anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Er det ikke en uskreven regel som sier att når barnet er 3 år,så har man rett på å ha sengen for seg selv,og kunne sove en hel natt uten å bli avbrutt av nattevåk. Min 3 år gamle jente sover ikke på eget rom,ikke i egen seng,våkner flere ganger om kvelden og griner.Aner ikke hvorfor.Ikke si det er drømming:P Så nå trenger jeg seriøst råd om hvordan få hun til å sove på sitt eget rom i egen seng,uten skriking på natten og 1000 oppvåkninger.Har prøvd å prate med hun på en ordentlig måte,men neida jeg skal lalle i din seng mamma,og jeg har pprøvd en million ganger å legge hun i sin egen seng,noen som resulterer i 1000 oppvåkninger,sitte å holde hånden til hun sovner,og når hun endelig har sovnet nei da er det påann igjenn.Klarer ikke ha hun i sengen vår lengre,enda vi har stor seng blir det all for liten plass....help me please
nick39 Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Hva med å legge en madrass på gulvet vedsiden av deres seng. jeg priser meg lykkelig at vi ikke har det problemet.....så egentlig kan jeg ikke uttale meg. Men jeg tror kanskje jeg ville ha prøvd madrass, også etterhvert egen seng på eget rom.
Mille** Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Hos oss gjelder den regelen fra ungene er 1. år. Min erfaring er jo tidligere man avvenner ungene med ting og tang, jo lettere går det. Men for deg er jo det litt sent da. ;o) Mitt råd til deg er å være konsekvent. Legge henne i sin egen seng, ikke sitte å holde i hånda men gå ut av rommet, ikke snakk, ikke se på henne, bare legg henne ned. Til slutt må hun vel skjønne poenget. Gir du opp, og til slutt tar henne i din seng, vil hun sannsynligvis grine enda lengre neste natt fordi hun da erfarer at grining funker! Lykke til! )
anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2007 Ja det er fryktelig slitsomt,føler jeg har en baby igjenn,eller alltid har hatt siden jeg nesten aldri har fått sammenhengende nattesøvn.Madrass har vi prøvd,uff det gikk dårlig det og...
krabbetrollet Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Hva om du sover sammen med henne på hennes rom en periode? Prøvd det? Jeg tenker at om hun da våkner så er du jo der. Kanskje hun etterhvert vil begynne å sove mer sammenhengende? Og når søvnmønsteret er bedre og hun er vant til å sove i sin egen seng, flytter du tilbake til ditt rom. Det hørtes jo veldig enkelt ut slik jeg beskriver det, men vet at virkeligheten ikke alltid er så enkel.... Men kanskje verdt et forsøk?
anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2007 Ja,er akkurat det som er så irriterdende,att dette er jo kun vår egen skyld att ikke vi har vært strenge nok på dette punktet,og noen søster eller bror kommer ikke på tale hehe,,det hadde jeg ikke orket.Det jeg egentlig ville høre,var vel en lettvindt måte å gjøre det på,hehe.Godtroende. Men hvor lenge skal jeg høre på att hun gråter da?Må legge til att hun er en fryktelig sta jente,hun gir seg ikke med det første,
anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2007 Ja men sånn er det jo i grunn når hun ligger i vår seng,hun våkner jo da og,og da er vi jo der...Nei jeg vet ikke jeg....
Mille** Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Ja hadde det vært så vel at det bare var å trykke på en knapp så sov de... Hehe... Ligger hun å gråter i senga si da, eller står hun opp? Hvis hun ligger å gråter så kan dere jo gå innom med jevne mellomrom for å vise at dere er der. Kommer hun gråtende til dere så ville jeg bare fulgt henne tilbake igjen. Grunnen til at hun ikke gir seg med det første er nok fordi hun har erfart at gråting funker, og da er det jo ingen grunn til å gi seg. Etterhvert vil hun erfare at det ikke funker, men dere må nok regne med at hun girer opp enda ett hakk før hun innser at dere endelig har bestemt dere for at nok er nok. Hold ut!! ;o)
anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. juni 2007 Hun ligger bare å gråter,har heldigvis ALDRI stått opp,ser vel ut som om vi må gå inn for dette nå,og få det unna gjort..Må si jeg gruer meg litt ja,er redd det blir noen netter uten søvn...Med det sta beiste mitt hehe
nick39 Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Viss du har prøvd madrassen, ville jeg ha vært strengere. Legg henne i egen seng, les et eventyr og en sang. Si at det er natt og at man ligger i egen seng og sover. Gå ut av rommet. Hun hyler sikkert, men vent noen minutter, inn og stryk henne på hode. og gå ut igjen. Bare fortsett, men regelen er og ikke gi seg. Gjør du det så er alt ødelagt og du må begynne på nytt igjen. Og da blir det enda værre.......jeg blander litt hvordan jeg gjorde det men vår 3 åring da hun var baby og ble lagt på eget rom, og hvordan vi har rutine med sengeleggingen hennes i dag. Men uansett hva dere gjør. Vær bestemt.
anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 20. juni 2007 Vi får bare hoppe i det,men så er det denne evindelige dårlige samvittigheten som kommer da,uff... Hun er hos dagmamma på dagen,og da blir det litt ekstra sårt å ta dette om kvelden og syns jeg.Men dere som har gjort denne metoden,hvordan går det med dere og ungene når dere skal på jobb og ungene i barnehagen?er ikke dere stup trøtte???
Tommage♀♂ Skrevet 20. juni 2007 #13 Skrevet 20. juni 2007 Jeg og min søster plaget livet av mamma en periode, kom inn og la oss i sengen deres hver natt. En natt gjorde mamma kort prosess: tok med seg dyna og la seg på sofaen, så lå vi der uten dyne... Hehe, vi sluttet visst med det plageriet da i følge henne;)
lenej :o) Skrevet 20. juni 2007 #14 Skrevet 20. juni 2007 åå.. huff da! hørtes slitsomt ut da.. hva med et slikt belønnings-system? at for hver natt hun sover i sin seng, så får hun en stjerne. så etter 4-5-6-eller 7 eller hvor mange stjerner, så får hun sove i deres seng? har hørt om mange som har slitt slik, å dette har funket hos. pga jeg har hørt det, har vi gjort alt for å unngå dette. mini ble henvist på eget rom da han var 3,5mnd... å er veldig flink å sove alene..
Bøggly Skrevet 20. juni 2007 #15 Skrevet 20. juni 2007 Nei!!!! For all del, ikke bruk senga deres som belønning! Dette er ikke løsningen! Senga til mamma og pappa er forbidden area når dere har bestemt dere for at nå er det slutt. MEN; dere må være staere enn veslefrøkena, og ikke gi dere. Med det samme dere gir etter har hun vunnet, og lært at holder jeg bare ut lenge nok, så får jeg sove i mammas seng. Bra at du egentlig skjønner at det ikke er noen enkel løsning på dette. Det kreves viljestyrke og pågangsmot for å få til dette, og det vil sikkert være en løsning ta det i ferien (vel og merke hvis dere er hjemme, og ferie ikke påvirker rutinene). Det er tøft å snu på slike mønstre, men trøsten er at det tar som regel ikke mange kveldene før mønsteret er endret, men det forutsetter absolutt standhaftige foreldre. -Regner med at du har sett SOS barnvakten el. Prinsippene der kan du studere...
anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 20. juni 2007 er hun ikke litt for liten til dette da?har prøvd det,men tror ikke hun helt forstår meningen...
anette staiiiiii Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 20. juni 2007 det innlegget med att hun er for liten,var ikke til deg,det var ment til det belønnings systemet... Ja har sett sos.Og er veldig imponert over de,tenker hver gang att nå skal vi begynne...hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå