Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har en sønn på 6 mnd. Var kun sammen med barnefar kort tid og ble slutt like etter jeg ble gravid. Møtte aldri foreldrene hans. Mine foreldre kaller seg bestefar og bestemor. Pappan`s foreldre er skilte og har begge nye partnere. De kaller seg henholdsvis farmor & bestefar x og farfar og bestemor x. Farfar har kun vært på besøk til gutten 1 gang bortsett fra at han kom i dåpen. Det er eneste gang bestemor x har sett han. Og de dro til og med hjem rett etter middagen og var der ikke under kake& kaffe. Det bør nevnes at de bor i veien nedfor oss! Farmor bor i en annen by, men snakkes på tlf ca 1 gang i mnd. Hun har vært innom noen ganger når hun har reist forbi. Bestefar x har sett gutten 2 ganger. Har aldri snakket med denne mannen nesten da han ser snur og grinete ut. Satt i sofaen min og kun snakket til meg når jeg spurte han direkte om noe. Problemet er som følgende: MIne foreldre ser gutten hver dag. De har stillt opp fra den dagen jeg ble gravid, og jeg ser gutten trives sammen med dem. Jeg misliker imidlertidig og dele "beste..." tittelen med disse 2 menneskene som vi ikke har noe med å gjøre. Overreagerer jeg?? Skal skrive takkekort etter dåpen nå og blir så usikker. Kan også nevne at barnefar ikke stiller opp og kommer og går som han vil. Dette bidrar neppe til å styrke mitt syn på hans familie. Synspunkter mottas med STOR takk:D
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er enig med deg, gjør som du vil. Jeg liker heller ikke at mine svigers kaller seg for "beste", jeg har prøvd og si det, til og med skrevet farmor og farfar på takkekort. Men de respekterer ikke mine valg.
Learning to fly Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Det er nå faktisk besteforeldrenes rett å bestemme hva de skal kalles, er det ikke? Tenk litt frem i tid, hva vil du bli kalt? Men skjønner veldig godt hovedinlegger sitt problem. Du får bare bære over med de, navnene har de jo i sin fulle rett, selv om du ikke liker det:) Jeg kalte mine besteforedre for bestefar og bestemor, andre siden besto og bestn. Besteforeldrene til mine barn kaller seg Farmor og bessn, og mormor og bestn. Veldig viktig med fedrene sine skrivemåter... Jeg synes det er koseligst med bestemor jeg, men må respektere dies valg. Tror jeg vil bli kalt for bestemor eller besto selv når jeg blir bestemor. Selv om det høres gammelt ut:)
April♥love Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Jeg hadde kommet til å skrive Farmor og Kalle, og Farfar og Kari, altså navnene på de personene som ikke er biologiske besteforeldre.
April♥love Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Ps: DU er ikke smålig når du skal forholde deg til personer som bryr seg så lite om barnebarnet sitt!!!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Hei Texasgirl. Vet ikke om du misforsto meg men jeg syns faktisk ikke at steforeldre til pappan har tittel i sin fulle rett. Ihvertfall når de ikke er intr i å se ungen. Da blir det kun en formalitet og den syns jeg går på bekosting av besteforeldre som virkelig stiller opp og forguder småtten!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Blir nok å skrive det slik. Er ikke redd for reaksjonene deres for kommer de takler jeg dem:) Måtte bare høre om jeg var helt på trynet her! Om lillemann vil kalle dem bestefar ditt og bestemor datt etterhvert så gjerne det! Men jeg tror ikke jeg vil legge linja!
Learning to fly Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Nei ikke steforeldrene, det er jeg helt enig i. dem ville jeg bare kalt ved navn. trodde du mente over hele linja, sorry, leste nok for fort:)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 Neida var abre steforeldrene jeg satte spørsmålstegn ved! De biologiske foreldrene til pappan skal såklart få lov å tittelere seg. Skulle da bare mangle;)
2jenter1gutt Skrevet 22. juni 2007 #10 Skrevet 22. juni 2007 Nei, du er ikke smålig. Stebesteforeldre har ingenting de skulle ha sagt. I ditt tilfelle, er det også lite engasjement å spore. Da hadde jeg konsekvent kalt de pr. navn. Hos oss er mine foreldre skilt, og etablert på nytt. Begge de nye har vært i familien nå i snart femten år, men her går de fortsatt under navn. Begge to har vært "tilstede" og opplevd svangerskapene og vært en naturlig del av familien. Men så lenge det ikke er naturlig for meg å si noe annet enn navnene deres, så har det også blitt naturlig at ungene også kaller dem ved navn. Så du skal stå på ditt. Og det er faktisk du som er barnets mor, og har den daglig omsorgen, så vær konsekvent du og kall de med navn, så kommer gutten til helt automatisk å gjøre det samme:-) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #11 Skrevet 22. juni 2007 Siden de ikke har noen kontakt med barnet, og ikke er i slekt annet enn ved inngifte, er det ok å kutte ut beste-tittelen,
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Helt enig, dette er helt opp til deg:) Min stemor kaller vi bestemor, men det kommer jo av det at jeger oppvokst med henne, hun har vært der siden jeg var ett år, så det ble bare naturlig, og hun ser også på han som sitt eget barnebarn.. stefar derimot, har jeg bodd med i 12 år, men ville egentlig ikke gi han bestefar, men jeg ga etter......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå