Gå til innhold

student - studie lån og os , hvordan funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er jo sånn at man bare kan tjene en viss sum i året for å få lånekasse stønad, gjelder det lån også eller bare stipend? og er os beregnet som inntekt her da?

og blir os redusert om man får full dekning fra lånekassen?

hva med stønad til studie fra nav, får man det i tillegg til lånekassen?

lurer veldig nå, har søkt skole til høsten og ggreit å vite hvordan økonomien kan bli.. hvis jeg kommer inn da.

så det var over 400 søkere på de 80 plassene som er i fjor.. trangt om plassene da ja! skulle ønske jeg kunne flytte på meg, føler meg litt låst nå.. men, men får krysse det som kan krysses :))

takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet det at lån/stipend ikke påvirker os'en noe for det sa han på nav til meg når jeg søkte om os. Men os påvirker stipend/lån og regnes som inntekt, men det var noen som sa at dersom man får os i år påvirker ikke det stipend-delen før til neste skoleår. Men jeg tror ikke jeg forsto så mye av det virker det som :D Du får studiestønaden fra nav i tillegg til stipend/lån.

Skrevet

men det påvirker bare sånn at stpende delen blir mindre og lån delen større, eller får man mindre utbetalt?? er ikke bare altså.. men om du forstår..

det han mente er vel at man ikke får virkining før på andre året av stipendet. at man første året får som normalt, men at andre året blir stipendet redusert.. sikkert fordi man går etter ligningen året før eller noe sånt..

Skrevet

ja det påvirker størrelsen på stipendet, men ikke på utbetalingen sammenlagt. Og ja du hadde vel skjønt det litt bedre enn jeg forklarte det ;)

Skrevet

hvis man har os lønner det seg å ta opp 50%stipend \ lån. da er inntektsgrensa høyere (vi har jo så utrolig godt med penger!!). hvis du tar opp 100% lån blir ingenting (eller svært lite, husker ikke) gjort om til kun lån, men 50% lån blir omgjort slik at halvparten blir stipend.. nå forklarte jeg veldig kronglete, haha.. også får du jo utdanningstønad.

får håpe du kommer inn da! :)

Skrevet

forresten, de regner inntekt etter kalenderår, så da kan du få fult stipend\lån i høst hvertfall, da blir nesten halvparten gjort om til stipend i høst:)

Skrevet

tusen takk for gode tips!

har ikke noe studielån fra før, så kan klare å ha fullt i 3 år. er jo bortimot garantert jobb innen det jeg vil gå :)))

krysser alt som kan krysses, bare 1 mnd til opptaket i dag! whæææ!!! ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...