kristine26 Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg fikk netopp beskjed av arb giver at jeg MÅ ta ut ferie i permisjonen min for at jeg skal få utbetalt feriepengene mine..altså..får de ikke før jeg har ferien. Syns dette hørtes rart ut..for alle jeg kjenner får pengene i juni uansett når ferien er...
2søtesmåh Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Det er arbeidsgivers plikt å påse at den ansatte får utbetalt feriepenger i forbindelse med ferie. Så h*n er nok i sin fulle rett der ja. Har dere vanligvis feriepengeutbetaling i juni, så regner jeg med at du fikk vanlig lønn i stedet for da???? Du skal jo ha vanlig lønn for dager du arbeider vanlig. Men om du tar ut 4(5) uker ferie under permisjonen din (da får du feriepenger fra arbeidsgiver istedet for foreldrepenger), så får du jo "forlenget" permisjonen (og selvsagt med foreldrepengeutbetaling)tilsvarende da, så du mister jo ingenting. Man kan vel eventuellt søke (skriftlig) om å få utsatt ferien og deretter feriepengene til neste år, men tror det er max tre uker man kan overføre. Vet ikke om dette gjelder v/svangerskapspermisjon, mulig vi da står fritt til å velge å overføre hele ferien til etter permisjonen....... Og hvis du har tenkt å spare ferien til neste år, så er det jo kjempebra om arb,giver holder igjen feriepengene, så får du to feriepengutbetalinger og to ferieperioder neste år ) Jeg hadde planlagt å spørre arb.giver om å holde igjen feriepenger i år, og få de utbetalt neste år, for jeg tar all ferien (ferien for to år)etter at permisjonen er over (mulig det ikke er "lov", men det er en liten arbeidsplass så vi tilpasser oss hverandre så lenge det blir en vinn/vinn situasjon ut av det ) Men så var jeg for sen med å si ifra, så feriepengene kom alikevel. Nå har jeg satt av diferanse mellom feriepengeutbetaling og vanlig lønnsutbet på sparekonto, slik at jeg gjemmer dem til neste år da ) Synes arbgiveren din virker fornuftig jeg ) Med det forbehold at du fikk vanlig lønn i juni da )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå