Gå til innhold

Far jobber gjennom vikarbyrå,hvilke rettigheter har han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer jobber gjennom ett stort vikarbyrå,han får for 1 mnd av gangen,noen ganger 2 mnd. Han har nå jobbet på samme sted siden oktober/november,hvilke rettigheter har han? han nevnte for arb.plass sin at han skulle ha 1 uke ferie i sommer for vi skulle reise bort,han fikk det men de ble visst litt sure for det er jo i fellesferien. I går sa jeg at han måtte spørre om/ta seg fri når jeg skulle på UL også,men da sa han at det var det ikke sikkert han kunne/fikk fri. Arb.giver kan vel ikke være så vanskelige? han tror at når han spør om fri så kan de plutselig finne ut at de ikke vil ha ham lenger hos seg.

Han har nesten ikke vært borte,det var 2-3 dager da han var skikkelig forkjølet (februar) og nå har han fått ut august. Han sier han har rett på fri men han har ikke rett på å jobbe der. Men så lenge han har fått ut august så kan de jo ikke si ham opp før der,det er kontraktsbrudd,men han tor at de da kan velge å ikke forlenge kontrakten,men jeg mener at siden han har vært så lite borte og vært der så lenge så vil de heller ha han enn å finne en ny som de må lære opp og kanskje ikke er fornøyd med.

Det at han ber om fri i forbindelse med UL synes jeg bør være helt greit for arb.giver tiltross for at han jobber i ett mannsdominert miljø. Jeg nevnte det bare såvidt i går så jeg får snakke mer om det i kveld. Jeg vil ha ham med på UL og blir veldig lei meg og skuffet hvis ikke,dessuten så er det for hans del også å få se den lille på UL,han vet ikke hva han går glipp av. Skal på riksn 2 juli,håper å få ham med da,det er greit å være 2 der hvis man skulle få en beskjed om at noe er galt. Nei jeg får snakke og argumentere mer. Nevnte det jo bare såvidt i går.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om UL

Det står i aml §12 at den som er gravid har rett til fri med lønn for svengerskapskontroller. Samboeren har imidlertid ikke rett på fri med lønn. Likevel må det vel være mulig å få til en ordning at han kan få være med uten at bedriften betaler lønn? Du kan vel legge det til morgen/ettermiddag sånn at det ikke forsvinner så mye reisetid av arbeidsdagen?

Om fri/ferie

Han må huske på hvem som er arbeidsgiver - det er vikarbyrået og ikke bedriften han jobber hos. Hos arbeidsgiver har han akkurat de samme rettighetene som du og jeg. Dvs at han har krav på 3 uker sammenhengende ferie i sommer, men arbeidsgiver har styringsrett på når ferien legges (i samråd med den ansatte). Nå skal det sies at mange bedrifter leier inn vikarer nettopp med tanke på ferieavvikling blandt den faste staben, så litt vanskelig er det kanskje å ta ferie når alle de andre i bedriften har ferie....? Men vikarbyrået har anledning til å sette inn en annen vikar for samboeren din i den perioden han er på ferie så lenge kunden synes det er OK.

Om permisjon

Oppdragets lengde har ingen betydning for permisjon så lenge han har et ansettelsesforhold med vikarbyrået. Ansettelsesforholdet løper til det sies opp - ikke når oppdraget løper ut. Har han vært ansatt 6 av de 10 siste månedene har han rett på pappaperm fra trygdekontoret.

Om oppsigelse

Det skal være en sakelig grunn til oppsigelse. At den ansatte er på ferie eller UL er ikke saklig grunn. Jeg vet ikke hva han har av oppsigelsstid i kontrakten sin, men det er den som gjelder og ikke oppdragets lengde. Tviler sterkt på at kunden ønsker å si opp kontrakten med vikarbyrået dersom samboeren din ønsker fri/ferie. Og hvis så er tilfelle er markedet slik i dag at han nok får oppdrag hos en annen kunde av vikarbyrået på null komma null.

Hvis han synes det er ubehagelig å snakke med bedriften direkte er det alltids bedre å henvende seg til vikarbyrået. Det er jo de som er arbeidsgiver og sånn sett er det en riktigere kanal for slike ting auansett.

Håper det løser seg for dere. Det er så utrolig hyggelig på UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...