Vimsen og Lille Bille Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er som mange andre her inne av den oppfatning at et bilsete for barn bør vende mot kjøreretningen så lenge som mulig (så lenge ungen ikke plages eller blir bilsyk vel å merke). Men når jeg leste denne artikkelen ble jeg klar over at det er fryktelig mange som kjører med barnet mot kjøreretningen med et bilsete som er festet på en livsfarlig måte. Vær OBS alle sammen, sjekk en ekstra gang at setet er korrekt festet. Dette var skremmende lesning... http://forbrukerportalen.no/Tester/ua/1116958726.12
Vimsen og Lille Bille Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #2 Skrevet 21. juni 2007 Dytter. Synes dette var litt viktig...
~sjiraff~ Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Det er jo viktig at setet er festet riktig uansett om det er frem- eller bakovervendt. Ser ikke dette som et argument i debatten om hva slags sete man skal velge.
Vimsen og Lille Bille Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2007 Da tror jeg at du misforsto meg litt. Var ikke noe argument imot å ha setet bakovervendt, heller en apell til at andre burde være obs på dette og sjekke en ekstra gang. Når bare 2 av 33 monterte setet forsvarlig så er det jo alarmerende.
mammmamia ** Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Enig, sjiraff, men bakovervendte seter, særlig HTS, er utrolig vanskelige/kompliserte å montere, men allikevel - dra til forhandler eller NAF e.l. og få gått over det, få gjerne noen andre til å lese bruksanvisningen og sjekk at det er riktig..! Han som har skrevet artikkelen, Geir Røed, er vel kanskje en av de største fremovervendt-forkjemperene vi har her i landet (SUKK!), så at han mener det er fantastisk vanskelig å montere er vel ikke en stor overraskelse...
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Syns selve artikkelen er en tankevekker jeg da.... - ''feilen'' folk gjør ,er tydligvis at de ikke fester skulderbeltet rundt en av bøylene, hvilken bøyle da???.. - "Halvparten av de 33 hadde brukt bakovervendte stoler tidligere, likevel slet mange også med å spenne fast barnet (i dette tilfellet en dukke). En tredel av de 33 ga opp eller monterte barnet feil i stolen" ........... EH???? 1. plasser barnet i stolen, med rompa godt nedi setet 2. tre barnets armer inn i selene,slik at selene ligger over skuldrene til barnet 3. sett sammen låsen i skulderreimene og ned i hovedlåsen mellom barnets bein.. 4. legg fingra på barnets bryst, under selen og stram til.. ok, hvis folk ikke klarer å plassere barnet rett i stolen engang burde de kanskje vurdere kollektivtrafikk?..
Gjest Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Fatter ikke at noen får seg til å si at bakovervendte HTS-seter er vanskelige eller kompliserte å montere! Det er ikke vanskelig i det hele tatt! Hvis man følger monteringsanvisningen til punkt og prikke den første gangen, så går det av seg selv senere. Første gangene må man beregne litt tid, for det er litt jobb, men etterhvert gjør man denne jobben på få minutter. Irriterer meg så innmari at det stadig blir fremhevet hvor vanskelig dette er! Det stemmer jo ikke i det hele tatt! Virker som de mener at "litt tid" er synonymt med "vanskelig"...
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Godt det er noen som er enig med meg!!=) hehe.. SYns heller ikke det er noe problem å montere setet, har combi setet, men ser at det er samme monterings opplegg som på kid ( som da er brukt i testen..) Så ser ikke helt den store ''debatten'' om at det er så vanskelig å montere...
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 Joa leadern, det kan jeg på sett og vis forstå, en regner jo med at forhandleren vet hva h*n driver med...Men slik som jeg, studerer bruksanvisninger opp og ned og i mente, slik som jeg gjorde på forhånd da jeg kjøpte setet, og fikk det montert av forhandler første gang.. Så da 'følger' man jo hvert steg,og sammenligner med bruksanvisningen som man har i hånda.. ( men igjen, er nok bare meg det da, som liker å sjekke at ting blir gjort rett..)
SnupsaTupsa Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har selv hatt opplæring i disse setene og har lært det bort til kunder, men da vi kjøpte det selv, så må jeg innrømme at jeg ikke klarte det! Riktignok hadde jeg ikke gjort det på 1,5 år... Føler meg usikker på om det står riktig nå, så har lurt på å stikke innom feks NAF og få de til å sjekke... Sett over setet og bruksanvisningen flere ganger, men det at de sier ALLE gjør så feil gjør meg usikker... for det var ikke så vanskelig med bruksanvisningen syntes vi... Men ville ikke hatt fremovervent, og de er heller ikke så mye lettere å montere. Utrolig viktig med alle seter at de monteres riktig!
Gjest Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 Hehe... Jeg er heller ingen racer på bruksanvisninger, men når det kommer til noe så viktig som sikring av barn i bil... DA leser jeg, og jeg leser meget, meget nøye. Veldig typisk norsk, visstnok, å ikke lese bruksanvisninger...Kanskje vi må få dette inn som eget fag i skolen! :-)
HalvMaraton Skrevet 21. juni 2007 #12 Skrevet 21. juni 2007 Det er nettopp derfor vi kjøpte et fremovervendt sete, fordi det setet er fantastisk enkelt å feste. Har ikke bil selv, så bruker det i forskjellige biler, og ofte andre som fester det (besteforeldre, tanter og onkler), så totalvurderingen ble å kjøpe det som var enklest å feste - det det var tilfeldigvis fremovervendt. Veldig godt poeng, Noahs mamma! Og syns ikke det hjelper at folk her i tråden sier "ja men hvor vanskelig er det egentlig" når undersøkelser viser at folk faktisk ikke får det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå