Gå til innhold

Hvordan skal sukkerbrød avkjøles??? Haster....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det sukkerbrød skal avkjøles?? Leste et sted at de skulle bare hvelves over på ei rist og avkjøles der med forma over. Men blir den ikke rå inni da?? Noen som har noen tips? Sukkerbrødet står i ovnen nå :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri laget det, så vet ikke sikkert. Men jeg hadde nok satt formen på rista og latt kaken sette seg litt før jeg hvelvet den ut. Eventuelt kan du hvelve veldig forsiktig, legge rista eller hånden over og snu sakte. Men er nok fare for at den kollapser om du gjør det med en gang...

Skrevet

Ingen????

Skrevet

Men skal forma ligge over kaka etter at jeg har hvelvet den over på rista, hvis du skjønner hva jeg mener? Eller skal den avkjøles uten noe over seg? Eventuelt et kjøkkenhåndkle eller noe??

Skrevet

Jeg hadde latt formen være på til den var avkjølt ja..

Skrevet

Okey da satser jeg på det :-) Takker for svar. Hva pleier dere å fylle kaka med da? Føler meg som en skikkelig nybegynner her, he he.... Baker egentlig en del, men stort sett bare ostekaker....

Skrevet

Jeg pleier å kjøpe bunn delt i tre lag. Har bringebærsyltetøy og vaniljekrem i første laget, vaniljekrem med hermetiske pærer i andre. "Sprøytederter" vanlig krem utenpå, pynter med pærebiter, krem blandet med syltetøy og ev. sjokoladerasp/ figurer.

Andre ganger har jeg vaniljekrem og jordbærkrem inni, legger jordbær oppå med rød gele over. Sprøytederter krem langs kanten.

Skrevet

Husk å dynke godt da! Ellers blir det ikke så godt.. Bruk f.eks. væsken fra hermetisk frukt e.l.

Hvordan gikk det med hvelvingen?

Skrevet

Gikk bra med hvelvingen :-) Har bakt i en hesteskoform, første gang jeg prøver den på sukkerbrød. Har som regel bare bakt ostekake i den før. Ser veldig fin ut heldigvis. Har pakket den i plast og tenkte jeg skulle fylle og pynte den i morra :-) Har laget marsipan selv for første gang så blir spennende å se hvordan den blir. Har jordbærsyltetøy i fryseren, tenkte kanskje jeg skulle blande det med kremen, men blir det litt for flytende kanskje? Hjemmelaget syltetøy blir jo ikke så stivt som det man kjøper på butikken da. Blande det med litt gelatin kanskje??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...