MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Kan dere beskrive hvordan dere kjente det da det begynte?? Hvor, hvor ofte og når osv...? Lurer på hva som skjer med kroppen min nå, men håper jo at det er noe helt annet:) Så jeg blir veldig glad hvis noen kan gi meg erfaringer, til jeg får snakket med lege i morgen:)
anitra Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 ondt i bekkenet når går,skal snu deg i senga osv
*RutIetutt* Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Jeg trodde det var mensesmerter...kjentes akkurat sånn ut - ilte nedover i lårene, i hoftene og på innsiden av lårene. Hadde hatt det sånn i noen uker da jeg var på kontroll i uke 15 og spurte legen min hva dette kunne være. Han tok en test på meg hvor jeg lå på ryggen på en benk med bena bøyd - så skulle han presse bena fra hverandre....og da holdt jeg på å dø det gjorde så vondt...og han sa at det var bl:o( Nå er jeg 35+2 og har det ganske vondt....det har gått endel opp og ned - men stort sett verker det veldig nedover i lysken og mellom bena...vondt å gå, vondt å prøve å sove pm nettene....klarer nesten ikke snu meg i sengen. Har også fått bekkenlåsning pga dette....og da kjennes det ut som om jeg får en kniv inn i korsryggen - knekker bare sammen i bena når det kommer og klarer ikke gå...er spesielt ille når jeg er kald i kroppen, som for eks om natten og morgenen. Spesielt vondt å løfte det venstre benet... Lykke til - får håpe for din skyld at du slipper unna bekkenløsning og bekkenlåsning....det er VONDT....(
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2007 Tenkte litt mer utdypende jeg da... Mange måter å ha vondt på...
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2007 Uff, dette hørtes ordentlig vondt ut.. Men her sitter det mer ett sted mellom korsryggen og sete, med ilinger nedover låret.. Ingenting i lysken og foran ellers.. Håper jo det er noe annet, men har ikke noe greie på BL, så hadde vært greit å utelukke det.. Forhåpentligvis!
*RutIetutt* Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Glemte å skrive at det kjennes ut som om bena min er "løse" på en måte....som om noen har revet de av meg og satt de på igjen sånn på halv åtte:o/ Sånn sår følelse...vanskelig å forklare...
Moyra Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Jeg sleit med smerter i halebeinet i noen uker. Klarte så vidtå sitte på en stol og når jeg først fikk satt med nedpå, klarte jeg ikke å reise meg igjen.I tillegg gikk jeg som ei vaggende gås. SÅ en morgen våknet jeg med ekstreme smerter nederst i magen på høyre side.. Gjorde vondt uansett hva jeg gjorde, men værst var det å tisse.. Så jeg ringte til legen min, og hun ba meg ringe ned på legevakta siden de ikke hadde ledig time til meg før dagen etter. Jeg ringte ned på legevakta og sa det som det var ,og jeg fikk beskjed om å komme rett ned. De sjekket med for UVI og blindtarmbetennelse, men de kom fram til at jeg hadde bekkenløsning. Etter det har jeg vært sykmeldt. Resier på ferie i morgen og blir borte i 3 uker, så det blir spennende å se om det blir tilbake på jobben etter det. ( er 21+2 uker forresten)
*RutIetutt* Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Det er jo litt forskjellig hvor og hvordan en kjenner det etter som jeg har skjønt....og det typiske er vel at det iler nedover lårene....håper du får noen svar fra legen din i morgen da.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. juni 2007 Hmm.. På noen punkter her kan det minne veldig, mens andre steder er det ikke i nærheten. Jeg kjenner det ikke hele tiden, men så er jeg bare 11+5 da. Syns det er litt tidlig å kjenne noe av den sorten uansett:/ Men tror det er sterkere når jeg har gått og stått mye, og da er sliten. Prøver å legge meg og strekke meg ut litt, og det er veldig vondt å legge seg ned, og spes å reise seg opp igjen. Men veldig godt når jeg ligger rolig, rett ut. Samtidig så merker jeg ingenting andre ganger.. Litt verking i korsryggen også. Men det er nesten den ilinga nedover låret som er værst. Det er ikke noe behagelig. Kan det presse noe på isjasnerven kanskje? Men etter min kunnskap så burde det jo være mest på høyre siden?? Men jeg har faktisk vondest på venstre.. Nei, kan ikke spekulere i dette.. Men takk for at dere kommer med deres opplevelser! Veldig greit å høre nå!
*RutIetutt* Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Syns det høres ut som bekkenløsning, jeg...det er jo typisk med den isjas-lignende smerten...
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2007 Tror du? Ja da er det ihvertfall viktig å gå til legen, så jeg får forebygget litt. Eller noe.. Det jeg merker mest er den isjas-lignende smerten ja.. Liker ikke helt å kjenne det så tidlig. Men men.. Hva får`n gjort?! Håper legen kan gi meg noen gode svar.. Eller at det bare plutselig går over! Hehe:)
*RutIetutt* Skrevet 21. juni 2007 #12 Skrevet 21. juni 2007 Jeg ble også overrasket over hvor tidlig jeg fikk det...begynte jo å kjenne det i uke 13....hadde ikke antydning til bl sist gang jeg var gravid, så trodde jeg skulle slippe unna denne gangen også... Ikke så mye legen din får gjort desverre....men kanskje henvise deg til fysio - men da må han skrive at det gjelder bekkenløsning med gangvansker eller noe sånt, ellers får du det ikke dekket. Min lege sa at fysio ikke hadde noe hensikt - siden bekkenløsning er hormonelt og en ikke kan "trene" det vekk uansett - så han syns det ville være mer stress enn noe annet for meg å måtte komme meg til og fra fysio - når det viktigste var å slappe av...jeg vet ikke - hører så mye forskjellig om dette... Jeg ligger med en pute mellom bena om nettene (ligger på siden), det er den eneste stillingen jeg klarer å ligge i... Passer på å ha bena mest mulig samlet når jeg går ut av bilen osv - slappe av og ikke gå så mye...og kutte ned på husarbeide og bæring av storebror....men ikke alltid like lett. Jeg gjør fremdeles alt av husarbeid, selv om jeg egentlig har fått forbud mot å støvsuge og å vaske gulv....merker det godt de dagene jeg gjør litt ekstra for å si det sånn:o(
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 21. juni 2007 Kanskje man ikke kan forebygge nei?? Hmm.. Da må man vel bare ta det med ro da.. Trodde kanskje fysio hadde noe for seg, men det er jo ett godt poeng det du sier. At det er hormonelt. Men legen kan vel finne ut hva det er ihvertfall, om det er BL eller noe annet.. Uff nei, det er ikke lett å gjøre mindre belastende ting, og ta det rolig. Man skal jo gjøre ting hjemme, og prøve å fungere litt. Og for min del er jeg ikke flink i hele tatt med å ta det med ro, spes ikke på jobb. Får nok prøve å ta meg litt sammen der da. Heldigvis bare to uker til ferie! Uff, vær forsiktig med ting du har fått forbud mot da, det er jo en grunn for det... Men skjønner som sagt at det ikke er lett å praktisere:)
*RutIetutt* Skrevet 21. juni 2007 #14 Skrevet 21. juni 2007 Som sagt, er jo delte meninger om det med fysio....jeg har jo ikke prøvd det så jeg kan jo ikke si om det funker...bare forholder meg til det legen min sa.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 21. juni 2007 Vi har fysio på skolen, kanskje jeg kan spørre henne! Har ikke tenkt på det. Vi får se hva som skjer! Takk for svar:)
trill;) Skrevet 21. juni 2007 #16 Skrevet 21. juni 2007 jeg fikk bl i uke 17, og har gått til fysio siden uke 24 - (er nå i uke 34) er helt overbevist om at det fungerer! Mye handler om å styrke muskulaturen slik at en balanserer kroppen bedre og tøye slik at det ikke forverrer seg.. Har nettopp hatt en uke ferie uten trening - bare avslapping... og jeg ble mye verre enn når jeg har trening 2- 3 dager i uka + tøying hver dag... Den legen som mener dette er et hormonelt problem kan virkelig ikke ha skjønt at det hormonene gjør er å løsne og destabilisere bekkenet - det eneste som kan hjelpe er avslapping kombinert med trening.. husk at det er noen fysioterapeuter som er spesialisert på bekkenløsning - la heller de stille diagnosen enn en allmennpraktiserende lege som kanskje ikke har så mange av den typen pasienter...
hm hm Skrevet 21. juni 2007 #17 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har smerter i ene rompa og litt nedover baksiden av låret. Føler også at bena, særlig venstre henger "løst". Får fort en slags liggesmerter i hoften og lysken. Legen min sa det sannsynligvis var svangerskapsisjas,men at jeg ikke trengte fysioterapi...... Skulle vente til neste kontroll om 2 mnd! Herlig! Sløve leger for tiden.
Propellmamma til 2 Skrevet 22. juni 2007 #18 Skrevet 22. juni 2007 Jeg fikk heller ikke henvisning til fysio av legen, fordi han mener at det ikke hjelper. Jordmor anbefalte meg å kontakte en annen lege for å få henvisning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå