Gjest Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Hei jenter =) Kjæresten min fridde til meg 04.09.05 og nå vil vi veldig gjerne gifte oss. Vi har ikke så altfor mye penger + at vi vil ha et bryllup som er spesielt for OSS ikke alle andre, derfor velger vi borgelig.. Er det noen andre her som har hatt borgelig bryllup (altså på en kontor) som kan hjelpe meg med noen spr.mål? 1: Det første jeg lurer på er: Hvor skal man henvende seg når man skal ha borgelig bryllup? Byfogden? Hvor skal de holde sted? 2: Hvor mye koster dette?? Bare bryllupet og ikke etterpå lissom? 3: Hvor lang tid tar det før man kan gifte seg borgelig? Pleier det å være ventetid der? 4: Hva gjorde dere etter bryllupet? 5: Hvor mange kan man ta med seg inn på det kontoret? Er det bare forloverne? 6: Jeg har spurt min bestevenninde om hu vil være forlover, men jeg vil heller at min søster skal være det.. Hvordan kan jeg forklare dette på best mulig måte? Jeg har tenkt veldig mye på dette og dette plager meg hver gang hu er på besøk hos oss.. :/ Håper jeg får noen svar.. *KLEM*
Gjest Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 1. vi skal gifte oss borgelig i aug.. vi kontaktet tinghuset i lillestrøm for det. 2. vi betaler ingen ting der. vet ikke om man må gjøre det andre steder men. 3. jeg trodde man bare kunne ringe å få en time over tlf. men man må først gå til folkeregisteret for å få vielsesattester som man må fylle ut. de skal sendes inn for å få de "godkjent" og ekte kopi. det tar max 14 dager med behandlingstiden der. så når du får den ekte attesten tar du den med dit du skal gifte deg for å få time. fikk beskjed om at man måtte komme senest 1 uke før man ønsket å gifte seg hvis det gjalt ukedagene. men vi ville ha lørdag og da har de bare en lørdag i mnd med vielse. og fra du har ppirene i orden må man gifte seg innen 4 mnd. og man får heller ikke bestil time før det er 4 mnd til vielse, da de ikke sender ut papirene før det er 4 mnd til hvis du skjønner? så vi ordnet papirene slik at det var akkurat 4 mnd til datoen vi ønsket. så gikk vi og fikk time. 4. det vi skal etter vielsen er å ha et vanlig bryllup med full pakke, fotograf, 60 gjester, mat, band, kaker, og alt det som følger med=) skal også sove på hotel den natten. 5. hvor mange man kan ha med seg inn kommer ann på hvor stort lokale det er der dere skal gifte dere. i lillestrøm er det plass til max 25 men da ble det visst veldig intimt sa de. så det vi gjør er å ha med forlovere, foreldre, søsken og besteforeldre inn. de aller nermeste på en måte. masse lykke til=)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Dersom dere ønsker ett virkelig personlig bryllup anbefaler jeg Humanetisk Forbund (Human.no) det koster 3000,- og dere kan selv bestemme hvor og hvordan vielsen skal være. Vigsleren blir kjent med dere i forkant og det er en personlig sermoni. 4: Hva gjorde dere etter bryllupet? Vi hadde grillfest (mange gjester så vi var på en resturant , men ønsket oss egentlig en mer avslappet atmosfære) 6: Enten må du bare forklare venninnen din at ting har endret seg og su nå ønsker å ha din søster, ellers så tar du begge som også er en mulighet
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Sermoni hos Humanetisk forbund koster 3700 i Bergen ..det sa dem til oss, når me pratet med dem. Dere må og betale kjøring for den som skal holde sermonien, vist dere velger å gifte dere et stykke unna. Som i en fjellheim, på ei øy osv. Og dere må dekke overnatting.
Gjest Skrevet 22. juni 2007 #6 Skrevet 22. juni 2007 Tusen takk for alle svar =) Det var deilig å få svar på noe av det jeg lurte på =) Tuuuusen takk =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå