Gå til innhold

fødselspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Håper noen her kan hjelpe meg med et lite spørsmål her..

Jeg gikk gravid i 2005-2006 med termin i april i fjor,og gikk derfor ut i permisjon i slutten av mars.Permisjonen varte til april i år,og jeg begynte å jobbe igjen, på en ny plass.Så fikk jeg vite at jeg skal ha baby igjen med termin i desember, hvordan regner de da fødselspenger? Har hørt noe at jeg ikke får penger av den nye jobben fordi jeg bare har jobbet der i 2 mnd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innen desember (termin) har du jo jobbet der i 8 mnd.

Det holder bra til foreldrepenger det...

De teller mnd i arbeid før termin, ikke før du ble gravid!

Skrevet

ah..det blir jo noe annet.

Men vi har planlagt å flytte 40 mil nordover (pga familie)det er vel lurest å flytte enten når fødselspermisjonen min starter eller etter at barnet er født?For om jeg sier opp jobben nå og flytter i f.eks oktober så har jeg vel ingen rett til fødselspenger mer..

Skrevet

jo. så lenge du har jobbet i 6 måneder av de siste 10 før permisjonen starter, har de ingeting med at du slutter i jobber de siste 4 månedene. du får snitt av det du har jobbet uansett..

Skrevet

Og du tjener deg også opp retten til foreldrepenger mens du er i permisjon:-) Foreldrepermisjon er likestilt med arbeid.

Skrevet

LIVMOR: mener du at dersom man blir gravid med en gang etter fødsel så får man foreldrepenger igjen når nr 2 er født? jeg trodde ikke det gikk ann?

Skrevet

Jo da, du tjener deg opp rettigheter på akkurat samme måte som hvis du jobber:-)

Skrevet

oh det var noe nytt for meg.. hmm,ok takk

Skrevet

men jeg får isåfall snittet av det jeg har tjent fra permisjonen min var over (april) til desember?

Om vi flytter i oktober så mister jeg jo to mnd med lønn pluss at jeg bare får snittet av de 5 mnd (april-september)

Skrevet

Du får snittet av de siste 6 mnd du tjente deg opp rettigheter ( så lenge det er innenfor de siste 10 mnd). Altså mener jeg at 1 mnd av permisjonen din også vil bli regnet med i opptjeningsgrunnlaget (1 mnd permisjon + 5 mnd jobb). Så lenge du går tilbake til samme jobb, og antakelig samme lønn, vil det ikke ha noen praktisk betydning for deg:-)

Skrevet

nei du får det du tjente den siste måneden før du sluttet, dersom det er det du har tjent alle månedene du har jobbet.

la oss si du hadde utbetalt 14 000 i måneden, så er det det du får i permisjonspenger,

men du får jo ikke lønn de siste månedene før permisjonen din begynner nei

Skrevet

huff,alt er så innviklet!Får ta turen til Nav i morgen å forhøre meg litt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...