Gå til innhold

Svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om det er noen her som får svangerskapspenger, og evnt hvorfor?

Vurderer om jeg kanskje kan ha rett på det i min arbeidssituasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har søkt om det å håper/regner med at det blir innvilget. Hva er det du lurer på da? Er det ang de 26 ukene du nevnte noe om på 1trim?

Skrevet

Det som er at jeg har vært sykmeldt før i ett år, Begynte i jobb igjen 15. april. Derfor må jeg jobbe i 26 uker.

Men leste på NAV sine sider at det ikke er noen slike krav for svangerskapspenger, samt at jeg oppfyller noen av"kravene" for å få de.

Kan jeg spørre hva slags jobb du har?

Skrevet

vet ikke om dette blir noe av det samme jeg, men... jeg gikk sykemeldt i nesten hele svangerskapet med min sønn (10 mnd) ble gravid på nytt da han var et halvt år, og skulle egentlig begynt å jobbe igjen nå. men "fikk ikke lov" av arb.giver å begynn igjen, så jeg får svangerskapspenger nå..

jeg får ikke jobbet 6 av de 10 siste mnd (eller hva regelen er) men permisjonspenger, svangerskapspenger og sykepenger telles på lik linje med lønn, så jeg får det samme i permisjonspenger med nestemann.

skjønte ikke hvorfor du må jobbe i 26 uker jeg..?

Skrevet

Må jobbe 26 uker før jeg får sykepenger, fordi jeg allerede har vært sykemeldt i ett år. Begynte i full jobb igjen 15 april. Og må da jobbe i 26 uker før jeg kan bli sykemeldt igjen. Det vil si Oktober og da er jeg 6 mnd på vei. Så i bunn og grunn må jeg gå hele svangerskapet uten å blir syk, med mindre jeg får innvilget svangerskapspenger istedet.

Skrevet

ok, sånn og forstå..

hvis arb.giver og legen kan skrive en begrunnelse til nav om at du ikke kan være i jobb pga at det kan være skadelig for fostret får du invilget svangerskapspenger. jeg fikk hvertfall invilget uten problemer.

Skrevet

ja.men du må be arbeidsgiveren din fylle ut et sjema der det står at han ikke kan tilrettelegge for deg. på det samme sjema må legen din skrive at du ikke kan forsette i joben pga .... og hva som kreves for at du skal kunne forsette.

det er dette sjema:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26987/skjema/vis.html?tid=28135

dersom arb. skriver at du ikke kan få tilrettelagt arbeid sender du det til NAV.

Skrevet

Får virkelig håpe at det går. Ble veldig nedbrutt når jeg fikk brevet idag om at jeg ikke ville få sykepenger før i Oktober.

Skal snakke med arbeidsgiver imorgen, så jeg krysser fingre og ben for at vi finner en løsning.

Kan jeg spørre hva du jobber med?

Skrevet

Vet ikke om det er meg du spør men jeg jobber i en bank over telefonen. veldig stressbelastende jobb

dersom jobber din er stressbelastende, fysisk tung, eller farlig så har du rett på svangerskapspenger dersom arb. ikke kan tilrettelegge for deg.

Din arb.giver er PLIKTIG til å tilrettelegge for deg i følge arb.miljø.loven.Og dersom de absolutt ikke kan finne noe annet til deg så SKAL du ha rett på svangerskapspenger.

det viktigste er at legen din faktisk er enig med at jobben din er " farlig" for deg under svangerskapet. = )

Da skal det ikke være problem å få svangerskapspenger . Noe har du rett på_ tilrettelegging eller svangerskapspenger

uff. langt dette

lykke til

Skrevet

jeg er omsorgsarbeider, jobber med en 17 år gammel jente med autisme. ho kan være litt utagerende til tider. men er vel mest pga naboene hennes jeg ikke kan jobbe.. voksne menn med autisme og utagering og en gravid mage er vel ikke den beste kombinasjonen..

hehe.. helt topp å gå hjemme synes jeg, får mere tid sammen med sønnen min før han blir storebror:-) pengene tikker jo inn alikevel!

får håpe det ordner seg for deg også:) skulle jo tro at det finnes en regel for det. man kan jo ikke bestemme eller forutse om man blir sykemeldt eller ikke.. er det fast jobb du har? hva jobber du med?

lykke til i morgen da:-)

Skrevet

Takker for svar.

Jobber i butikk og det er både fysisk tungt til tider, og stressende. Itillegg står jeg hele dagen.

Skal høre med legen imorgen, så ordner seg sikkert.

Er mye mer positiv etter disse innleggene.

Skrevet

Har fast jobb ja. 100%. Jobber i butikk. Fysisk tungt og stressende til tider, itillegg har jeg 40 min kjøring frem og tilbake til jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...