Gå til innhold

hvordan lægger dere barna på dagtid og for natten?


Gjest

Anbefalte innlegg

pleier og lægge han i vogna og så sovner han av sig selv, men i det siste er han blevet helt turbo. snur sig, setter sig opp osv.

 

på kvelden, må jeg som oftes være på rommet hans til han sovner. Ellers reiser han sig med engang, hopper og roper på mig. kommer jeg ikke begynder han og gråte?

 

Hva gjør dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi mått ty til babysafe.. men de siste dagene har han kommet ut av den og.. men det går på reltivt kort tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han sove i vogna må jeg trille til han sovner. I senga reiser han seg opp - og når han har kasta alle smokkene på gulvet begynner han å klage. Etter å ha lagt han ned igjen 1-2-3 ganger sovner han. Da han akkurat hadde lært å reise seg (men ikke kom ned igjen) var rekorden på 21 ganger vi måtte inn å legge han ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vogna legger vi henne bare og kjører henne ut. Hun må ha ett lite teppe over så det er mørkt til hun sovner. Men sovner som regel veldig fort.

 

På natten legger vi henne bare i sengen og går. Ofte står hun og gråter litt men blir fort lei og legger seg ned og sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linea er helt håpløs på kvelden. På dagen enten triller vi i søvn i vogn hvor selene gjør at hun må ligge eller kjører biltur. På kvelden ammer jeg og prøver roe henne. Som regel ender det med at hun klatrer enten på meg eller i den store senga vi har på rommet hennes. Hvis jeg legger henne ned begynner hun å gråte og reiser seg. Prøver jeg å legge henne ned på nytt da blir hun drit sur og prøver klatre opp av sengen (snur seg og reiser seg omtrent før jeg har rukket å legge henne ned). Som regel må mannen min komme inn og ta siste økta, dvs roe henne og bysse til hun nesten sover eller legge seg sammen med henne og la henne sovne i armkroken hans... Det går som regel kjempe raskt! Rare frøkna! Kunne ønske vi bare kunne lagt henne ned og gått, men etter et mislykket forsøk på skrikekur der hun spydde to kvelder på rad, så har vi kapitulert. Hun lærer å sovne selv før eller siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt vanskeligere å legge han på dagtid, nå når det er så varmt og lyst. Hender vi hopper over ettermiddagsluren. I utgangspunktet legger jeg han bare, gir et kyss på kinnet og gir han bamsen. Hender han skriker litt, men roer seg fort. Samme på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann..

 

På dagtid sover min Kasper ikke så mye. Det er mye gøyere å være oppe har han skjønt, selv om han er stup trøtt og gnir seg i øynene. Jeg Legger han uansett i vogna eller inne. Etter 15 min gråting og jeg har gitt han smokken en gang så sovner han. De vet hva de vil og er utspekulerte vettu.. De Deilige barna våre :o) På kvelden Gir jeg ham godt med mat. Han får lekt litt og vi ser og leser en bok evt.. Også er det skift, evt bad og pusse tenner.. ( Kasper begynte tidlig og har allerede 8 tenner.... Bare 10 mnd gammel) Vi synger nattasang og osv og går ut av rommet. Hvis han ikke vil sove så lar jeg han bare styre i sengen.. Han blir mere sliten og jeg går inn etter 10 min, gir han kose kluten og smokk sier " nå er det natta" og går ut... han kan holde på litt til men jeg venter alltid med å gå inn og tar han ikke opp. Tok han opp en gang og da tok det 3 uker før han ville sove igjenn. Høres ut som om jeg er veldig streng nå, men er jo ikke det, barn må ha regler å gå etter, hvis ikke så kunne han vært oppe hele dagen selv om han var trøtt.. hvis du skjønner.. En som er våken her, Snakkes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Heia:o) Jeg Føler sånn med deg, uff ikke gøy, og grusomt når de gråter. Min kasper er en sta liten gutt, mammas skatt :o) Men du må ikke gi deg!! Kasper holdt også på sånn forde jeg gav meg alltid. Alle barn vil ha oss i nærheten hele tiden.. Her er det natt for Kasper når klokken er senest 20.00. Hvis han ikke vil sove..(noe han ofte ikke vil.) så går jeg inn etter 7 min..15 min..20.. min osv. Jeg sier ingenting, bare stryker han over hodet, gir han smokk, koseklut og pakker på han.. Fra hver gang blir han mere sliten. Han kan gråte sånn at han nesten blir blå i ansiktet, ikke gøy for oss.. Men han vet bare hva han vil ( noe som er bra senere, men slitsomt for oss foreldre)! Jeg tar han ikke opp, hvis jeg i nød må det så går jeg ikke ut av rommet hans.. men blir der så vet han at det fremdeles er natt selv om han tror at han vil være oppe.. Tenk alt det nye som skjer i livet deres nå, selvsagt er det mere morsomt å leke..krype osv enn å sove.. Jeg tror barn vender seg til det vi lærer de å venne seg til.. Tro meg han her er heller ikke lett av og til, men fantastisk skjønn uansett hva?

 

Håper vi snakkes.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se at vi ikkje er alene om å slite med å få Sara til å sovne! på dagtid må eg trille hun i vognen til hun sovner.

Om kvelden ser eg nå at eg er nødt til å være strengere! vi går inn flere ganger å legger hun i sengen, er litt fortvilende om kvelden, er jo selv sliten og vil bare at hun skal sove så går nok inn for ofte og når det ikkje er nødvendig, men er jo eg som taper på det. liker ikkje når hun gråter, tenker på naboene av alle ting, tenk om de tror vi er fæle med hun! Nei eg må skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei akt80 & Sara Emilie.... Det er hjerteskjærende når skattene våre gråter. Vi vil jo bar være der for dem.. Men hvordan vil vi at de skal vokse opp å bli? Selvsikre med en sterk personlighet, eller usikre ..Du skjønner nok hva jeg mener. Vi gjør dette for barna våre, hvis ikke er det Ris til EGEN bak tenker jeg..Vi bestemmer! Men alle barn er forskjellige.. Har et par venninner som har barn litt eldre en min sønn. De måtte legge seg med barna, reagerte på alt barna "sa" og trøstet dem bare de mistet bamsen i gulvet.. Foreldrene sliter ENNÅ med barna. De er sutrete og vil helst sove med sin mamma..Forde de egentlig bare er trygge når foreldrene er der! De må lære at det er tryg selvt når vi ikke er i samme rom som dem , men vi passer dem på forde vi er i huset... Mange gir barna saft, jeg gir han vann.. han smaker på saft og juce(han ELSKER Mat) selvsagt men det er vann han får på dag og natt utenomm melk, og han elsker vann forde jeg gav ham ikke noe anna.. Er han tørst så drikker han tenkte jeg før.. (Hvordan er vi liksom) Nå er det ikke noe problem en gang, han foretrekker vann.. Oki Tett forklart, He he.. men håper du skjønner.. Ikke bry deg om naboer. Alle som har hatt barn vet hvordan det kan være til tider. Bedre å være streng, konsekvent i 1-2 uker, enn 1 år :o) You know? Er litt ny på denne Bib siden, men får helt dilla, og spessielt når man går igjennom mye av det samme. Mvh 81 og 2006 model :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der her vi vært kjempeheldige, heldigvis!

Sover 2 ganger til dagen, legger han da i vogna som står i gangen, så går jeg fra han. Ligger å snakker litt med seg selv før han sovner.

Om kvelden legger jeg han i senga, gir han smokken, setter på en uro over sengen. Så går jeg fra han. Så sovner han etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På natta har hun alltid nattdrakt på seg hvis det ikke er for varmt og så har hun kosebamsen sin som hun kun får kose med om natta, denne har hun hatt siden hun ble født. Når lalletiden kommer, mellom 8 og 9 som regel, så er hun veldig trøtt, (vi venter alltid med å legge henne til hun begynner å bli trøtt, dvs. tunge øyelokk eller gnir seg i øynene, og hun får aldri sove etter kl. 1800), og når vi legger henne ned tar hun et godt tak i lallabamsen, snur på hodet, lukker øynene, putter tommelen i munnen, og koser seg slik til hun sovner. Før vi legger henne har vi et rituale hvor hun får nattanuss hos meg og pappan, koser litt og spaserer rolig inn på soverommet. Hun får alltid noe fast føde, grøt eller brødskive, før vi tar nattdrakten på henne.

På dagen har vi ikke særlig gode rutiner, det hender hun sover oppimot 3 lurer à 1-1,5timer, men som regel blir det en lur på 1,5time. Rutinene for dagsovingen blir ødelagt av helgene hvor vi farter rundt når hun ellers skulle ha sovet, og ikke minst av at vi putter henne i senga på morgenen/formiddagen fordi vi selv gjerne vil sove litt lenger... Jeg prøver ikke å få henne til å sove dersom hun ikke er trøtt, da venter jeg heller til senere.

Uffda, så langt dette ble! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bysser jeg...

synes de er for små til skrikekur. barn er forskjellige, noen sovner fint alene, andre har store problemer med det. Gutten har aldri kunnet sovne alene!

 

Han sover to lurer en i ca 9-9.30, og en ca 14.00. Da blir han enten bysset i gyngestolen i stua, og deretter lagt i senga si, eller han sovner under vogntrilling.

 

Om kvelden har vi veldig faste rutiner. Kl 19 er det grøt, så nattstell, så pupp, så tannpuss (åtte tenner her også), så setter vi oss i gyngestolen, synger tre faste godnatt sanger, og så bysser vi til han sovner. tar noen minutter som regel nå. Blir klokka åtte og han er lys våken pleier jeg også å legge ham i senga som en øvelse, men som regel sovner han lenge før dette

synes det er litt koselig også og sitte slik å bysse og holde ham tett inntil meg.

 

tror ikke barna er utspekulerte, de vil bare ha nærhet og trygghet før de sovner. er vi ikke litt slik alle? jeg legger meg hvertfall godt inntil mannen min om kvelden.....

 

som sagt, vi har alltid gjort det slik, og det har bare gått framover, før måtte vi ta ham opp flere ganger, men nå sover han som regel hele natten gjennom, mister smokken av og til, men roer seg nå hvis han får den, krever ikke å bli tatt opp lenger. han føler seg trygg i senga si og vet at vi er i huset selv om han ikke ser oss. Det tar jeg som et tegn på at vi har klart å gi ham den tryggheten han trenger, og altså ikke skjemt ham bort.

 

og som dere sier, før eller senere lærer de å sovne av seg selv - går ut fra at byssingen opphører i god tid før konfirmasjonen. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er at ting funker for dere, og du vil bysse han hver gang han skal sove.. Hva skjer når dere har barnevakt? Er på besøk osv, er det ikke mye styr da? Jeg tror barna kan være litt utspekulerte til tider, akkurat som noen voksne kan det. De vet hva de vil, og tøyer grensene langt om de ser at det fungerer. Kosen er deilig, Men for oss er det viktig at de er trygge og vet hvor vi er selv om vi ikke bysser barna i søvn. Vi har faste rutiner på kvelden.kos med melka, pussing av tenner og nattasang.. på dagen ler vi mye sammen, Leser og koser oss. Mye kyss klapp og klem.De har det veldig godt! Barna lærer seg til det vi gjør dem. Godt å krype inn i armkroken til mannen, men må ikke være der så lenge og jeg vet han er der;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel, ANONYM, man trenger kun å forsvare seg hvis man blir angrepet

 

Det er veldig sjeldent vi har barnevakt eller er på besøk, er vi på korttidsbesøk kommer vi oss hjem før leggetid, er vi på overnattingsbesøk finner vi et sted å bysse der også. Barnevakten er svigerinnen min m/fam, og hun bysser fremdeles sin egen sønn på 2,5 år!

 

Er sikker på at barna dine har det kjempegodt. Det har min sønn også, og han trives i senga si - er ikke mye byssing som skal til lenger. Lignede debatter foregår på småtroll 0-1, og der var det ei som skrev "det er jo ikke penger de ber om! Småbarnstiden går fort, og før man vet ordet av det er de 18 år og ute om kvelden"

 

Jeg tenker meg at når gutten er blitt så stor han han forstår mer, så vil byssingen avta, og lese/sangstund på sengen overta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode tips for her er det akkurat på samme måte.. Han var så flink til å sovne både i vogna og i senga, men nå er det helt håpløst... Håper det snart endres igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil ikke sove i vognen lenger. Men til begge lurene på dagen og når han legges for natten legger vi han ned og sier "sov godt lille venn" og går ut. Som regel prater og styrer han litt men legger seg til uten at vi er innom han igjen. Kjempeenkelt, får håpe det varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skulle ønske jeg hadde en god oppskrift på det med å legge.

Her har det med å legge henne for natten egentlig ikke vært så stort ett problem før nå. Nå er det rulle rundt og reise seg opp osv. i senga. Helt turbo. Muligens er det en reaksjon på det at hun kan bevege seg mer. Så nå kan det jo ta noe tid(timer) før hun faller til ro.

 

Om dagen har det blitt mindre og mindre soving. Skifter litt om det er lettest å få henne til å sove i seng eller vogn.

Håper det er en overgangsperiode. Leste at søvnen faller mer på plass for de fleste omkring 1 års alderen..... har litt mine tvil i vårt tilfelle men håper på å bli positivt overrasket.

 

Sove generelt er ikke noe vår frøken synes hun behøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger han å sove rundt kl ti, da sover han 1-2 timer. Men han kaver en del før han får sove og jeg må sitte der til han roer seg, evt stryke han i nakken og på ryggen.

Til natta legger jeg han rundt halv åtte - åtte. Han styrer en del da også. og jeg sitter der og evt stryker han om han trenger det. Orker ikke å høre på hylinga hans.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...