Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig noe som heter syntes?

Ser at dette har blitt skrevet av nick og av anonym. Jeg erindrer at jeg har vært halvkjip med anonym når jeg har lest "syntes", siden det for meg gir en setning litt annen mening enn det som sansynligvis er intensjonen. Har jeg vært kjip mot dette nicket (min lille nysgjerrighet) eller er dette en utbredt bruk av et ord som jeg ikke kan finne i noen av mine ordbøker, og altså kan anonym fremdeles være anonym for min del..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=synes&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

synes syn(e)s, syntes, syntes (norr sýnast)

1 se ut til (å være) det s- nokså klart hva utfallet vil bli / det hele s- noe vanskelig / livet s- ofte meningsløst

2 ha inntrykk av, mene jeg syn(e)s du ser godt ut / jeg syn(e)s det var rart / ja, hva syn(e)s dere! / gjøre som en selv syn(e)s / s- om like / i forb s- synd på, i / jeg s- jeg ser det iron: det tror jeg ikke noe på

I følge denne ordboka har du nok vært kjip, ja :)

Skrevet

Vel, kansje ikke. Jeg trodde at "syntes" var fortidsform. Slo det opp for å dobbeltsjekke, men fant bare forkortelse på synthesizer: synt. (Det var nå i sted..)

Altså mener jeg (om syntes kan brukes) at det er en fortidsform av "å synes". Men bruker man "syntes" i nåtisdform (i stedet for "syns eller "synes") så blir det vel neppe særlig riktig?

Det var dette jeg kjipet meg på... Men det plager meg ikke så mye å ha vært kjip, altså..

Skrevet

vel, isåfall var norsklæreren kjip bare for å provosere meg siden han satte meg ned en hel karakter på den ene norskstilen min da jeg skrev "syntes".....har skydd ordet som pesten hele mitt voksne liv.

Skrevet

Jeg holder med norsklæreren din. Samtidig sverger jeg på å aldri bli lærer.

Skrevet

Det stemmer, KaMa, det er preteritum av "å synes". Å bruke "syntes" der det skulle vært presens (synes/syns) blir feil :)

Skrevet

jepp, holder igrunnen med han jeg også, men om det nå er slik at man kan bruke ordet, så sier det vel litt om nivået til noen av lærerne der ute....(jeg sa noen ja)

Skrevet

Men hvordan vil du bøye "å synes", KaMa?

Skrevet

Hehe.. Kan jeg ta det på spansk?

Jeg må skylde på elendig innsats på letingen i går..

(Jadda, jeg slo opp på "syntes" ikke "synes")

Siden min evne til å slå opp i ordbøker har bedret seg i løpet av en god natts søvn, så er det kansje unødvendig? Eller skal jeg sende en link? Skrive selv, fra ordboka? Klippe og lime?

Poenget med innlegget var vel egentlig at jeg leser gjentatte ganger feil bruk av syntes.. Og det irriterer meg.

Skrevet

Det var nok ikke det som var poenget ditt tidligere nei. Du spør jo om det er noen som heter "syntes" å da kan det jo umulig være det som var poenget ditt.

Du er for feig til å innrømme at du bæsja på leggen! Hahaha!

Skrevet

Men kjære vene.. Sitter du inni hodet mitt og vet hva mine intensjoner og tanker er?

Har ingen problemer med å innrømme at jeg ble lettere forvirret, da jeg ikke fant ordet, i går.

Men hva som var poenget mitt syns jeg kommer ganske greit frem, etter hvert.

Skjønner jo det at du er et av disse stakkarslige menneskene som har behov for å lete etter tåpeligheter, som du syns er utdritende, av hensikter som (for folk som ikke er like bitter som deg) kan virke uforståelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...