Gå til innhold

4-åring på tur alene - hvor lenge???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hei!

Ja, det er jo mye rart man skal bekymre seg om når man er mamma litt oppi årene:-) Farmor vil ta med store-junior på tur til Sørlandet fra lørdag - og det er jo hyggelig. Men så lurer jeg litt på hvor lenge han kan være borte uten å savne oss for mye? Jeg tror kanskje 2, maks 3 dager er nok, men hun ser nok for seg at de skal være der lenger. Har dere noen erfaringer med sånt?? Veldig takknemlig for tips!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt med egne barn da, men......

Min eldste niese, nå 27 år, var på ferie ett par ganger hos meg, langt fra mor. Da hun var 4 tok hun fly alene for å besøke tante. Her var hun alene med meg i en drøy uke. Det gikk kjempefint! vi lekte turister og ringte hjem nå hun følte for det. Tenker nok det går bra med store-junior en uke med farmor. De har sikkert planer om Dyreparken osv og da er jo 2-3 dager ALTFOR lite :o)

Hold det heller litt åpent og la de kose seg sammen så lenge de kan. I mellomtiden blir det jo "litt ferie" på deg og!

Skrevet

Da dritgreigutten var 4 år reiste jeg fra ham i ti dager... DET ER DET VÆRSTE JEG HAR VÆRT MED PÅ! hihi... Jeg tenker som deg at et par dager eller tre er helt ok, men de tåler sikkert mer, jeg tror det er snakk om hva mammane tåler, så lenge ungene er eldre enn tre år.

Jeg har ikke noen tips i det hele tatt jeg,men jeg tenker at det avhenger av hvor godt han kjenner farmor, og hvor trygg han er på å være borte fra dere sånn ellers... det kan jo til og med være dagsavhengig... men jeg tror det er viktig for ham at han har en fast avtale å forholde seg til, om det blri tre dager eller 7 for det er helt klart lettere for ham å være borte og kose seg, når han vet at om 4 dager skal han hjem igjen.

Kjenn etyter i hjertet ditt du, så vet du hvor lenge han sal være borte. Vi har kanksje godt av å øve oss vi mammane også???

:-)))

Skrevet

Min fireåring besøker gjerne sin tante alene, og syns tre-fire-fem dager er fint. Men seksåringen er mer hjemmekjær, så hun har ikke lyst til å reise på besøk uten mamma....

Kommer vel mest an på store-juior, det her(og mamman, kanskje? c",)) - kan dere ikke avtale feks tre-fire dager som et utgangspunkt, og så heller være åpne for å endre antall dager enten den ene eller den andre veien?

Skrevet

Kommer jo litt an på gutten også, synes jeg.

Hvordan han er, og er han vant til å være litt borte.

Storebror her likte ikke å være lenge borte. Mens lillesøster (2) synes det er stor stas å være hos bestemor (på sørlandet:-) og ikke plages med å være lenge borte.

Niesen min, var som Trollmoras, mye på besøk hos meg. Da gjerne både en uke og to i slengen. Gikk så bra som bare det.

Er jo deilig både for dem og oss å få litt "ferie". Kos deg de dagene han er borte:-)

Skrevet

Tror deg går helt fint med flere dager enn 2-3!

Forøvrig så skal vi bort fra ungene 14 dager til høsten..... gruer meg allerede:=( Men snuldermanne er ikke mottakelig for min gnåling om å ha med minstebarna.... han synes at vi bør dra på bryllupsreise som par! Og jeg er forsåvidt enig.... men det er så leeeeenge borte....

Skrevet

Det år sikkert fint strikkballen!! Jeg har egentlig ikke noe nye, gode råd å gi enn å stemme i med de andre (som vanlig) - du kjenner ham best og det er jo bare å la ham komme hjem tidligere hvis han vil. Karosnuppa på 2 har akkurat vært hos mormor og morfar i over en uke - og det gikk helt strålende!! Hun snakker om dem og båten og hytta og svaner og maur og kusiner og fettere hele tiden, så det virker ikke som om det gjorde noe. I følge mine foreldre la hun seg pent hver eneste kveld og spiste godt og var blid absolutt hele tiden, men jeg vet ikke helt, he he....

Skrevet

Stemmer i med de andre om at en uke går helt fint. Alt over dette synes imidlertid jeg blir for tøfft. Min eldste har jo hatt ferie med sin pappa i 2 uker fra hun var 3. Og tro meg, det er de tøffeste to ukene hvert år!

Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på gutten og på hvilken relasjon han har til farmor. Mine to gutter har vært mye hos mormor, de var sammen med henne i ni dager da vi var i Thailand på bryllupsreise. Det gikk kjempebra. Er enig med Dritgrei i at dere må avtale antall dager på forhånd, en 4-åring vil nok gjerne ha forutsigbarheten det gir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...