Gå til innhold

Sataniske vers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden 80-tallet har denne kontroversielle utgivelsen av Salman Rushdie skapt furore rundt omkring i verden. Har noen av dere lest det han har skrevet? Jeg har ikke det, og er ganske nysgjerrig. Jeg har jo skjønt at det er noe man burde få med seg, om enn bare for å vite om all debatten rundt det er forståelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en trøttende bok må jeg si, jeg leste den da den kom ut. Men ja, viss man er fanatiker så kan jeg forstå det. Husket jeg tenkte det etter å ha lest den. Men det var ingen bok som festet seg hos meg.

Skrevet

Så du vil si at det er "much ado about nothing"? Den har kanskje skapt mest furore hos islamister som knapt har lest boka?

Skrevet

Nå synes jeg det er vanskelig med mennesker som vil ta livet av noen uansett grunn. Bok eller ikke bok. Ikke er jeg selv reliøs (er utmeldt av statkirken). Men jeg regner med at de fanatiske krisne hadde blitt F....bannet. av en slik bok viss den har vært skrevet om den relionen. Nei personlig blir det for dumt rett og slett.

Skrevet

Jeg er helt enig. Å ønske noen død på grunn av en bok, er rett og slett sinnssykt. Det er umulig for meg å identifisere meg med slike mennesker som setter religion og ære høyere enn alt annet. Å respektere religion og livssyn er greit, men grensen går et sted. Og jeg ser jo at fanatikere reagerer på "hva som helst", så da er det jo mulig at denne boka egentlig ikke er noe å rope så høyt for (for oss i den vestlige verden)?

Skrevet

Prøvde å komme meg gjennom den av akkurat den grunnen, for å finne ut hvorfor den har skapt så mye turbulens.

Kom ca halvveis før jeg konkluderte med at ikke var jeg religiøs og ikke var jeg så nysgjerrig som jeg trodde, så det er en av tre bøker jeg ikke har lest ferdig.

Kansje jeg gjør et nytt forsøk om et par år..

Skrevet

OK. Det er veldig greit å få høre hva andre mener, så jeg ikke leser den forgjeves, hehe... Ikke noe "løp og kjøp" på meg i første omgang, altså. Er mannen din muslim, KaMa (kanskje jeg har spurt om det før)? Vet du isåfall om han har noe syn på boka?

Skrevet

Kjære prinsessen.. Mannen min er fra Drammen, og har bodd lenger i Norge enn jeg har. Bare sånn at det er opp og avgjort en gang for alle.

Og nei, han er ikke muslim. Han er vokst opp med human etiker foreldre. Nu er vi begge ateister uten tilknytning noen plass. :-)

Døll bok som ikke trengs leses, med mindre man liker selvpining av det kjedelige slaget..

Skrevet

Thihi....Sorry! Visste ikke det. ;-) Der ser du hvordan man automatisk går ut fra at folk som ikke er etniske nordmenn (muligens) har en annen religion. Og så jeg da, som har flere mørkhudede og urnorske venninner. Men jeg lærer iallfall! Hehe... :-D

Skrevet

Boka var døllorama, men jeg skjønte jo hva man hengte seg opp i om man hadde behov for å henge. Derfra til fatwa - njaaaa, skeptisk.

Skrevet

Begynte på Satanic Verses rundt da den kom ut og kontroversen var som verst, den kjedet meg grundig. Kom kanskje halvveis. Men jeg var forholdsvis ung og har ikke lest den senere.

The Ground Beneath her Feet er fantastisk, og the Moor's Last Sigh var heller ikke verst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...