SOMMER :) Skrevet 22. juni 2007 #1 Skrevet 22. juni 2007 Min stedatter er her annenhver helg+ ferier. Hjemme har hun faste opgaver som gir ukelønn. Dette har vi bestemt oss for å innføre her også, hun vil det gjerne selv også. Mannen min spurte om jeg kunne lage ei liste over hva som kunne være hennes oppgaver. Hva syns dere om dette? *Re opp sengen sin hver morgen. *Hente avisa. *Gå med søpla. *Henge opp klær ved behov. *Rydde bordet etter frokost. *Rydde rommet hver kveld (sammen med lillesøster). Er det for mye/for lite/for vanskelig? Takker for alle innspill.. :-)
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 22. juni 2007 #2 Skrevet 22. juni 2007 Ser greit ut det, men kanskje litt i overkant mye? Vet ikke. Ville ha kuttet klærne, men ellers er det jo veldig bra.
imsdal med julesmak Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 Tror jeg hadde droppa å henge opp klær, men ellers så det helt greit ut for meg. Hadde droppa å henge opp klær fordi jeg ser for meg det lett kan bli litt vanskelig, og at klærne f.eks. blir hengende med ermet inni genseren osv. og dermed aldri tørker.
Dailis Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 Jeg syntes det hørtes mye ut jeg da. Her er det rydde opp leker og eget rom. Så er det å hjelpe til om han har lyst med andre ting. Men jeg gir ikke han plikter enda annet enn å rydde eget rot. Men kanskje jeg som gir for lite...?
frøken blå Skrevet 22. juni 2007 #5 Skrevet 22. juni 2007 Så sant hun ikke må gjøre mer enn deres felles barn så er det nokså greie oppgaver. Men sånn som hente avisa og gå ut med søpla bør ikke BARE være hennes oppgaver. Dersom hun har besøk, ser et kjekt program på tv eller noe, så bør hun ikke avbrytes for å måtte "arbeide" synes jeg. Skal hun rydde etter alle etter frokosten, eller kun sitt? Synes ikke HUN skal måtte ta alt....
Honningmelon Skrevet 22. juni 2007 #6 Skrevet 22. juni 2007 Henge opp klær hadde jeg droppet. Det kan nok være vanskelig for en 6 åring. Er vanskelig nok for sambo, hehe. Også syns jeg det er greit at hun rydder bort sine ting etter frokost, men ikke alle andre sitt. Og at hun hjelper til med å sette inn pålegget. Men, syns ikke hun skal gjøre dette alene.
SOMMER :) Skrevet 22. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. juni 2007 Ja tenkte kanskje å kutte det med å henge opp klær. Men vet hun gjør det hos mor, så hun klarer det... Hun må nok gjøre mer en fellesbarnet siden hun bare er snart to år. Det er ikke slik at vi vil tvinge henne til å gjøre ting, men hun ønsker det selv. Kanskje vi kan ha noen helt faste "plikter" som å re opp senga og rydde rommet og for dette får hun f eks 10 kroner. Og så har hun oppgaver hun KAN gjøre og da får hun mer "lønn"? Er jo ikke så mange dager hun er hos oss. Og vi hadde ikke tenkt å innføre dette med faste plikter (hun har lenge ryddet rommet sitt da) og ukelønn ennå. Men siden hun har det slik hos moren og ønsker det samme her vil vi ikke si nei. Kanskje vi kan sette oss ned sammen og hun kan velge litt selv hva hun vil gjøre og så lager vi ei liste sammen...
Honningmelon Skrevet 22. juni 2007 #8 Skrevet 22. juni 2007 Ja, å sette seg ned sammen med henne å høre hva hun ønsker er nok en god ide. Da får hun være med å bestemme litt også. Og så lenge hun ønsker det selv, så er det jo bare bra :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå