junisnuppa/fødeklar Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Har mange kjøpt tradisjonelle farger som rosa og lyseblått på tøyet til babysene eller har noen tenkt litt anderledes? De som ikke vet hva de får, hva slags farger har dere på tøyet?
dårligfantasi Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 vi venter en gutt, og her blir det en del blått og hvitt, som jo er ganske så tradisjonelt, hehe .. ellers blir det nok litt rødt også, syns det er like fint på gutter =) og grønt
ano`num *17.03.10* Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Går nok mest i rosa her. Men mye av det vi har lett frem etter pia vår, er veldig kjønnsnøytralt. Der går det mye i grått og marine. I tillegg til at også hun hadde en del rosa seff Jeg har valgt et par strikkesett i offwhite og lyse "babygul". Fikk et par negative reaksjoner på det; "vil du ikke heller vente til du vet kjønn og kan velge farge?" Men jeg ønsket meg nettopp den gule fargen der jeg Har også handlet litt i andre farger. Fant bla ei snekkerbukse og body i brunt. Falt totalt. Så har jeg funnet en hel sparkedress i en rolig grønn farge. Høres nesten fælt ut. Men fargene er, hvertfall etter min mening, nydelige Er bittelitt mot rosa og blått jeg. Fine farger. Men blir litt mye nå som alt enten kommer i blått og guttemotiv eller rosa og jentemotiv. Pia vår kom med en lyseblå and hun absolutt ville vi skulle kjøpe til babyen. Måtte bare spørre henne jeg; hva om det blir ei jente da? (det var før vi fikk vite kjønn) Da sa hun ganske enkelt "mamma, jenter kan også ha blått. gjør ikke noe det. men det er værre for gutter å bruke rosa". Ble litt målløs jeg. Det har hun hvertfall ikke hørt fra meg. Selv om jeg så absolutt er enig. Er ikke mye en gutt kan ha som kommer i rosa. Kommer det en gutt med noe rosa vil enten foreldrene bli sett på som "noe utenom det vanlige", eller gutten selv om han er litt eldre. Rart det der!
Potetstappe Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Venter jente, og det går veldig mye i rosa her. Men også hvitt og lys "babygul". Endel rødt, noe eplegrønt og brunt også... Men de klærne som ikke er i typisk jentefarge, er kjoler ol. Er så redd for at noen skal ta henne for å være en gutt, hehe
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 venter gutt (i følge ul) og jeg har kjøpt klær i hovedaklig blått (ulike blå nyanser), brunt og noe hvitt. Har også litt i grønt... :=)
dårligfantasi Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 hehe .. er veldig rart egentlig .. men slik er det jo bare.. jeg var og så på noen baby pledd.. ble ett hvitt ett med bil-motiv på.. kunne ikke kjøpe noen av de blå eller grønne,fordi de hadde ett rosa motiv.. blir feil for min del til gutt,hehe
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 jeg er jo litt opptatt av dette med farger da, men liksom ikke helt fanatisk... men husker en gang jeg reagerte på nettopp dette. det var en dame som jeg kjenner som hadde fått baby... (jeg visste ikke hva hun hadde fått)... Så de på butikken og babyen hadde blå lue og blått tøy osv... så spurte jeg hvordan går det med lille gutt? eller noe i den duren. Joda HUN har det bare fint... Så det var en jente, og hun kledde babyen i blått. Alle trodde jo det var en gutt ikke sant... husker jeg syns det var litt rart, men...
nettie med 4 små Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Ul viste jente så stoler på det, derfor kjøpt mye rosa. Er ute etter litt andre farger og ikke bare prinsesse motiver men ikke bare bare... Ville ikke kledd en gutt i rosa, men ei jente kan ha klær som ikke er rosa. Selv om jeg er jente kler jeg meg ikke bare i rosa.
Mazza** Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 her blir det , hvitt , mørkeblå , lyseblå , brunt ,turkist og grønt.
Gjest Skrevet 22. juni 2007 #10 Skrevet 22. juni 2007 jeg kommer ikke til å kjøpe rosa hvis vi får jente, fordi verken jeg eller typen liker rosa. så det blir vel en del nøytralt, som gult, grønt osv, og jeg liker veldig godt lyseblått så selv om vi får jente kommer hun til å bli kledd i blått:)
happybirthday Skrevet 22. juni 2007 #11 Skrevet 22. juni 2007 Har aldri helt skjønt hvorfor mange skal klebe en bestemt farge til et kjønn. Har derfor med vilje unngått typiske farger som folk gjerne oppfatter knytttet til gutt eller jente: nemlig lyseblått eller rosa. Har to gutter fra før, og ga klar beskjed til alle da disse ble født, at jeg ikke ønsket meg lyseblått (ei heller rosa da), men alle andre farger var hjertelig velkommen slik som rødt, mørkeblått, kongeblått, grønn, lime, gul, brun osv. Må innrømme at jeg heller ikke er så begeistret for lilla, da. Nå venter jeg jente. Har minnet slekt og venner om dette med farger, men det er jo selvsagt en del som med vilje har kjøpt inn rosa da, siden de vet hvor "begeistret" jeg er for den fargen.... Er ikke helt fanatisk da, så regnet faktisk med den, særlig også fordi det er første jenta av en hel haug med gutter på denne barnebarnsiden altså. Men poenget mitt er vel heller det at vi som foreldre gjerne kan være litt mer bevisst ang. hvilken sosial setting og rolle vi automatisk plasserer kjønn i allerede fra babystadiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå