurat har kommet inn im tunnellen. Den kan se helt til tunnellens utgang, men der er det en sving (venstre-), så man kan ikke se videre utenfor tunnellen. Det er en fartsgrense på 80 km/t. Bilen har tenkt å kjøre forbi begge de to andre, men nøyer seg med bare en fordi passasjeren protesterer. Meninger? Og hvorfor mener du det du mener (noe med hastighet/antall meter per sekund osv hadde vært fint hvis noen klarer sånt)?
Lille Filur Skrevet 22. juni 2007 #2 Skrevet 22. juni 2007 Jeg mener bare at forbikjøring i tunell ikke er smart i utgangspunktet jeg da... Det er ingen som har det SÅ travelt.
ana baroma Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 Nå skal ikke jeg påstå at jeg er VIRKELIG smart, men jeg er smart nok til å vite at forbikjøring i en tunell uten flere filer er en risikosprt jeg aldri i livet ville utsatt hverken meg selv eller andre for. Å drive forbikjøring i tunell er virkelig farlig, muligheten til å svinge unna dersom det kommer en bil mot er ingen, og konsekvensene kan bli enorme!!
Blue Lady Skrevet 22. juni 2007 #5 Skrevet 22. juni 2007 Ville ALDRI kjørt forbi i en tunell!! Men... hvor fort kjører de bilene som skal forbikjøres? 80? Da kjører de hvertfall 22,2 m pr sekund, altså det tar dem 23 sekunder å kjøre gjennom tunellen. Da har man vel 23 sekunder på å komme seg forbi? eller tar jeg feil? Kjører du i 100 km/t kjører du 27,7 meter pr sekund og da trenger du 18 sek på å kjøre gjennom tunellen... Nei, æsk jeg vet ikke jeg.. er ikke så god på sånt..
Espoir Skrevet 22. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. juni 2007 Nei, det er da lov? Eller? Uansett - var det ikke en veldig kort strekning å kjøre forbi 2 biler på?
mumbo Skrevet 22. juni 2007 #7 Skrevet 22. juni 2007 Ganske sikker på at det er forbikjøring forbudt ja. Se om ikke det er heltrukken midtlinje, da er det forbudt. Og hvis det tar 23 sekunder å kjøre gjennom tunnelen så betyr det ikke at man har 23 sekunder på seg til å kjøre forbi! For hvis det kommer en bil imot så blir jo ikke den stående stille i utkanten av tunnelen, den kommer mot dere i ca 80 km/t. Eller 100. Generelt må man kunne stoppe (eller fullføre forbikjøringen i dette tilfellet) på under halvparten av den strekningen man har oversikt over. Det er absolutt siste frist, så det fornuftige hvis du vil ha litt margin er å kunne stoppe på tredjeparten av strekningen du ser. Det er fordi det kan komme en bil imot som kjører omtrent like fort som deg. Dere trenger halvparten av strekningen hver, pluss litt sikkerhetsmargin. Så for å gi deg regnestykket du ba om så må forbikjøringen gjøres på 200 meter. Da er det 200 meter som en eventuell møtende bil kan kjøre på, og litt sikkerhetsmargin i midten. 200 meter i 80 km/t er ca 10 sekunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå