Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har en sønn på 6 mnd. Var kun sammen med barnefar kort tid og ble slutt like etter jeg ble gravid. Møtte aldri foreldrene hans. Mine foreldre kaller seg bestefar og bestemor. Pappan`s foreldre er skilte og har begge nye partnere. De kaller seg henholdsvis farmor & bestefar x og farfar og bestemor x. Farfar har kun vært på besøk til gutten 1 gang bortsett fra at han kom i dåpen. Det er eneste gang bestemor x har sett han. Og de dro til og med hjem rett etter middagen og var der ikke under kake& kaffe. Det bør nevnes at de bor i veien nedfor oss! Farmor bor i en annen by, men snakkes på tlf ca 1 gang i mnd. Hun har vært innom noen ganger når hun har reist forbi. Bestefar x har sett gutten 2 ganger. Har aldri snakket med denne mannen nesten da han ser snur og grinete ut. Satt i sofaen min og kun snakket til meg når jeg spurte han direkte om noe. Problemet er som følgende: MIne foreldre ser gutten hver dag. De har stillt opp fra den dagen jeg ble gravid, og jeg ser gutten trives sammen med dem. Jeg misliker imidlertidig og dele "beste..." tittelen med disse 2 menneskene som vi ikke har noe med å gjøre. Overreagerer jeg?? Skal skrive takkekort etter dåpen nå og blir så usikker. Kan også nevne at barnefar ikke stiller opp og kommer og går som han vil. Dette bidrar neppe til å styrke mitt syn på hans familie. Synspunkter mottas med STOR takk:D
MammanTilTobias Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Syns ikke du er smålig som tenker sånn jeg.. Så i takkekortene ville jeg skrevet Kjære navn og navn.. Takk for gaven som navnet på barnet fikk i dåpsgave blablablabla Hilsen ditt navn Så slipper du evt sure miner, og du trenger ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke kalte dem ved beste***tittelen i kortene
winneboo Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Det får dem ikke akkurat til å ville stille opp mer da. Altså det kan finnes mange grunner til at fars familie ikke renner dørene ned hos deg. De er kanskje usikre å redde for å trampe deg på føttene, siden faren er så dårlig til å stille opp. Kan jo hende de føler at du ikke trenger deres hjelp. Fars familie her stilte mye opp i begynnelsen men nå har det dabbet ekstremt av, særlig etter det ble masse surr mellom meg og pappaen i høst med advokater å sånn. Synd det er sånn, men de har fremdeles "tittlene" sine å de kommer jeg til å skrive på hvert eneste julekort. F.eks når jeg skrev julekort og kjøpte gave til barnefar fra dattera mi skrev jeg jo "til pappa" selv om han ikke oppfører seg som en pappa. Men jeg velger å ikke gjøre saken verre enn den er.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Nå er det jo verken pappa, farmor eller farfar- tittelen jeg har problemer med. Jeg har gitt beskjed til farfar at de bare må komme på besøk(møter han rett som det i byen)men de har som sagt aldri kommet. Jeg skjønner bare ikke hvodan bestemor x får seg til å kalle seg det når hun aldri har sett han( det som sto på dåpskortet) Ikke holdt hun han i dåpen, og de dro som sagt rett etter vi hadde spist. Synes rett og slett det blir feil. Om gutten min får kontakt med de senere om noen år og velger kalle dem med disse tittlene bryr jeg meg selvsagt ikke om det. Jeg vil bare ikke legge linja. Og ihvertfall ikke sånn som "tingene" er nå.. HI
winneboo Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Okei skjønner litt mer hva du mener nå. Mine foreldre er bestemor og bestefar, å bare de. Mens mammaen til barnefar er farmor. Å hennes foreldre er oldemor og oldefar, samme som med mine besteforeldre.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Ja disse tittlene har jeg ingen problemer med.. Får da være måte på hehe:D Men jeg føler liksom at beste... tittelen er forbeholdt foreldrene mine, og ikke skal deles med mennesker som ikke har noe slektskap til gutten. IHvertfall når de ikke viser noe interesse.
