Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Hvorfor skal vi gravide holde oss borte fra kaffe? Hva er det i kaffe'n som ikke er bra? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Rart ingen vet dette????? JM er på ferie...og jeg glemmer hele tiden å spørre når jeg er der.....
o7baby Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Skal vi holde oss unna kaffe? Drikker kaffe hver dag jeg...
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Det er vel koffeinet i kaffen som ikke er super bra for bebisen i store mengder . Dette sto det om koffein på matportalen.no : "Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn * 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller * 3 - 4 kopper te per dag, eller * 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt. Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres. " ja,ja . Personlig har jeg fått dilla på kaffe , men drikker kun én kopp om dagen. Blir selv litt hyper av det , da jeg ikke drikker kaffe vanligvis . Tror ikke litt kaffe er skadelig . (og det fødes da fine unger i "kaffe-land" som Brasil også )
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Det er koffeinen i kaffe som man skal være forsiktig med, det kan bl.a føre til spontanabort hvis man får i seg for mye. Man må ikke holde seg helt borte fra kaffe men begrense inntaket. Jeg har fått beskjed om å ikke drikke mer enn 1-2 kopper om dagen. Men koffeinfri kaffe er det bare å helle nedpå
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Oj, jeg drikker 4-8 kopper om dagen mellom 07:30 og 13:00..... (som regel, noen dager litt mer spredt) på hverdager, mens lørdag og søndag KAN være kaffefri, eller jeg drikker et par-tre kopper.... Men fram til helt på slutten av 2.tri så greide jeg ikke tanken på å drikke kaffe, og hvis det kun er faren for spontanabort som er større så er vel det verste over nå. Iallefall for meg som er 33 uker, så en spontanabort vil vel bli en tidlig fødselevt??? Men kaffe er jo ikke noe kjerringråd for å sette igang fødsel heller da, så jeg vet ikke jeg?? KAN det skade barnet på noen måte?? Etter 33 uker så er det vel egentlig ikke mye på barnet som kan ta skade i forhold til fysisk utvikling?? Alle organer er vel stort sett ferdig utviklet???? (Må legge til at det er små kopper da... )
jentegutt&gutt Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 tror du kan slappe helt av. Dette hysteriet om hva vi skal og ikke skal spise/ drikke har tatt litt overhånd etter min mening. Folk her inne er jo hysteriske når de har spist ei skive med Salami. Det ble da født unger før i tiden også.... og da mange av oss her inne ble født, var det ingen som snakket om at hverken koffein, nikotin eller alkohol var farlig... og det ble da folk av oss også?!? Sist jeg var gravid, merka jeg at ungen ble mer aktiv når jeg drakk kaffe. Venter nr 3, og i dette svangerskapet har jeg opplevd nye ting enn med de to eldste, klarer ikke kaffe, sukketter og andre light produkter,.. men det brydde meg ikke da jeg venta de to eldste. Kroppen er merkelig! Lykke til alle sammen, og drikk kaffe med måte!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 Godt det er fleire med meg som er enig i at det er blitt mykje hysteri om kva ein skal og ikkje skal! For min del har det gjort at eg har engsta meg veeeeldig mykje. Omdet har vore begrunna er tidleg å seia, men skulle det visa seg at alt kkje er som det skal vil det og bli synsing om kva som er årsaka. no vil eg freista gleda meg over magen og at bekkenet har roa seg...trur eg.....å gleda meg for kvar dag som går, og at nedteljinga har byrja for fullt =))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå