Gå til innhold

noen som har peiling på dette?takknemlig for svar!:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså vi eier (eller banken, alt ettersom som hvordan en ser det) et hus. vi har ikke ahtt dette huset mer ann 1,5 år og har derfor ikke betalt ned så mye på det. vi vurderer å selge det forå kjøpe et annet. men da oppstår problemet, får vi lån?

altså, på det huset vi har nå, har vi såkalt førstehjemslån med fullfinansiering. vi har ikke opparbeidet oss mye EK pga ikke betalt så lenge, regner ikke med å tjene noe særlig, og det vi tjener har vi på en måte tapt i kjøp-salgsprosessen.

men kan vi, dersom vi skulle gå i 0, få fullfinansiering til en annen bolig, eller er vi stuck her??

noen som har peil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommer litt ann på kundeforholdet dere har i banken ville jeg tro.

men mye mulig dere på ha kausjonist på deler av det evt nye lånet...er bare å snakke med de i banken, og legge frem hvorfor dere vil selge, og da spørre om det er mulig for dere å få nytt lån...

Skrevet

vi har godt kundeforhold til banken, og det sa de faktisk sist gang vi søkte også...

ja, vi må vel snakke med de. dette huset blir for lite for oss...

Skrevet

En del av bankene gir 100% belåning selv om det ikke er første hjemslån. Forskjellen er som regel at de ikke kan tilby den beste renten på hele lånet. Det vil si at dere mest sannsynlig får en høyere rente på det over 80% av verdien.

I og med at dere har hatt huset i 1,5 år tror jeg faktisk med at dere sitter igjen med en fortjeneste pga. oppgangen i markedet de siste årene. Dette gjelder i hvertfall sentrale områder.

Få tak i en ny prisant. og kontakt noen banker og hør

Skrevet

vi hadde samme problemet, og får det igjen antakelig...

Har fullfinansiering igjen, og da kausjonist på det over 80%. De ville egentlig ha sikkerhet i mine foreldres hus, men det er uaktuelt.

Vi har også godt kundeforhold, og har aldri vært noe problem med noe.

Men lånet er en god del dyrere når du mister førstehjemslån-fordelene.

Skrevet

vi har pusset opp for ca 140 000 + at det koster ca 100 000 at vi kjpøte + få solgt igjen, da er vi oppe i nesten 250 000. mer enn det tror jeg ikke vi tjener. det er grunn til at jeg tror at vi vil gå ca i null.

men det er gratis å få verdivurdering av boligen eller?

Skrevet

Nesten alle meglerne tilbyr gratis verdivurdering/ prisant. men hvis dere ønsker takst tar de betalt.

Skrevet

Du er klar over at dere mister førstehjemslånet og får da ikke samme gunstige rente på neste lån?

Skrevet

ja, det er jeg klar over

Skrevet

Jeg hadde førstehjemslån på første leliligheten min, når jeg kjøpte ny beholdt jeg bare samme lån/betingelser. Så jeg har fortsatt førstehjemslån, selv om det er andrehjem*;)

Skrevet

dvs, jeg er klar over det, men hvis valget står mellom å være stuck her, eller få lån til en annen bolig vi heller vil ha med dårligere betingelser, så blir ikke valget så vanskelig...

Skrevet

ok, fisk med cv, men da kjøpte du sikkert noe som gjorde at du ikke trengte høyere lånesum enn det du hadde? regner med at vi må gi litt mer for et større hus enn det vi har i lån nå

Skrevet

mja, sant nok. La i mer EK, men i utgangspunktet søkte jeg om å utvide med 500.000 og da fikk jeg beholde samme betingelser. Dette var forøvrig DNB.

Men, dere kan jo få førstehjemslån i en annen bank om det gir gunstigere rente? Om dere har en grei saksbehandler burde dere uansett få mer lån i samme bank til samme betingelser.

Skrevet

der sa du noe. selv om man har "brukt opp" førstehjemslånet i banken sin, så stiller man kanskje med blanke ark til å søke førstehjemslån i annen bank...?.ikke tenkt på!:-)

og jeg mener, får man tilbud om lån i annen bank, så vil banken sikert matche det tilbudet dersom de er interessert i å beholdse oss som kunder....hvis ikke flytter vi alt vi har over i den nye banken..... hmm

jeg tenkte faktisk ca 500 000 mer en det vi har i lån nå...

Skrevet

Det er det som er..bankene tjener jo fett på oss uansett, men de prøver seg alltids..men om dere "truer" de litt kanskje de skjerper seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...