Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #1 Skrevet 22. juni 2007 Er det rart om to søsken har noen av de samme fadderne, eller er dette vanlig? Jeg er ikke vant til det, men mannen min mener det er helt greit å bruke noen av de samme fadderne til barn nummer to.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #2 Skrevet 22. juni 2007 For min del ville det vært uaktuelt. Syns man skal ha forskjellige faddere. Har ikke hørt om noen som har samme faddere til ungene. Kjedelig for fadderene og å måtte kjøpe ekstra gaver og sånt.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 Syntes ikke det gjør noe. Er jo ikke alle som har så mange å velge i. Jeg er fadder til begge tantebarna mine som er søsken.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 Men da er du jo uansett tante, så da spiller jo ingen rolle egentlig. Der fadderne har en rolle, er det kjedlieg å bruke samme.
2erperfekt Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Vi har valgt et fadderpar som er til begge barna våre. Dette er bestevenninna mi, og vi er fadder for begge ungene deres. Dette vet jeg flere som har gjort, og synes ikke det gjør noe.Det viktigste for oss er at de som er faddere er personer som barna kjenner godt. Hadde selv en fadder som bodde i en annen kant av landet, og som jeg ikke ble særlig godt kjent med. Ikke noe gøy akkurat..
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #6 Skrevet 1. juli 2007 Klart du kan det! Skjønner ikke helt du som skriver at det blir kjedelig for fadderen med tanke på gaver... hva mener du med det? Å være fadder har da ingenting å gjøre med å måtte gi større gaver? Det handler om å være med å oppdra barna i den kristne troen, og da virker det bare 'lettere' å være fadder for søsken, synes nå jeg da ;-) Jeg synes det egentlig er vanskelig å virkelig se hva en fadder gjør forresten. Vi har foreldre som fadder til eldstejenta, men de er jo besteforeldre og er selvfølgelig like glade i alle ungene våres og ingen får mer oppmerksomhet enn den andre liksom. Venner som fadder for nr.2 og vi treffes regelmessig, men de har ikke noe 'ekstra' med han de er fadder for, har like mye med alle barna våres, og alle får gaver i bursdagen, og alle fikk barnebibel e.l. i dåpsgave. En av faddere til nr3 er litt mer opptatt av å være en god fadder for han. Han har litt ekstra oppmerksomhet for 'hans gutt'. Leker med han, setter seg ned med han, osv... Han bor ikke helt i nærheten, men kommer hvertfall innom når hans fadderbarn har bursdag, og det er ikke alltid han gjør det med de 2 eldste. Jeg føler at han har noe spesielt med gutten våres, og det er fint!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Vi har akkurat de samme fadderene til begge våre gutter. Det var eneste alternativ, så det sa seg litt selv egentlig...
Tredjepåplass Skrevet 2. juli 2007 #8 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har tre søsken, og min mann har en bror. Vi har brukt denne broren til fadder på begge våre, og kommer til å gjøre det med neste barn, også. Og så er det en av mine søsken hver gang... Syns det er greit med tanter og onkler, fordi vi vet at de kommer vi alltid til å ha kontakt med. To av mine søsken har faddere som mine foreldre har minimal kontakt med, så det ble litt merkelig i konfirmasjonene. Jeg har også opplevd det samme selv, med en kusines barn, som jeg hadde mye kontakt med da jeg bodde hjemme, men nå ser bare hvert jubelår. Det var merkelig da han nettopp ble konfirmert, spesielt for ham, tror jeg. Kjente ham jo ikke akkurat. Syns derfor det er greit å holde det innad i den nære familien. Så slipper vennene å bli sure for at det ikke er dem som blir bedt om å være fadder, for vi tar søsken hver gang. Ingen av våre faddere har gjort noe ekstra ut av fadderbarnet sitt, kanskje de har gitt en litt større dåpspresang, ikke annet. Syns det blir kunstig for oss dersom de skulle gi større gaver e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå