Labbetøs Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg lager vanligvis all mat til snuppa mi selv, men sist glemte jeg å ha mm i poteten. Dermed ble den helt stiv som en svamp. Vi hadde det travelt med bryllupsforberedelser (giftet oss i helga), og jeg måtte derfor løpe ut å kjøpe noen middagsglass til henne. Nestle sin mat var kjempegrei (6 mnd glass), men småtroll sine må jeg si jeg er skuffet over. De smakte sterkt (som om de var krydret), og på innholdsfortegnelsen står det jammen salt! Hva er poenget med salt i babmat til 6 mnd gamle nurk? Jeg sjekket desverre ikke det på min jumfrutur på babymatshopping. Snuppa likte ikke maten heller, den var alt for sterk. Må si jeg er skuffet ja...
Tiddelidu Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er helt enig! Skjønner ikke hvorfor de har salt i maten når småttisene ikke skal ha det
Lille søtnos Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Må le litt nå. Du vet at du er en skikkelig dibber når du skriver: ... "småtroll sine må jeg si jeg er skuffet over..." hehe. Småfolk, mener du vel Ja, mye av den maten smaker utrolig kjedelig, og mye inneholder ingredisenser de små ikke skal ha. Det var nylig en som hadde kjøpt et glass som inneholdt spinat for eksempel. Nei, det beste er å lage selv, det gjør jeg også, og det er det eneste smurfen min vil spise også. Jeg har imidlertidig noen glass stående til de dagene vi ikke rekker å lage eller skal bort.
Labbetøs Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2007 Haha! Den så jeg ikke før nå. Jeg er nok en ekte dibber nå ja. Småtroll-småfolk.. Spinat? Det er da enda værre en salt! Hvilket glass var det? Jeg lager store posjoner og fryser dem. Så tar jeg bare opp et glass hver dag.
Lille søtnos Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Ser ut som det er helios. Her er linken http://www.dinbaby.com/forum/thread/9633600
milk Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Har du noen gode oppskrifter du vil dele med meg? Hadde vært fint:o) Gratulerer som nygift:o)
Labbetøs Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. juni 2007 Veldig enkelt. Bare kok grønnsaker og mos med stvmikser/kjøkkenmaskin el l. Jeg moser og fryser hver grønnsak hver for seg, så kan jeg blande etter ønske når jeg skal gi maten. Introduser en og en grønnsak. Nå bruker jeg potet, gullerot, kålrabi og brokkoli. Kok til de er myke (men ikke ihjelkokt). Mos så, og tilsett gjerne litt olje. Lag store posjoner og frys i små posjonsbeger som kan tines ett og ett. NB, Viktig: Potet MÅ blandes med mm for at du skal kunne fryse den. Hvis ikke blir det bare en stor svamp ut av det. Når du moser poteten blir den veldig klissete (du bryter ned stivelsen). Bland da i mm (tror det funker med mme også) til konsistensen blir bra. Når konsistensen er som grøt (helst litt tynn) ca så er det passelig, og da kan det fryses. Jeg startet med bare potet. Så etterhvert blandet jeg inn litt gullerot. Så litt brokkoli, og til slutt kålrabi. Neste steg nå er at jeg skal begynne å ha i litt kylling/kalkun. Ikke salt/krydre maten i starten.
Zupermam Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 Smør har de i maten også... og det er mange som ikke tåler melk og melkeprodukter, dvs smør altså...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Siden det blir snakket om salt og sånt i mat... Går visst an å lage smør av morsmelk.. Står på ammedebatten, men syns å huske at man bare lar utpumpa mm stå i kjøleskap tildet deler seg. Ta fløten av, og rist. Så får du smør uten salt;)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 Det er salt i Nestle-glassene også, men de bruker den kjemiske betegnelsen Natrium. Ser ut som om trikset deres virker også for jeg har hittil ikke sett et eneste innlegg her om at det er salt i Nestles middagsglass....
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #12 Skrevet 21. juni 2007 Nå har jeg sjekket alle mine nestle middagsglassene og INGEN av dem står at det er tilsatt natrium.
ScaryMama Skrevet 21. juni 2007 #13 Skrevet 21. juni 2007 Nestle middagsglass er ikke tilsatt salt. Natriumsinnholdet viser bare hvor mye salt som finns naturlig i de forskjellige ingrediensene (tomater inneholder mye natrium f.eks.). Småfolk tilsetter salt, det blir noe helt annet for min del...
