MyB@by <3 Skrevet 22. juni 2007 #1 Skrevet 22. juni 2007 ser det prates om dette på småtroll 0-1 år... gutten min er 2 måneder, og han er litt flat i bakhode, han sover veldig mye, og ligger derfor masse på ryggen også.. er det noe jeg kan gjøre for at han ikke skal forbli flat i bakhode? er det normalt at små barn er litt flate i bahode, før de begynner å sitte osv?
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 Du bør forsøke å legge hodet til forskjellige sider når han skal sove/sover. Hvis han går tilbake til midten, kan man bruke et lite håndkle eller noe å støtte opp hodet, slik at han ikke klarer å snu tilbake.
♥Tullerusk♥ Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 Barn som ligger mye på ryggen får oftes flat bakode, men dette vil rettes ut etterhvert sm de vokser... Ikke noe farlig med det vil jeg tro...Er du bekymret så ta kontakt med lege /helsesøster og spør... klem
MyB@by <3 Skrevet 22. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. juni 2007 takk for svar, nå sover han litt på magen... håper ikke det gjør noe.. skal prøve med puter.. ellers liker han å ligge på siden da, men jeg pleier å legge han på ryggen når han har sovnet. men kan de ligge på siden når de sover?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 22. juni 2007 #6 Skrevet 22. juni 2007 Sideleie er like lite anbefalt som mageleie, for å si det sånn;) hehe... På sykehuset i Vestfold anbefaler de å bruke pute fra fødsel av fordi babyene føler seg tryggere med pute, og for å hindre flatt bakhode. Det er en spesiell type pute som bør brukes. Den heter høy babypute/sykehusputa og her får man kjøpt den i forretninger som selger barneutstyr. Puta er veldig myk, tykk og ganske stor. Babyen skal ligge med puta helt fra skulderbladene og opp.
ano`num *17.03.10* Skrevet 22. juni 2007 #7 Skrevet 22. juni 2007 Enn å ha han mest mulig på magen mens han er våken? Unngå vippestol etc. Bakhodet blir jo trykket like mye mot underlaget der. Jeg har ikke inntrykk av at små barn er runde i hodet. Skallen er jo så myk, så den har lett for å forme seg. Er jo mange som er preget av en hard fødsel i lang tid også. Når jeg ser på bilder av venners barn har de også en mer avlang hodeform som baby, mens de som eldre barn har fått en mer rund form.
augmom Skrevet 22. juni 2007 #8 Skrevet 22. juni 2007 Min gutt hadde svært flatt bakhode når han var mindre, men når han begynte å bli litt mer aktiv og ikke lå så mye på rygg retta det seg ut og nå er han helt "normal". Tror nok dette er vanlig jeg, men som andre sier, spør lege/hs om du er bekymra.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 tantebarnet mitt var veldig flat i bakhodet, søstren min fikk beskjed at det vokste seg til og var normalt at det ble slik! men dem anbefalte å la babyen ligge på magen når hun var våken, både for å spare bakhodet og trene på å holde hodet oppe (ikke når hun var nyfødt da, men litt senere som). også støtte med pute ble anbefalt.
Raych Skrevet 22. juni 2007 #10 Skrevet 22. juni 2007 Du må la han ligge mye på magen mens han er våken i alle fall:) Enten på gulvet eller over fanget ditt eller noe lignende. Jenta vår ble ikke flat i bakhodet, men hun fikk litt favorittside i forhold til hvilken vei hun snudde hodet. Var bevisst på å legge ting, snakke til henne etc fra den andre siden slik at hun måtte snu hodet den andre veien. Hun ble ikke skjev i hodet eller noe sånt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå