Gå til innhold

barn og airbag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid tordd det ikke var lov at barn satt foran med airbag. Men ei venninne av meg sa det var lov, så jeg ringte og sjekket.. og Barn har lov til å sitte foran med airbag hvis de sitter riktig kjørerettning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvem sa det? Regelen er nemlig 140 cm! Det har trygg trafikk opplyst om på sine nettsider før i hvertfall, og samme med trafikkstasjonen her jeg bor. Hadde aldri satt ett barn der det var airbag, den er nemlig fryktelig hard å få i ansiktet! Og hvorfor skal barn sitte foran???

Skrevet

Ja, hvorfor skal barn sitte foran???

Skrevet

fant dette på tryggtrafikk.no:

Kan barn sitte i forsete der det er kollisjonspute?

Det er livsfarlig å plassere et barn i bakovervendt barnestol foran en kollisjonspute som ikke er deaktivert. Med de nye reglene er det også blitt forbudt.Men kollisjonsputen er også farlig for barn som sitter forovervendt. Trygg Trafikk anbefaler ikke at barn som er lavere enn 140 cm sitter foran en aktiv kollisjonspute

Skrevet

Nettopp. de anbefale at de ikke sitter foran.. men det er lov. Der med opp til foreldrene.. skjønner ikke hvorfor det er lov... De anbefaler at barnet er 140cm høy. hvorfor ikke si at det er ikke er lov før barnet er 140cm høy...

Skrevet

Det er fordi vi er for feige, og for redd til å tråkke noen på tærne tenker jeg! Våre folkevalgte er forsiktige med slike regler som kan sette sinne i kok hos tankeløse foreldre. Mener det skulle vært en nedre aldersgrense på hvor tidlig det er lov å snu barnet og jeg, ikke bare kg. En stor pode på 6 mnd som veier 9 kg er ikke rede til å snues, som ett lite barn på 2 år som veier det samme liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...