Gå til innhold

Ang debatten om å gi mer permisjon til fra

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva synes dere om det forslaget politikerene forsker på nå, det at deler av permisjonen, 1/3 tror jeg, skal tilfalle far, uansett?

Jeg mener det må være opp til familien selv hvordan den skal deles. Mannen min jobber i et lite firma, og kan ikke være borte alle 6 ukene vi har oppgitt til NAV, så han kommer til å være litt på jobben alikevel. Men lønn kan han jo ikke ta ut, for han vil jo få lønn fra nav ( neste gang søker vi om å overføre de 6 ukene til meg da:).

Bør ikke heller permisjonen utvides? Stemmer for 1 år med 100% lønn, og 6 mnd frivillig forlengelse med 60% lønn.

Flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er nok med den permisjonen vi har nå. Velferdssamfunnet bør ikke sponse mer enn som så, det er ikke forsvarlig pengebruk.

Det er noen tiltak som bør prøves ut før man gjør om til ny tvungen løsning og se om man heller kan få pappa på banen på den måten. Det aller første som bør være på plass er at man har rett til å få dekket mer enn de 6G man gjør i dag. Akkurat det at beløpet er så lavt tror jeg gjør at mange fordeler det sånn at pappaen bare tar akkurat de ukene han er pålagt. Sånn er det her i huset i hvert fall.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Det var jo snakk om å gi både mer permisjon til far og mer til mor ved å ta av den valgfrie delen! Dette var basert på ordningen i Island (som ikke er særlig gammel faktisk)...jeg er selv fra Island, og der er arbeidsmarkedet helt forskjellig enn det her til lands, så det går faktisk ikke an å sammenligne Island og Norge helt selv om dette er begge nordiske land.

Å skjerpe innpå valgfriheten til hvert eneste par som får barn sammen synes jeg er å gå i feil retning! Er ikke alle sin feil at noen mødre ikke vil gi faren mer enn de 6 ukene han har krav på.

Skrevet

Jeg synes politikerne starter i feil ende. Ser man på utviklingen de siste årene ¨så ser man at fedrene tar ut mer og mer permisjon. La dette gå til av seg selv, og legg heller til rette for at far tar ut mer permisjon. Det er ingen hemmelighet at i de fleste familier er det slik at far tjener best, og dermed vil det ha en større innvirkning på økonomien om far tar ut mye permisjon. Utvid grensen fra 6G til minst det dobbelte, da vil fler fedre automatisk gå ut i permisjon.

La familiene bestemme selv. Det er nemlig ikke alle det passer for å ta "tvungen" permisjon (uansett om det er mor eller far)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...