så var vi 4 Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Her er det kun ett par bbesteforeldre og det er mine foreldre. Pappaens mor og den nye samboeren heter farmor og far. De foreslo at han kunne hete bestefar, men det er bare en som kan være det da.
winneboo Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Jepp sånn var det her, men det var også fordi jeg har et par sett med mormor og morfar så da ble det litt mange mormorer og morfarer å forholde seg til. Mine besteforeldre er døde begge to, så derfor passet det fint at mine foreldre ble kalt det. Men tenk litt over hvorfor de ikke viser interesse, det er ikke sikkert det er fordi de gir f... Men skjønner godt at du ikke orker å fly å mase på de. Jeg gidder heller ikke det, men nå ser de vesla mi annenhver helg da for faren har henne hjemme hos de, så da blir det noe annent.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 her får pappaens side styre med hva de vil kalde alle i familietrett selv. det blander jeg meg ikke oppi. men jeg er så smålig at jeg ikke ville skrevet takke kort til hans familie jeg da. for det er pappaen sin jobb og gjør ikke han det så gjør ikke han det.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Pappan og farfar har ikke noe godt forhold, så det kan nok være en grunn. Men at han ikke vil se barnebarnet av den grunn er dårlig om så er tilfelle. Pappan er her sjelden uansett så han støter neppe på han. I bunn og grunn har det ingenting å si om jeg må mase eller ikke. Er bare at jeg føler titteleringen blir feil. Jeg er kanskje rar på det punktet men men.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 Ja akkurat det jeg også mener. Selv om de kaller seg f.eks "bestefar Åge" blir det feil mener jeg. Og om Bestefar Åge skal kalles bestefar kan han ihvertfall gi gutten noe oppmerksimhet og ikke sitte i sofaen som en sur grinebiter. Han snakket ikke til noen i dåpen og min familie lurte veldig på hva det var slags skapning som bare var sur. Da ytrer du ikke akkurat ønske om å være delaktig.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #12 Skrevet 21. juni 2007 Ja har faktisk tenkt tanken skal du tro! For det her tar sin tid. Men så er jeg perfeksjonist når det gjelder slike ting, og han skriver så stygt hehe:D Han som ville ha dåp så han skulle bare gjort det, samt alt det andre. Men jeg er litt kontrollfrik på slike ting så klarer ikke holde meg unna.
-Amelie- Skrevet 21. juni 2007 #13 Skrevet 21. juni 2007 Jeg ville bare skrevet "Til farfar og *navn*", og "Til farmor og *navn*". Det er jo ikke sikkert det er så alvorlig ment med beste-tittelen Folk gir seg jo tante-titler i hytt og pine her.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #14 Skrevet 21. juni 2007 Takk for svar alle sammen:D Godt med mening fra andre også så en vet en ikke har blitt helt rar!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #15 Skrevet 25. juni 2007 Jeg syns du skal kalle dem bestefar x og bestemor x jeg. Skjønner at du syns det er sårt, men du kan ikke nekte dem å hete det. Dine foreldre er jo de nærmeste som barnet ditt vil se masse, så de vil alltid være Bestemor og Bestefar med stor B for barnet. De andre vil hete bestemor x og bestefar x i sammenheng med farmor eller farfar, noe som vil føles annerledes for barnet. Kanskje blir det naturlig å bare kalle dem ved navn etterhvert også. Jeg ville ikke vært så nervøs for det, dine foreldrene vil uansett ha sin egen tittel og posisjon i fred. Hvis du skulle vært helt sikker på å at de skulle ha tittelen alene, måtte du nesten kalt dem mormor og morfar. Barna mine kaller foreldrene til stemor for bestemor og bestefar faktisk, de var veldig opptatt av å ha noe å kalle dem som skulle være noe annet enn navn. Kan hende det gjør noe positivt med forholdet mellom barn og 'besteforelde' at de får kalle hverandre noe annet enn bare navn, og det vil jo være bra for dere alle på sikt. Men hvis det føles helt umulig for deg så går det jo ikke. Da ville jeg ringt dem og forklart situasjonen og spurt om dere kunne bli enige om noe annet, finnes jo ulike andre 'kose'-forkortelser man kan bruke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå