Gå til innhold

Vektreduksjon og SF-kurve som flater ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll i dag, nå har jeg gått NED 1 kg de siste to ukene etter å ha stått nesten stille i vekt de siste 2 månedene. Veier m.a.o. det samme som jeg gjorde i begynnelsen av april. SF-målet har falt litt også. Men jeg kjenner liv hver dag, og fastlegen mente da at dette var helt i orden. Har til nå lagt på meg ca 9 kg så det er jo helt OK (37 uker). Fra før vet jeg at jeg har en liten baby (estimert fødselsvekt ved uke 40 er ca. 2900), og jeg skal inn på kontroll på sykehuset om en uke for å måle tilvekst. Men at jeg har gått ned i vekt nå og at SF-målet i tillegg har flatet ut gjør at jeg vurderer å kontakte sykehuset for å få denne målingen tidligere..... Uff mye man skal bekymre seg om også da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff høres ikke noe kjekt ut.. mine sf-mål har også flatet ut.. og det bekymrer meg selvom jeg kjenner liv .. ska på kontroll igjen på onsdag og er skikkelig spent.. håper virkelig magen har vokst.. var på ul på søndag og da trodde de hun kaaansje ble 3300 til termin.. hun va 2800 no..men skjønner ikke hvordan de mener hun kan bli 3300 når sf målet står heelt stille...hvordan kan de da vite at hun vokser liksom???blææ ekkelt..

jeg ville ringt sykehuset og spurt jeg..jeg gjorde det etter sf-målingen på tirsdag men da sa sykehuset at siden jeg hadde vært der på søndag og alt så fint ut sku jeg ikke bekymre meg...hmm ja lett.. (men de har jo ikke noe å sammenligne med. tenker vis sf målene ikke har vokst til neste onsdag ska jeg kreve ny ul og da vil de jo se om hun har vokst siden sist om du skjønner)

Skrevet

Det skjedde his meg sist - gikk ned i vekt og sf maalene flatet ut - ikke noe i veien med lillegutt iallefall. Tror det er vanlig at baade vekt og sf maal flater ut paa slutten. babyen synker ned og sf maalene vil reduseres. Om legen tror det er grunn til bekymring saa kan de ta ekstra UL for aa sjekke vekst og fostevann mengde etc.

Skrevet

Som MomInUSA her sier, er det visst helt normalt at sf målet flater ut på slutten. Var hos legen idag, og mitt sf mål har ikke forandret seg på 2 uker. Det var rett og slett fordi lillegutt har gravd seg godt ned i bekkenet mitt.

Skrevet

SF mål og babyens vekst behøver ikke henge direkte sammen, dvs babyen kan vokse selv om sf målene flater ut. Men kan ogspå skje at sf målene gjør store hopp når babyen er inne i en kraftig vekstperiode, for så å flate ut senere. Da jeg var hos jordmor sist, hadde sf målene plutselig skutt i været, fra å ligge litt under streken til et godt stykke over. Altså motsatt problem av ditt. Hun sa det ikke var noe å bekymre seg for, kunne komme av at jeg hadde spist mer og lagt på meg mer fett på magen, hvilken jeg hadde, eller at babyen hadde lagt seg i en viss posisjon. Altså flere ting som kan påvirke sf målet, ikke bare babyens vekst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...