Gå til innhold

Glukosebelastning

Amazed..♫ 01.02.2012 ♫

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har vert gjennom glukose/sukkerbelastning eller fått beskjed om at de har måttet gjøre det i dette svangerskapet? Hvorfor må man det, og hva gjør man??

Var på første kontroll i går, har slitt med litt ekstra kilo etter forrige svangerskap (halvannet år siden sist fødsel, 9 kg mer enn før det svangerskapet) og er 173 cm høy og 85 kg.. Fikk beskjed om at jeg må ta glukosebelastning i uke 28.. uff.. hva som gjør det?? Hvorfor? Måtte ikke det i forrige svangerskap..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var ikke så langt unna deg i vekt men ganske mye lavere. Har ikke fått beskjed om dette - verken nå eller i forrige svangerskap. Var det pga vekta?

Skrevet

Det har jeg også gjort rundt uke 20 tror jeg det var.Det er for å sjekke omn du er utsatt for evnt.sv.diabetes, for å se om kroppen bryter ned sukkeret som den skal..For din sikkerthet med andre ord:o)

Er ikke noe skummelt, smaker bare litt kvalmt.Du kommer til legekontoret og enten tar tabletter med druesukker, eller får det oppløst i vann,og venter i 2 timer.Tar blodprøver før, og etter.

Ingenting å bekymre seg for!:)

Skrevet

Man tar det for å finne ut om man har svangerskapsdiabetes. De som har en BMI på over 27 blir anbefalt å ta det. Husk at man ikke MÅ, hvis man ikke vil... Men det er nå greit å få sjekka.. ;) Det er ikke noe "farlig" å ta det. Det har blitt nye rutiner på dette området, så derfor er det mange flere som blir henvist til det nå, enn før...

Skrevet

Måtte ta glukosebelastning i uke 28 og 32 fordi jeg tidligere hadde født et stort barn (ikke påvist svangerskapsdiabetes da heller...). Prøvene var normale begge gangene nå. Nekter å ta det i neste svangerskap med mindre det er klare funn som kan tyde på sv. dia.

De tar det for å undersøke om man har svangerskapsdiabetes.

Første gang var det ubehagelig etter å ha drukket sukkerskvipet. Fikk hjertebank og var kvalm. Andre gangen gikk det greiere. Merket bare at jeg var litt kvalm.

Du møter opp hvor du skal ta belastningen fastende (fra kl. 24) kvelden før.

De tar en blodprøve i armen din. Så får du drikke rundt 3 dl. sterkt sukkervann på fem minutter. Så må du sitte og vente i to timer, mens de holder et øye med deg (fordi du kan bli slapp og dårlig). Etter to timer tar de en ny blodprøve og du er ferdig, og kan dra hjem.

Hvis du kaster opp i løpet av de to timene, betyr det at kroppen din ikke kan håndtere sukkerdrikken, og testen avbrytes.

Lykke til!

Skrevet

Naboen min måtte ta det. Hun er ei lita snelle på 50 kg, og 165 høy. Vet ikke noe om hvorfor hun måtte ta det, men ikke grunnet overvekt ihvertfall. Kanskje noe arvelige faktorer.

Skrevet

Og noen må ta det hvis de får påvist glukose i urinen. Svangerskapsdiabetes er visst ikke forbundet med overvekt, men er en hormonell forstyrrelse som følge av svangerskapet. Det har jeg blitt forklart.

Skrevet

Jo det var visst det ;) Disse blir utredet: Fant dette hos diabetesforbundet:

"Kvinner med flere tilfeller av diabetes i slekten,de som tidligere har hatt svangerskapsdiabetes, de som tidligere har mistet barn under svangerskap, sterkt overvektige kvinner eller de som har født særlig store barn bør spesielt undersøkes med tanke på svangerskapet. Svangerskapsdiabetes er spesielt vanlig hos enkelte innvandregrupper særlig fra Pakistan og Sri Lanka."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...