hundemamma ♥ Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Dette innlegget kommer litt sent men jeg har født Jenta kom 090607, to uker før termin. Jeg hadde gått til vekstestimering i flere uker p g a vekstavvik. Vi var til kontroll (UL) på mandagen og skulle tilbake fredagen for måling. Satt og ventet i gangen og tok livet med ro, var jo blitt vant med å gå til UL etterhvert. Sjokket ble jo stort da legen plutselig mente at babyen ikke hadde vokst de siste 10 dagene og at det var kritisk lite forstervann. Det hadde blitt borte fra mandag. Så hun ringte straks opp på føden og sa at jeg skulle settes igang enten samme kveld eller senest dagen etter. Jeg var allerede moden og hadde to cm åpning. Slimproppen gikk senere samme kveld. Dagen etter fikk jeg satt modningsgele kl 11. Kjente ingenting og fikk beskjed om at mest sannsynlig kom det ikke til å skje noe den første dagen. Det var helt vanlig å måtte ha både to og tre gelekurer. Det var veldig få som reagerte på bare en. Kl 14 gikk vi en liten tur men måtte snu fordi riene satte plutselig igang. Oppe på føden sa jordmoren at jeg kunne ha sånn rier i flere dager uten at det skjedde noe. De var ikke kjent for å være effektive. AU!!! Deretter ble det bare vondere og vondere...... Kl 17 ble det registrert på CTG at jeg hadde 6 effektive rier pr 10 min men bare 3 cm åpning. Jeg var ikke i aktiv fødsel engang. Fikk paralgin forte og vepsestikk. Det fungerte ikke. Vepsestikkene gjorde bare vondt. Da hadde jeg så vondt og knakk helt sammen klarte ikke puste eller noe. Jordmoren bestemte da at jeg måtte inn på en fødestue for å få lystgass selv om det var tidlig. Den virket nesten ikke så hun bestilte anestesilege til å sette epidural. Fikk det 1830. Det var som å komme til himmelen!!! Virkelig! Den gjorde at jeg fikk "hvile" i 2,5 timer til det begynte å presse skikkelig. Hadde en god del press som jeg kjente gjennom epiduralen men det stod igjen en liten kant som ikke ville bort. Kl 23 fikk jeg endelig lov å presse. Det hadde da vært vaktskifte og jeg fikk en aldeles strålende jordmor. Presset i 20 min så var snuppa ute. Hun var 2503 gr, 34 cm hodeomkrets og 46 cm lang. Fikk høre etterpå av jordmor at det var mye vondere å bli igangsatt en føde normalt. For ved igangsetting var det ingen form for kontroll på når ting skjedde eller hvordan riene var.mDet stemmer for min del. Jeg mener også i ettertid å erindre gjennom smerter og "droger" at jeg ble et fødende monster. Tviholdt på lystgassen MIN og pratet til epiduralen som om den var min beste venn. Var nok på et tidspunkt mere glad i den enn i mannen min....he he. Vi ble på føden i to dager siden hun var så liten men nå har hun vokst veldig. Spiser masse og sover hele natten. Mammas lille engel
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Gratulerer med jenta! Hører at jeg ikke har så veldig lyst til å bli igangsatt, ja... Men det gikk jo bra til slutt. Og så snill ei tull,som sover hele natten allerede!!! Kos dere masse!!! ))
Pooos PoPpEkLaR :) Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Det hørtes vondt og slitsomt ut! Bra det ender med noe så nudelig da:) Gratulerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå