Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har en sønn på snart 8 år som ikke har hatt kontakt med sin far på seks år. Nå har jeg hatt en ny type i de seks årene som fungerer som far til min sønn og vi har og fått et barn sammen for 8 uker siden. Jeg vil at min samboer skal få adoptere min sønn,men faren nekter.noen som vet om jeg trenger hans samtykke til dette? Vi var gift en stund, men han fraskrev seg foreldreansvaret før han underskrev seperasjonspapirene så jegtrodde kanskjehan ikke kan nekteadopsjon.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 1. For å gjennomføre stebarnsadopsjon må du og din mann være gift. Han må også ha vært en stabil person i barnets liv forut for ekteskapet, om det ikke har vart så lenge. Men hos dere er jo 6 år 3/4 av livet til gutten så den biten er vel grei. 2. Sjekk om faren har foreldreansvar. Det sjekker du på folkeregisteret. 3. Stebarnsadopsjon av små barn er en lang og møysommelig prosess. Det er ikke bare å si at det vil vi gjøre. Det må søkes, det skal sosialrapport inn etc. Mye pga at den biologiske pappaen kan jo alltid ombestemme seg :/ 4. Bufetat (www.bufetat.no) har mye informasjon om dette på sine sider. 5. Om faren har foreldreansvaret skal det mye til for å få gjennomført en adopsjon uten hans samtykke. Mer eller mindre umulig. Om faren ikke har foreldreansvar har han kun uttalelsesrett i saken.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 beklager at jeg roter meg inn i tråden din, men hva om barnet har ukjent fra på fødselsattetsen, hvordan går man frem da?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Da blir jo saken en helt annen. Med ukjent far er det ingen som kan uttale seg. Sakset fra bufetat: Stebarnsadopsjon hvor barnets biologiske far er ukjent Farskap skal, så langt råd er, være fastsatt før adopsjon kan foretas. Barneloven § 5 fastslår at det offentlige har et ansvar for å få fastsatt farskap. Denne oppgaven er tillagt bidragsfogden og fylkestrygdekontoret. Når det verserer sak om farskap til barnet, skal det ikke gis adopsjonsbevilling før farsskapssaken er endelig avsluttet, slik at begge foreldrenes syn på adopsjonssøknaden kan innhentes. Videre er det viktig at barnets familiemessige identitet blir fastslått før eventuell adopsjon, slik at barnet ved fylte 18 år kan få kunnskap om hvem de biologiske foreldrene er. I tilfeller hvor det av ulike årsaker ikke er mulig å fastsette farskapet (og det foreligger dokumentasjon på at farskapssaken er henlagt), må adopsjonsmyndigheten foreta en vurdering av hvorvidt adopsjon vil bli til barnets beste. I denne forbindelse blir det lagt vekt på om barnet lever i en stabil familierelasjon i forhold til den som søker om stebarnsadopsjon. Videre blir det lagt vekt på om barnet har et sterkt behov for rettslig tilhørighet til søker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå