Gå til innhold

Forskjøvet termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralyd i dag. Fikk forskjøvet termin med 12 dager frem i forhold til min termin. Det er jo greit at en måler barnet og finner dato, men i mitt tilfelle vet jeg nøyaktig dato for befruktelse. Mannen min var nemlig bortreist over en uke da jeg nå etter ny dato angivelig skulle blitt befruktet. Altså helt umulig. Og jeg ville vel neppe fått positiv gravitest 4 dager etter befruktelse?! Noen som har vært borti det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har samme "problemet" som deg, jeg ble flytta 1 uke bak, og jeg fortalte legen som tok ultralyden at dette var helt umulig for jeg viste nøyakti hvilken dag det kunne ha skjed på!

da ble han litt sånn "hmm, kansje målene er litt feile eller noe" å så ga ham meg ny time til ul for å se om det var noe forandringer 2 uker senere!

men men, så lenge nurket kommer ut så er det vel greit uansett om det blir til min termin eller legenes=)

Skrevet

Jeg fikk forskjøvet min termin 15 dager frem.Vet også nøyaktig når jeg ble gravid og min mens er ganske punktlig.Er redd dette er en stor baby.....For jeg ligger øverst på kurven og da har jeg jo blitt flyttet 15 dager i tillegg..Min nr 2 var 4230 g og ble tatt 9 dager før termin...så jeg skjønner ingenting..

Skrevet

Jeg ble forskjøvet med 14 dager tilbake. Det jeg fikk i svar var at selv om man vet når man har hatt sex så er det ikke sikkert at selve befrukningen har skjedd akkurat den dagen. Sædcellene kan leve ganske lenge etter at man har hatt sex.

Skrevet

jo, sædcellene kan vel leve max 3 dager etter termin, men ikke 12 dager!!!

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

samme her, flyttet termin med 10 dager...igjen.

Har en mistanke om at de gjør det for å slippe å ha kostnader med å sette folk igang.

Skrevet

synes det virker som legene er skikkelig trangsynte og må følge boken hele tiden, akurat som om at det aldri ville forekommet at en baby er mindre eller større enn andre!

Skrevet

Ikke greit det her nei. Jeg og ble satt tilbake 12 dager,men jeg veit at det ikke kan stemme! Jeg spurte JM når jeg var der til time om det har seg slik at befruktelsen egentlig har skjedd 12 dager senere enn jeg har antatt. Ja,joda,hun mente det måtte være slik...artig sa jeg,for da ble jeg altså gravid etter at jeg tok en graviditetstest som indikerte at jeg var gravid...hihi...hun fikk noe å tenke på der da. For jeg tok en veldig tidlig test,og fikk jo opp at jeg var gravid. Så jeg holder på min termin,så får disse bedreviterne holde på sin!!

Skrevet

Eg har blitt flyttet på samtlige ultralyder, 6dager med 1, 13 daga med nr 2, 16 daga med nr tre, og no ti med siste man. Og eg har født 19dg, 5dg og 5 dg FØR TUL Med nr 1 sa barnepleieren opp igjen og oppigjen at ho var MAX 14dg for tidlig født,(3450gr og47cm) mellomste sa barnelege eg hadde gått hvertfall ei veke over( ho var 4545gr og53cm)og nr tre sa jordmora at ho var klar på min dato og RIKSHOSPITALET der ho ble innlagt brukte konsekvent MIN termin i ALLE papirer. Så verken eg eller jordmora mi tar den TUL serlig alvorlig............

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Husk at en ikke kan regne seg tilbake til befruktning utifra UL! Til dere som blir flytta bakover så kan dette være årsaken: Et befrukta egg kan ligge i dvale i oppimot 2 uker før det begynner å dele seg videre.

La oss si at UL sier at babyen er 15+3 (dvs si at du er 17+3), og du regner deg tilbake, og finner ut at du umulig kan ha blitt gravid for 15 uker og 3 dager siden for da var barnefar på sjøen. Dessuten testa du jo positivt bare 3 dager etter denne datoen. Det som kan ha skjedd er at du blei gravid ca 10 dager før denne datoen du har regna deg bakover til, men egget har gått i dvale...graviditetstesten slår selvsagt ut positivt fordi du har hatt et befrukta egg i deg i nesten 2 uker før du testa, men det betyr ikke at embryoet har vokst seg til å bli et embryo på 2 uker, men tatt en pause i delinga, og fortsatt med den ca 10 dager seinere. Derfor stemmer menstermin og UL-termin ikke helt med hverandre.

En annen årsak kan også være at UL tar feil...UL tar jo bare hensyn til gjennomsnittet, men det er faktisk ikke slik at det er så store forskjeller på fostere fra uke 17-20, så det er da man best kan fastslå terminen. Men noen er jo større eller mindre enn gjennomsnittet!

Skrevet

Hei hei,

Jeg fikk også flytta terminen frem 12 dager på UL. Akkurat det samme skjedde i forrige svangerskap - 12 dager frem - og da kom babyen fiks ferdig på mens-terminen. UL termin stemmer nok oftere enn mens-termin, men den har jo også en usikkerhet på +- 14 dager, ikke alle barn følger tabellen med gjennomsnittslengde på lårbenet...

Hvis min UL termin stemmer så kjente jeg babyen bevege seg i uke 12. Går det an?

Uansett, termin spiller lite rolle, babyen kommer når den vil.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jeg kjente spira i uke 12...blir usikker når jeg tenker tilbake for det høres jo så usannsynlig ut, men jeg har jo kjent liv nesten hver dag siden da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...