Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Er naturlig fødsel når en ikke får smertestillende som f.eks epud.? Hører stadig " Jeg vil føde uten smerte stillende og ha en naturlig fødsel". Da vil isåfall ikke jeg ha en naturlig fødsel Noen her som er imot epudiral, og hva er isåfall grunnen? Jeg bare lurer altså Også et litt dumt spørsmål. Men her kommer det likevel. Er det kvinner som har dødd ved fødsel, og hva har grunnen vert? Hilsen Litt Bekymret
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Naturlig fødsel er for meg en vaginal fødsel, med el uten smertelindring.
Trolltusta & Trollbarnet Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Jeg vil nå si at jeg har hatt naturlig fødsel hver gang ( er 4 gangs ) og har hatt og vil ha lystgass denne gangen også.... At jeg ikke vil ha epidural er mer en stolthetsfølelse om at jeg greide det uten..... Jeg vet tidligere at kvinner døde i barselseng, men vet jo ikke hva grunnen har vært, men tror ikke det er tilfellet med den teknologien de har idag.... Tror ikke du trenger å være bekymret. prøv heller å gled deg over det som vil skje, en fødsel er en helt utrolig opplevelse selv om det er jæ... vont men det er bare til babyen er ute...
En Prins + Prinsesse Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 jeg mener at en naturlig fødsel er en vaginal fødsel... uansett om man tar smertelindringer eller ikke... jeg fikk ingen smertelindring, å fødte en natulig fødsel... ks vil jeg si at ikke er en naturlig fødsel!
SusyQ Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Jeg liker ikke ordet "naturlig fødsel" (hva er annen fødsel da "unaturlig"?), men om det skal brukes er jeg enig med Camilla i at smertelindring hvertfall ikke skal ha noe å si. Og ja, naturligvis har det dødd kvinner av fødsel. Veldig vanlig i u-land, veldig uvanlig i Norge. Sjekket SSB og de nyeste tallene jeg fant var fra 2003. Da døde 7 kvinner i Norge under svangerskap og fødsel. Årsaken var alvorlig preeklampsi, eklampsi under svangerskap, uspesifiserte svangerskapsbrekninger, forliggende morkake med blødning, annen umiddelbar blødning etter fødsel og fostervannsemboli. ( http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak/kap-xv-o00-o99.html ) På den annen side døde 12 kvinner av influensa og 11 fotgjengere av å gå på gata og blir påkjørt av bil. Av over 4 millioner innbyggere. Så tror ikke vi skal være så fryktelig redde for verken å hoste, føde eller gå på gata ;-)
junisnuppa/fødeklar Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Naturlig fødsel er en vaginal fødsel. KS er ikke en naurlig fødsel. Før kunne det hende at at kvinner døde under føsdsel. Det kunne ha flere årsaker og de fleste er eliminert i dag på grunn av ny kunnskap og kontroll med den gravide. Det var foreksempel ikke mange som overlevde KS for 150 år siden. Hvis kvinnen mistet mye blod kunne det være en dødsårsak. Det hendte jo også at barne ikke kom ut. Da kunne det ta veldig lang tid og til slutt ende tragisk for både mor og barn. De lærde har også til trider trodd på forskjellig teknikker ved fødsel. En periode skulle kvinnen ligge med underlivet høyt. Dette førte jo til at ting tok sin tid da.De hadde jo sine gode triks før i tiden også, men tror vi skal prise oss lykkelige for at vi føder i vår tid. Alt var så uforutsigbart før og de fleste visste at de utsatte seg for en viss fare ved å føde, men slik var det bare. En annen ting som har endret seg er at barne ikke ble regnet helt med i familien før de var ca 1 år. Før dette var det så usikkert om det ville leve opp.... I dag skjer det vel så og si aldri at noen døe under fødsel. Tror ikke vi skal engste oss for det. Lykke til!
Gekko78 - termin 1. juli Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er blant de som mener at en "naturlig fødsel" foregår uten epidural. Jeg vet ikke helt om man kan regne en fødsel med lystgass som naturlig, men epidural og spinalbedøvelse har så store virkninger på både mors og barnets kropp at jeg ikke ser det som en "naturlig" fødsel lenger. Det blir da en fødsel med medikamenter. Det samme gjelder fødsler som settes i gang eller der barnet tas med tang/vakuum. Med epidural er sjansen relativt stor for at fødselen stopper opp og må drives videre med drypp, og det er jo strengt tatt ikke en naturlig situasjon. Heller ikke at barnet kommer ut påvirket av bedøvelsen. Når det er sagt mener jeg ikke at en "unaturlig" fødsel trenger å være en "dårligere" fødsel enn en "naturlig". Enhver må velge det som er riktig for dem i den situasjonen. Det er heller ikke alltid man har noe valg. Men jeg mener at skal man si at man har hatt en naturlig fødsel så skal den ha vært uten masse innblanding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå