Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har mens, er det fordi man har haft EL?

De som ikke har EL, har heller ikke mens? Jeg må bare spør, begyndte at lure sån.

Og hvorfor er det dårligt med korte menser?

Håber en har lyst at svare.

Hilsen en som lure.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke alltid man har el selv om man får mensen. man har i gjennomsnitt 10 el'er per år..

mener du korte menser eller korte sykluser? korte sykluser kan gi problemer fordi det kan være for kort tid mellom el og mensen til at egget får festet seg og begynt å produserer hcg som stopper mensen.

Skrevet

i en brosjyre jeg fikk nå fra gyn så står det faktisk at man har kun mensen når man har el...om man ikke har el så "forsvinner" mensen osv..

jeg har hele tiden trodd at man kan ha mensen uten el...men det gjelder ikke i følge denne brosjyren som heter "ufrivilig barnløshet"

Skrevet

Selv om man ikke har EL, får man vanligvis likevel en blødning. Når man har hatt EL er det progesteronfallet ca 14 dager senere som gjør at slimhinnene løsner og blør ut. Når EL ikke har funnet sted, har man ikke dette høye progesteronet som faller, men østrogen opprettholder slimhinnene en stund. Når det blir utilstrekkelig får man en blødning, men det varierer når denne blødningen kommer. (Og teknisk sett er det ikke en menstruasjonsblødning når man ikke har hatt EL, men for kvinnen spiller det liten rolle, man blør jo uansett) Hvis man har regelmessige sykluser kan man gå ut fra at man har EL. Men man kan godt ha EL selv om man har uregelmessige sykluser også. Det er normalt at opptil 20% av syklusene ikke har EL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...