Gjest Skrevet 21. juni 2007 #14 Skrevet 21. juni 2007 Opplyser om at småfolk sine glass ikke er TILSATT salt, det er naturlig salt i de fleste matvarer, og småfolk er greie nok til å faktisk opplyse om det i motsetning til Nestlé. Dere vil også med tiden oppdage at flere av Hippglassene inneholder salt, dersom dere sjekker etikettene. Akkurat som med frukt, selv om det ikke er tilsatt sukker så ER det sukker i!
ScaryMama Skrevet 21. juni 2007 #15 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har spurt småfolk og fikk beskjed om at de tilsatte salt i flere av glassene (men i veldig små mengder). Det er en stund siden jeg spurte nå og jeg mener å ha lest på deres sider at de skulle slutte med det...
ScaryMama Skrevet 21. juni 2007 #16 Skrevet 21. juni 2007 http://www.smaafolk.no/smaafolk_middager/ Her ser man oversikt over de middagene som er tilsatt salt, og de som ikke er det. Greit å vite;)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #17 Skrevet 21. juni 2007 Jeg synes Nestle sine middagsglass smaker pyton, totalt smakløse. Småfolk sine glass derimot er det litt smak i. Min jente spiser kun småfolk glassene. Nyrene til 6 mnd gamle babyer tåler selvfølgelig det bittelille saltet som er i disse glassene.
*bolla pinnsvin* Skrevet 21. juni 2007 #18 Skrevet 21. juni 2007 http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108 Les det som står på denne siden, så vil nok litt salt eller krydder i Småfolk sine glass virke som en bagatell. Alle småbarnsmødre bør gjøre sitt beste for å boikotte Nestlé.
selfangerkjerringa Skrevet 21. juni 2007 #19 Skrevet 21. juni 2007 Hva har dette med saltinnholdet i middagsglassene å gjøre?
Labbetøs Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #20 Skrevet 21. juni 2007 Hehe. Noen som sporer litt av her nå ja. :-) Nestle tilsetter ikke salt. Det natriumet som er kommer naturlig av råvarene. Småfolk derimot tilsetter både salt og smør ja. Nå skal de riktignok fjerne saltet og bytte smøret ut med olje i 6 mnd glassene. 8 mnd osv vil de fortsette å tilsette salt. Og det dær med markedsføringen til nestle syns jeg ikke er det mest viktige. For meg er det bedre å gi barnet mitt den maten som er best for henne. Jeg gir henne ikke salt bare fordi nestle har markedsført sine produkter på en måte som WHO ikke er enig i. SÅ ille er det da ikke.
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 21. juni 2007 #21 Skrevet 21. juni 2007 Småfolk sin mat er de eneste Emma vil ha - spesielt fiskeboller i hvit saus! Kan dere forklare meg hvorfor det er fy-fy at de har tilsatt salt i maten? Sikkert et teit spørsmål altså...men det var veeeldig fokus på det her, så da tenker jeg...hvorfor er det krise?
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. juni 2007 #22 Skrevet 22. juni 2007 Ka-ping: Det har med å sette ting litt i perspektiv. Nestlé bør rett og slett ikke brukes av noen, så takke meg til Småfolk og Hipp - salt eller ikke.
selfangerkjerringa Skrevet 22. juni 2007 #23 Skrevet 22. juni 2007 piazava: Der er vi kanskje litt uenige da. Jeg har faktisk satt meg grundig inn i saken det gjelder, og velger likevel det som er best for barnet mitt, og ikke mine egne ideologiske tanker. Når det gjelder grøt så bruker jeg foreløpig Nestlé, fordi det er den eneste maisgrøten jeg får tak i her jeg bor. Når hun blir 6mnd nå, skal jeg gå over til Holle-grøt som er økologisk. Dette må jeg få sendt fra et annet sted av landet (ei venninne som handler for meg), men det får bare være at kostnaden blir litt høyere - jeg mener det er best for barnet mitt. Middagen har jeg tenkt å lage selv, men om det skulle være bruk for ferdiglaget barnemat så velger jeg det produktet med best INNHOLD, ikke med et navn som tiltaler meg.
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. juni 2007 #24 Skrevet 22. juni 2007 Javel, da ser vi rett og slett forskjellig på det. Jeg stoler på at Hipp og Småfolk (Holle har jeg ikke prøvd) er bra nok for tassen og ser på det som viktig å droppe Nestlé i solidarietet med andre mødre rundt om i verden som ikke har det som oss. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå