Gå til innhold

GJØR det vondt å sette epiduralen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Termin i dag, og gruer meg vanvittig til fødselen.

Min første fødsel skjedde uten smertelindring, og jeg følte at alt foregikk utenfor meg.

Denne gangen vil jeg ha epidural, for å få en bedre fødselsopplevelse.

Men, gruer meg til å sette den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde epidural første gang, men valgte å ikke ha det andre gang... Du får lokalbedøvelse rundt, så du kjenner ikke at de setter den.

Skrevet

Du får epidural da fødselen er godt i gagn....dvs at du har fokus på rier og vips så virker epiduralen....det er som å komme til himmelen. Har satt den 3 ganger (en gang uten rier to ganger med rier) og har enda til gode å kjenne stikket.

Skrevet

Kan kun svare for meg selv, og ingen andre. Men jeg kjente ikke at dem satte dem. Men jeg var så sliten at jeg var nesten svimslått, så kanskje det er grunnen. Men som sagt jeg kjente ingenting..

Skrevet

Nei! Har hatt det 2 ganger - en gang under fødselen og en gang under en kne operasjon. Ingenting å bry seg om!

Lykke til med den forestående fødselen! :-)

Skrevet

Nei, var ikke vondt. Var bare helt gal etter å få noe jeg, så jeg syns det bare var hærlig :-)

Skrevet

Jeg kjente ikke at den var satt, men det var sikkert fordi jeg var i ørska etter å blitt satt på drypp å hadde rier med 1min mellomrom..hehe..

Jo når jeg tenker etter så syntes jeg det sprengte litt i ryggen, men ingenting i forhold til riene.

Skrevet

Nei. Det som gjorde vondt for meg var å sitte helt stille under to rier for at legen skulle få satt inn nåla. Det var helt jævlig, men så absolutt verdt det :)

Skrevet

Ja, det var vondt, men ingenting i forhold til riene!! Så var bare glad for å få det, og skal også ha det ved fremtidige fødsler!

Skrevet

Nei, jeg merket det ikke hvertfall.

Fikk spinalbedøvelse når jeg skulle syes noen timer senere, den settes på samme sted og er nesten det samme. var verken bedøvd eller hadde rier da, det var ikke noe vondere enn en blodprøve egentlig

Skrevet

Jeg syns ikke den var værst :) heller riene som kom mens han satte den.. ;)

Skrevet

Samme som de over. Kjente ikke stikket engang, men det var en smule ubehagelig å måtte sitte klin i ro under riene mens han stakk.

Skrevet

jeg har null peiling på epidural, men jeg kan virkelig anbefale den sprøyta petidin, og bad!! hjalp meg masse, og hadde en ganske hard fødsel.

Skrevet

hadde ingen smertelindring første gang da fødselen gikk ganske fort og greit. Andre gangen fikk jeg epidural, nei det gjør ikke vondt. Synes det var mer vondt etterpå, kjempe ømt på stedet hvor epidural var, klarte ikke å ligge på ryggen.

Skrevet

Nei, men slitsomt å sitte stille midt under en rie mens hun drev å stakk meg i ryggen. Kjenner jo bare den lokalbedøvelsen, ellers var riene så harde at jeg hadde nok ikke merket meg smerter andre steder uansett.

Lykke til med fødsel. :o)

Skrevet

Du kjenner ingenting. Kun lokalbedøvelsen,og det er et vanlig stikk d. Jeg utsatte epiduralen i min fødsel, fordi jeg var redd for at det skulle være så vondt...men det var det ikkje!! =)

Skrevet

Som flere andre her sier: Jeg kjente ikke at de satte den engang! Og jeg fikk ikke noe bedøvelsesprøyte i forveien (tror jeg hvertfall=) Lykke til med fødselen!

Skrevet

Jeg ble satti gang (drypp) og hadde veldig tette og vonde rier.. Syntes allikevel at det var veldig vondt å sette epiduralen, men herregud for en god virkning det hadde.. så det var verdt det :)

Skrevet

Riene var så forferdelige at nåelstikket nesten kom som en befrielse. En annen type smerte å fokusere på, liksom. Men nålestikket var langt fra vondt i forhold til riene, så jeg ville ikke gruet meg til det!!!

Skrevet

Jeg kjente et lite stikk, og det var det. Herlig da den begynte å virke. Men jeg kjent eveldig lite til pressriene og det angrer jeg litt på...det endte med at jeg ikke presset riktig, og Elias måtte taes med vakum. Ikke noe særlig etter min mening. Med Emma hadde jeg ingen smertelindring, og jeg presset henen ut helt selv. Åpningsriene var verre med henne, men det var "godt" å få henne ut etter mitt eget tempo om du forstår.

Så om du får en bedre fødselsopplevelse for det om du får epidural, er ikke sikkert - bare så du er klar over det. Men du vil forhåpentligvis kjenne mindre til smertene.

Lykke til!

Skrevet

Første fødsel fikk jeg epidural. Jordmoren avgjorde det for meg, ting gikk så fort.

Jeg merka ingenting jeg. Et lite trykk/press i ryggen og det var det. Enda anestesilegen bomma visstnok også, men jeg merket ingenting. Antagelig hadde jeg så vondt at jeg ikke registrerte noe. Så jeg har bare god erfaring med epidural=) Den hjalp!

Fødsel nr2 fikk jeg ingen smertelindring. Og de fødslene kan ikke sammenlignes. Jeg grøsser når jeg tenker på fødsel 2 enda. Det var ubeskrivelig vondt..

Gå for epidural, det er mitt råd=)

Skrevet

Gjorde ikke vondt , men det var ubehagelig når ho som prøvde å sette den bare surra.. Ho fikk aldri satt den riktig.. Så det merka jeg godt inni ryggen kan du si..

Endte med at ho ikke fikk prøve mer.. TAKK for det!

Så fort den virka hadde jeg 0 mer smerte! :)

Fikk også spinal etterpå da jeg skulle sy , merka ikke noe til den heller-

Skrevet

Min erfaring med epidural var veldig god! Jeg fikk den veldig tidlig under fødselen, så hadde ikke så mye smerter enda. Alikevel kan jeg ikke si at det gjorde meg noe i det hele tatt. Grudde meg også til å sette den, men vips var den inne :-) Har heller ikke vært øm eller noe etterpå. Om noen få synes det er ubehagelig, er det nok mye lettere å høre deres historie, tenker jeg. Go for it :-)

Skrevet

Kjente ikke noen ting =0) etter 22 timer fødsel var jeg så sliten og lei så ett lite stikk i ryggen var ingenting =0) tulla kom 2 timer etter. Neste i oktober ønsker jeg epidural tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...